צפו: כאוס ביוון לקראת אישור תוכנית הצנע בפרלמנט

קובעי המדיניות התכנסו היום בפרלמנט כדי לאשר סבב נוסף של תוכניות צנע ■ הקיצוצים הכואבים הוציאו אלפני מתנגדים לרחובות במטרה להפעיל לחץ על הפוליטיקאים ■ "סבלונתה של גרמניה עומדת לפקוע", אמר שר החוץ הגרמני

קובעי המדיניות היוונים התכנסו הערב (א') כדי לאשר בפרלמנט את תוכניות הצנע השנויות במחלוקת, שאותן כאמור אישרה הממשלה פה אחד אמש, כדי לנסות ולהימנע ממצב של חדלות פרעון המאיים על יוון ולמעשה למנוע את קריסתה המוחלטת של המדינה ואת פרישתה מגוש האירו. שכן, במידה ותוכנית הצנע לא תאושר, יוון לא תוכל לקבל את חבילת החילוץ שהובטחה לה על ידי "הטרויקה", בהיקף של 130 מיליארד אירו.

קיצוצים נרחבים בהיקף עצום של כ-7% מהתמ"ג של המדינה, הכוללים בין היתר פיטורים של כ-150 אלף מעובדי המגזר הציבורי והורדת שכר המינימום ב-22%, הוציאו את הרחוב היווני אל הרחוב, שם מתקיימים בשעה זו הפגנות סוערות כדי לנסות ולהפעיל לחץ על הפוליטקאים כדי שאלו לא יאשרו את הקיצוצים הכואבים.

הפרלמנט שצפוי לאשר את הרפורמות, הוזהר היום על ידי שר החוץ הגרמני וולפגנג שאובל כי "גרמניה לא תסבול מצב שבו לא יאושרו הרפורמות וסבלנותה עומדת לפקוע.הבטחותיה של יוון התבררו כחסרות תוכן והיא חייבת לשים סוף למשבר שאליו היא נקלעה ולא לגרור את העולם כולו למיתון מתמשך".

ראש ממשלת יוון הזהיר את עמיתיו במפלגות האופוזיציה, כי במידה והערב לא יאושרו הרפורמות, יוון תיקרוס מבחינה פיננסית ותיפלט מגוש האירו.

נזכיר כי יוון נמצאת במיתון כבד ב-5 שנים האחרונות, וכבר סובלת משיעור אבטלה של 20% וממחסור חמור במשרות חדשות. לפיכך, בעקבות תוכנית הצנע החדשה ייפלטו אל מעגל האבטלה עשרות אלפי יוונים, שקרוב לוודאי יהגרו למדינות אחרות בגוש האירו. יחד עם זאת, כאשר מועד פרעונן של האג"ח הממשלתיות שלה הוא 20 למארס, והיקף הפרעון עומד על 14.5 מיליארד אירו, היא חייבת לפעול מהר ולבצע את הקיצוצים הכואבים כדי להינצל ממצב של חדלות פרעון.

אנליסטים רבים רואים כבר את "היום שאחרי" הרפורמות, וטוענים כי קיים ספק רב אם חבילת החילוץ הענקית באמת תסייע ליוון ותציל אותה מקריסה מוחלטת. מעבר לכך, הם טוענים כי צרותיו של האיחוד האירופי אינן מסתפקות רק ביוון, וכי קיימות מדינות אחרות שמצבן לא פחות גרוע משלה. כך למשל, פורטוגל, ספרד ואיטליה הן מדינות שבמידה וכלכלתן תקרוס, הדבר ישפיע במידה רבה על הכלכלה הגלובלית, בניגוד ליוון המהווה רק 0.5% מהכלכלה העולמית.

"הציבור ביוון מתחיל לצאת משליטה ולאבד את זה. הדמוקרטיה ביוון מתחילה להתערער ויתכן שהשלטון לא יכול בכלל לקבל כבר החלטות שיהיו מקובלות על הציבור. לא על הישארות בגוש היורו, לא על קיצוצים, לא על הדרכמה, כלום. זאת כבר לא שאלה של כן דרכמה חדשה או לא. יתכן שהשאלה עוברת להיות אם יוון תישאר דמוקרטיה או תחזור למשטר דיקטטורי", טוען אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של כלל פיננסים.