מדד גלובס-הומלס: דירות 4 חדרים בת"א ירדו ב-2% בינואר

הדיבורים על פיצוץ בועה ונפילות מחירים תלושים לפי שעה מהמציאות בשטח ■ ב-12 מתוך 15 האזורים שנבדקו נרשמו עליות מחירים ■ העלייה החדה ביותר נרשמה בבת ים-חולון

חרף הגידול בהתחלות הבנייה ובהיצע הדירות הלא מכורות, הבטחות הפוליטיקאים להורדת מחירי הדיור, צעדי בנק ישראל וההגבלות על המשכנתא וקולות המחאה של מעמד הביניים והזוגות הצעירים, מחירי הדירות המבוקשות לא מאששים, לפחות לפי שעה, את הדיבורים על פיצוץ בועת הנדל"ן וירידה חדה במחירי הדירות.

על פי נתוני מחירי הדירות המבוקשות בלוח הומלס בחודש ינואר, השנה נפתחה ללא כיוון ברור בשוק. יתרה מכך, בדירות ארבעה חדרים, הנחשבות ל'מוצר הקלאסי' בשוק המגורים, ב-12 מתוך 15 האזורים שנבדקו נרשמו החודש דווקא עליות מחירים. העלייה החדה ביותר נרשמה בבת ים-חולון, שם המחיר המבוקש לדירת 4 חדרים מתקרב ל-1.4 מיליון שקל.

נזכיר כי מאז חודש מאי אשתקד, ערב המחאה החברתית ובמקביל לגזירות בנק ישראל על המשכנתאות, ירדו עד סוף 2011 מחירי דירות ארבעה חדרים ב-12 מתוך 13 האזורים שנבדקו באתר הומלס. הירידות החדות ביותר נרשמו בחיפה (12%), בירושלים (9%) ובבאר שבע והדרום (7%). יחד עם זאת, בסיכום שנתי, לא מעט אזורים עדיין הציגו עליות במחירים המבוקשים. בפתח תקוה עלו המחירים ב-7%, בבקעת אונו הם עלו ב-5.5% ובערי החוף הדרומיות, אשדוד-אשקלון, הוסיפו המחירים לעלות ב-2011 בשיעור 19% וחצו לראשונה רף פסיכולוגי של מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים.

אלא שכאמור, ינואר לא ממשיך את המגמה וקשה לדבר על פאניקה בקרב המוכרים. מי שחשב שלא מעט ישראלים נואשים (כאלה שרכשו למשל דירה חדשה ומוכרחים למכור את דירתם הישנה במהירות) יהיו מוכנים להתפשר מאוד במחיר, מגלה לפי שעה שמדובר ככל הנראה בבודדים (אם בכלל) שעדיין לא משנים את התמונה הכללית.

אבל למרות המגמה הלא ברורה, דווקא העיר תל אביב מציגה ירידת מחירים בכל סוגי הדירות - 0.6% בשלושה חדרים, 2% בארבעה חדרים ו-0.3% בדירות חמשה חדרים. ומנגד, במחירי השכירות בולטת תל אביב בעלייה רוחבית - 2.7% בדירות הקטנות (3 חדרים), 5.2% בדירות ארבעה חדרים ו-11% (!) במחיר המבוקש לדירות חמישה חדרים - שמלמד משהו על כוחם של המשכירים בשוק שבו רבים עדיין ממתינים עם הרכישה בעקבות ההבטחות מסביב. בעקבות זאת, גם התשואה המתקבלת על שכירות בתל אביב כבר לא ממש נמוכה ונעה בין 3.3% ל-3.7%.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר דירת ארבעה חדרים ינואר 2012
 מחיר דירת ארבעה חדרים ינואר 2012

התשואה על שלושה חדרים
 התשואה על שלושה חדרים