"תוכנית הצנע ביוון לא משנה דבר - הגזרה תמשיך לבעור"

כך מעריך קראל פרומוביץ, כלכלן מאקרו לשווקים הבינלאומיים ב-IBI ■ הפרלמנט היווני אישר את צעדי הצנע הלילה ■ "הכלכלה היוונית צפויה להמשיך ולהיות במצב של צמח"

"אישורו של הפרלמנט היווני באישון לילה את צעדי הצנע הנוספים, אינו משנה דבר בטרגדיה היוונית וזאת מהסיבה הפשוטה כי ביוון דיבורים לחוד ומעשים לחוד", כך מעריך היום (ב') קראל פרומוביץ, כלכלן מאקרו לשווקים הבינלאומיים בבית ההשקעות IBI.

פרומוביץ מתייחס כמובן לאישור צעדי הצנע ביוון הלילה, שאישרר את החלטת הממשלה לקצץ עוד כ-3.3 מיליארד אירו מהתקציב השנה - במטרה לקדם את המדינה לקראת קבלת חבילת סיוע נוספת מהאיחוד האירופי וקרן המטבע, בהיקף של 130 מיליארד אירו. (לסיפור המלא)

"אין ביכולתה של הממשלה הנוכחית או כל אחת אחרת שתיבחר בחודשיים הקרובים, ליישם את צעדי הצנע ולהביא להבראת הכלכלה היוונית באופן בו הדברים מתנהלים כרגע ביוון", כותב פרומוביץ. להערכתו, אין בתוכנית הצנע הנוכחית כל שוני מצעדי צנע קודמים אשר אושרו על ידי מובילי המדיניות, "אך יישומם בשטח לא קרם עור וגידים באופן הרצוי".

ב-IBI סבורים כי ייתכן והשווקים יגיבו לאישור ההחלטה באופטימיות, אולם ההחלטה לא תשנה דבר בפועל - ועד חודש מארס, אז תצטרך יוון לפרוע מול נושיה 14.5 מיליארד אירו בתשלומי קרן וריבית, "הגזרה היוונית תמשיך ותבער".

"יותר מסביר להניח כי לבסוף יוון אכן תקבל חבילת סיוע נוספת ותמשיך להיות מונשמת", מעריך פרומוביץ. "זאת, לפחות עד שאירופה תרים את הראש מהמיתון הנוכחי. לפיכך, הכלכלה היוונית צפויה להמשיך ולהיות במצב של צמח ולהימנע מהמתת החסד לפחות עד לסוף השנה הנוכחית".