ניסוי מוצלח למכ"ם החדיש של מערכת הטיל נגד טילים חץ

הניסוי המוצלח יאפשר מסירת הגרסה המתקדמת ביותר של החץ 2 למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר ■ משרד הביטחון: הניסוי תוכנן לפני זמן רב, על-פי תוכנית עבודה שנתית

משרד הביטחון הודיע היום (ו') על ניסוי מוצלח נוסף למערכת הטיל נגד טילים מסוג "חץ". הניסוי בחן יכולות משופרות של מערך הגילוי החדש של מערכת החץ, באמצעות המכ"ם המתקדם של אלתא מערכות שמכונה "אורן אדיר". מדובר במכ"ם שמהווה גרסה חדישה למכ"ם שמשמש את כל מערך טילי החץ הפרוס בישראל, "אורן ירוק". בניסוי מהיום, נבחנו היכולות של מערכות מכ"ם נוספות, שחלקן מופעלות בידי ארה"ב. במשרד הביטחון אמרו כי לניסוי, שקיימה מינהלת "חומה" שמקדמת את פיתוח טיל החץ, היו שותפים גם חיל האוויר והסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים.

הניסוי מלפני הצהריים לא כלל שיגור של טיל מיירט ונועד לבחון את מערכות המכ"ם, שתפקידן לזהות ולגלות את הטיל המאיים שלעברו עתיד להיות משוגר טיל שיפוצץ אותו בעת מעופו. טיל המטרה שדימה את הטיל התוקף, ואותו זיהו מערכות המכ"ם הוא הטיל "אנקור כחול" ששוגר ממטוס קרב מסוג אף- 15 של חיל האוויר. טיל המטרה דימה תרחיש מבצעי ואחרי שזוהה בידי מערכות המכ"ם, ניתן היה לשגר לעברו מבחינה תיאורטית טיל מסוג חץ- 2 או חץ- 1 מסוללות שחיל האוויר פרס כבר לפני מספר שנים בפלמחים ובעין שמר. במערכת הביטחון כי הניסוי, יאפשר את האצת המסירה של "בלוק 4"- הגרסה המתקדמת של מערכת טילי החץ- 2 למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

במשרד הביטחון אמרו כי הניסוי מהיום תוכנן מראש, על-פי תכנית עבודה שנתית. כך, במסגרת אותה תוכנית, צפויה להתקיים במהלך שלושת החודשים הקרובים ניסוי ראשון לטיל החדיש ביותר ממשפחת החץ, החץ-3 שמתוצרת התעשייה האווירית. לתוכנית זו שותפה גם הענקית האמריקנית בואינג. הטיל חץ- 3 עתיד לאפשר יירוט של טילים בליסטיים בין יבשתיים עוד בחלל . היכולת ליירט במרחק רב טיל תוקף שנורה למשל לעבר מדינת ישראל, תאפשר לשגר לעברו טיל מיירט נוסף- במקרה שהראשון החטיא את המטרה. הניסוי הראשון של החץ - 3 יתקיים בבסיס של חיל האוויר במרכז הארץ והוא לא יכוון מלעבר טיל מטרה, אלא יבחן את תכונות המעוף שלו, על פי מסלול שיותווה לו מראש.

ראש מינהלת "חומה" במשרד הביטחון, שאמונה על פיתוח פרויקט טיל החץ, יאיר רמתי, אמר היום בהתייחס לניסוי המוצלח: "מדובר באירוע חשוב ביותר. טיל המטרה ששוגר מכנף של מטוס אף-15, נורה מכיוון מערב לכיוון מזרח, מעומק הים התיכון לעבר ישראל". רמתי סירב לפרט באיזה טווח גילו המכ"מים את הטיל המאיים אך ציין כי המכ"ם החדש, "אורן אדיר", בעל עצמה רבה יותר ממכ"ם "אורן ירוק" וכי הוא מהווה שדרוג נוסף ליכולות של המכמ"ים הנוכחיים. זאת, בין שהאר באמצעות יכולת הגילוי והעקיבה שלו מטווחים ארוכים יותר".

רמתי הוסיף כי "כמה שניות אחרי שיגור טיל המטרה, כל מערך המכ"מים בישראל ידע לעקוב אחריו, לרבות מכ"מים מסוג אורן ירוק והמכ"ם החדש, זאת בנוסף למכ"מים אמריקניים. כולם עקבו אחר הטיל, ניתחו את המסלול שלו וניתוח הביצועים עוד נמשך. ביום שלישי נציג את הנתונים המעובדים לפני האמריקנים".

במסגרת הניסוי היום נסגר המרחב האווירי והימי של ישראל ווזאת, כנהוג בניסויים מסוג זה.