"כישלון תוכנית הצנע ביוון יוביל למשבר פיננסי בכל אירופה"

יניב חברון, מנהל מחלקת המחקר והאסטרטגיה באקסלנס: "המשבר ביוון לא ייגמר עם העברת תוכנית הצנע"

המשבר ביוון לא ייגמר עם העברת תוכנית הצנע - כך מעריך היום (א') יניב חברון, מנהל מחלקת המחקר והאסטרטגיה בבית ההשקעות אקסלנס. חברון חוזר ומבהיר כי למרות העברת הצעדים החיוניים לקיצוץ בהוצאות הממשלתיות, הלחצים על כלכלת יוון יימשכו לאור הקושי להציג צמיחה ברת-קיימא על רקע ההפטרות, הפיטורים והעלאות המסים שהממשלה המקומית מחילה על אזרחיה.

בנוסף, באם תוכנית הצנע תיכשל - עלול להחריף משבר החובות במדינה עצמה ובאירופה כולה, להערכתו.

חברון מתייחס לצעדי הצנע שאושרו על ידי הממשלה היוונית אתמול (שבת) וצפויים לעבור אישרור בפרלמנט היווני היום - ולהוביל לקיצוצים בהיקף של 7% מהתמ"ג בתוך 3 שנים, בהיקף של מעל 3 מיליארד אירו. "גם אם התוכנית תעבור היום בפרלמנט היווני, החשש מפני פרישה אפשרית של יוון מהאיחוד האירופאי וחדלות פירעון תמשיך ללוות את המדינה", כותב חברון.

באקסלנס מציינים מספר גורמים אשר עשויים "לתרום" לאי-היציבות ביוון, ביניהם הבחירות המקומיות ביוון באפריל הקרוב, תשואות האג"ח הממשלתיות המאמירות והחשש כי מדיניות הצנע תוסיף להעיב על כלכלתה.

"רגע לפני שמגיעים לשעת 'השין' של אירופה, כאשר התשואות כבר יורדות ונראה היה כי סכנת המשבר הפיננסי באירופה מתפוגגת, מאיימת יוון לטרוף את הקלפים כאשר העם רוצה לצאת החוצה", דברי חברון. "כישלון חלילה בהעברת תוכנית הקיצוצים יוביל את יוון למשבר פיננסי אך בהחלט עשויה להדביק את כל אירופה דווקא בנקודה כל כך קריטית".