שוק מתעורר ואטרקטיבי: מיהן המניות המומלצות בברזיל?

התנודות בשווקים בחצי השנה האחרונה הותירו את ברזיל כשוק שטמונות בו מציאות ■ מיהן 2 המניות המומלצות ו-2 המניות הלא מומלצות במדינת הענק?

שווקים המתעוררים סבלו בחצי השנה האחרונה מתנודתיות, בדומה ליתר השווקים בעולם. למרות הירידות והתיקונים שבאו בעקבותיהן, לא מעט אנשי השקעות סבורים גם היום כי כלכלת ברזיל המתעוררת, אשר עקפה השנה את בריטניה והפכה לכלכלה השישית בגודלה בעולם, עדיין זולה, ממש כפי שהייתה בחודש אוגוסט האחרון.

ברזיל הינה יצואנית מובילה של לא מעט סחורות, לרבות קפה, סוכר וקקאו, ולאחרונה גם נפט גולמי. בנוסף, היא נמנית עם חמש מפיקות הברזל הגדולות בעולם, ולמעשה חברת VALE המקומית היא כורת עפרת הברזל הגדולה בעולם והחברה השנייה בגודלה במדד המניות הברזילאי BOVESPA. ועדיין, טים סיימור, מייסד האתר EmergingMoney.com, ממליץ לוותר על השקעה בחברה זו. "חלה ירידה בתאבון האסייתי לעפרת הברזל, וסין צורכת כ-15% מהייצוא של ברזיל. בנוסף, המכרות של VALE סבלו מהצפות עקב הגשם הכבד, מה שהשאיר אותה עם חוזים פתוחים לאספקת עפרת בהיקף של 2 מיליון טון", הוא מציין.

מנגד, ממליץ סיימור להתמקד בחברת פטרוליו ברזילרו (Petrobras) העוסקת בחיפוש, הפקה ושיווק נפט גולמי וגז בברזיל וברחבי העולם. "החברה נהנית ממומנטום חיובי, ובשנה האחרונה מנייתה עלתה ב-19%".

לפי סוכנות האנרגיה האמריקנית, תפוקת חביות הנפט היומית של ברזיל ב-2010 מיצבה אותה במקום ה-9 בעולם בייצור נפט. בנוסף, חוסר היציבות בעולם הערבי, ובעקבותיו המעבר לצריכת נפט ממקורות יציבים, יכולים להטיב עם ברזיל בכלל ועם פטרוליו ברזילרו בפרט.

"נכון לעכשיו המניה זולה, ולמרות רזרבות הנפט העצומות שלה, היא עדיין מתומחרת לפי שווי של פי 1.05 משוויה בספרים", מציין סיימור ומוסיף כי החברה צפויה ליהנות מהשינוי המתמשך בתיקי הלקוחות המוסדיים, שהחזיקו בעמדה של "תשואת חסר" על המניה במשך זמן רב, מה שמרמז על פוטנציאל לא מבוטל לאפסייד.

הבנק שאפשר לגדול איתו

סקטור נוסף שלדעת סיימור חסין יחסית לשינויים במעגל הייצוא, הוא הבנקים המקומיים. אלו ממוצבים כיום לדעתו באופן שיאפשר להם ליהנות מהצעדים שנקט לאחרונה הבנק המרכזי, להורדת שערי הריבית מתואמי האינפלציה בשווקים המתעוררים. "נדמה כי ברזיל זכתה, לפחות באופן זמני, במלחמה מול האינפלציה. שוק העבודה חזק, ולמרות בעיות מקריות עם לווי קצה (fringe lender), גם איכות האשראי משתפרת", הוא אומר.

בהתאם, ממליץ סיימור על מניית הבנק הברזילאי Banco Bradesco, שלתפיסתו "יש בו הכול, לרבות שיפור ברווח מהלוואות ויחס של 0.5 לתוצר הלאומי הגולמי ומרווחי הריבית". מכפיל ההון של החברה הוא 0.33 ומתחילת השנה המניה עלתה ב-9%, אך זה עדיין לא משקף לדעתו את ערכו האמיתי של פורטפוליו ההלוואות של הבנק. "אם משווים את בנקו ברדסקו למניה של בנק ברזילאי אחר - Itau Unibanco, היתרון אפילו עוד יותר ברור", אומר סיימור, ומציין כי מניית בנק Itau נסחרת בפי 2.45 משוויה בספרים, ובמכפיל רווח משוקלל צמיחה של 1, וכן כי איכות האשראי של Banco Bradesco טובה יותר מזו של המתחרה.

המניות שסיימור אוהב ולא אוהב
 המניות שסיימור אוהב ולא אוהב