צפו בווידיאו: אלימות קשה ביוון לאחר אישור צעדי הצנע

חרף ההפגנות האלימות שהתקיימו מחוץ לפרלמנט נגד תוכנית הצנע, אישר הפרלמנט היווני את התוכנית ■ כעת העיניים נשואות לעבר פגישת שרי האוצר של אירופה, שעשויים להחליט ביום ד' על חבילת הסיוע

לאחר דיונים מרתונים שנמשכו אל תוך הלילה (א') אישר הפרלמנט היווני את תוכנית הצנע הממשלתית - ובכך נפרץ המחסום האחרון מבחינת יוון לקבלת חבילת הסיוע המיוחלת מהאיחוד האירופי בהיקף של 130 מיליארד אירו. זאת, על רקע מחאות והפגנות אלימות שהתקיימו נגד התוכנית מחוץ לבניין הפרלמנט בזמן ההצבעה.

במסגרת התוכנית שאושרה יקוצצו השנה 3.3 מיליארד אירו על ידי הורדת השכר במגזר הציבורי, פגיעה בתוכניות הפנסיה ופיטוריהם של אלפי עובדים במגזר הציבורי. הציבור ביוון לא מרוצה, בלשון המעטה, מהתוכנית ויוצא בהפגנות אלימות שהחלו כבר ביום שלישי שעבר. שיאם הגיע הלילה ו - כאשר הוצתו מספר בנקים, בתי קפה, חנויות ואולמות קולנוע, בעוד המפגינים מגיבים באלימות קשה כלפי המשטרה היוונית.

לפני ההצבעה גינה ראש הממשלה היווני לוקאס פפדימוס את התפרעויות האזרחים - שהיו החמורות ביותר מאז פרוץ המשבר ביוון בשנת 2008 - ואמר: "לוונדליזים, האלימות וההרס אין מקום במדינה דמוקרטית, ואנחנו ננהג באפס סובלנות כלפי המתפרעים".

מחכים לשרי האוצר

העיניים של היוונים נשואות כעת לבריסל, שם ייפגשו שרי האוצר של אירופה ביום רביעי הקרוב על מנת להחליט סופית אם להעניק את חבילת הסיוע השנייה ליוון - בהיקף של 130 מיליארד אירו.

שר האוצר היווני איוונגילוס ווניזילוס מקווה שהפגישה ביום רביעי תהיה הרבה יותר טובה מהפגישה שהתקיימה ביום חמישי האחרון, בה ציפה השר לקבל אישור לחבילת החילוץ היוונית ובמקום זאת נאלץ לספוג האשמות קשות מעמיתיו על התנהלות ממשלתו בכל הקשור לטיפול במשבר - וכן העלאת דרישה חדשה, לקיצוצים נוספים בהיקף של 325 מיליון אירו.

לפני ההצבעה בפרלמנט הזהיר פפדימוס מההשלכות הצפויות של דחיית התוכנית, ואמר שזה יפגע קשות במעמדה המתדרדר של יוון באיחוד האירופי: "זה יהיה חוסר צדק גדול והיסטורי אם המדינה שממנה צמחה התרבות האירופית כולה תגיע למצב של חדלות פרעון, בגלל עוד טעות", לדבריו. "זה יכול להוביל אותה לבידוד בינלאומי ולייאוש ברמה הלאומית".

יוון זקוקה נואשות לחבילת הסיוע הנוכחית, שתסופק על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית בהיקף של 130 מיליארד אירו, על מנת להימנע מאפשרות של חדלות פרעון כבר בחודש הבא, כשיגיע מועד פרעון חלק מאיגרות החוב מול נושיה - בהיקף של 14.5 מיליארד אירו.