"מכרנו נכסים ביותר מ-100 מ' ש' כדי להימנע מ'תספורת'"

אבי הוכמן, מנכ"ל גאון אחזקות, מדבר על קריסת רשת אייס ("ההנהלה החדשה הפתיעה אותנו"), תשואת הזבל של אג"ח גאון ("המונח 'תספורת' לא בלקסיקון של הקבוצה הזו"), ועל הקשיים בחברת הדואר שבראשה עמד

שאבי הוכמן נכנס לתפקידו כמנכ"ל גאון החזקות בתחילת השנה שעברה הוא עוד האמין ביכולתה של החברה הבת, רשת אייס אוטו דיפו, להתאושש, ואף הצהיר על הפוטנציאל שהוא מזהה בחברה (בה שולטת גאון לצד שלמה זבידה).

גם בהמשך, למרות הפסדים כבדים של כ-67 מיליון שקל שרשמה גאון בתשעת החודשים הראשונים של 2011 - בעיקר בשל מחיקת השקעה והפסדי אקוויטי ברשת ה"עשה זאת בעצמך" - עדיין ניסו קברניטיה לשדר אופטימיות לגבי עתיד הרשת.

בחודש שעבר, הרשת נכנסה להליך של הקפאת הליכים, לאחר שרשמה הפסד של כ-40 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2011 וצברה חובות בהיקף של כ-450 מילון שקל (ראו מסגרת). היום, כשהוכמן מסכם שנה בתפקיד, גאון אחזקות כבר קרובה לפרידה מהחברה הכושלת.

"לצערי, ההנהלה החדשה של אייס הפתיעה אותנו בדרך הפעולה", אומר הוכמן, "היו"ר, משה שמש, שהיה חבר דירקטוריון במשך ארבע שנים, בא עם המנכ"ל הנכנס, דוד מטלון, ויחד הם הציגו לנו תוכנית עסקית שהניחה כי בזכות הזרמת הכסף של הבעלים, לחברה לא צפויה בעיה עד אוקטובר 2013.

"אבל ימים ספורים לאחר מכן נכנסנו לעולם אחר, עם בקשה להקפאת הליכים", מוסיף הוכמן, "בהחלט יש כאן דברים מוזרים, כי גם בתהליך ההקפאה הגורם היחיד שהיה מוכן להזרים כסף לאייס היו הבעלים, שעלולים להידלל משמעותית מכניסת משקיע. אבל הדאגה כרגע היא שאייס תמשיך לפעול וכך גם העובדים שלה. על היתר יהיה זמן לדבר בעתיד".

כפועל יוצא של קריסת רשת אייס והשפעתה על תוצאותיה העגומות של גאון, גברו באחרונה חששות מחזיקי האג"ח מיכולתה של האחרונה לעמוד בהתחייבויותיה. הללו באו לידי ביטוי בנסיקת תשואות האג"ח של גאון, בהיקף של כ-167 מיליון שקל, ליותר מ-30%. התשלום הבא, בהיקף של כ-44 מיליון שקל, צפוי בסוף מאי.

בשל כך, קיימה החברה בסוף החודש שעבר אסיפת מחזיקים. "רוב מחזיקי האג"ח קיבלו תשובות שסיפקו אותם, ונתנו רוח גבית לכיוון שלנו", אומר הוכמן, "נאמר שם בצורה ברורה שיש לנו את הסכום שנצטרך לשלם השנה. לגבי 2013 והלאה, יש עוד מספיק צעדים שיש ברשותנו לבצע כדי לעמוד בהתחייבויות".

הוכמן מסביר כי "בתחילת 2011, כשהגעתי לתפקיד, התחזיות היו ורודות. היום, שנה אחרי, האווירה הכלכלית השתנתה, קבוצות גדולות נכנסו למשבר, אנחנו נמצאים בעולם של 'תספורות' ויש קיפאון בתחום האשראי, וגאון היא חלק מכך. אבל המונח 'תספורת' לא עומד בלקסיקון של הקבוצה הזו. בתרבות והמורשת של בני גאון מילה זו מילה. הקבוצה עשתה את כל הפעולות כדי לעמוד בהתחייבויותיה, ולכן לא התביישנו ומימשנו נכסים. נעשה כל מה שצריך לעשות כדי שהחברה תעמוד בהתחייבויותיה.

"אפשר לראות שאנחנו נפגעים פחות מחברות החזקה אחרות, בין היתר בזכות ראיית הנולד ומימושים שביצענו בשלב מוקדם", הוא מוסיף, "בסך הכול מכרנו ב-2011 נכסים בהיקף של 110 מיליון שקל, כדי לא להיקלע לעולם ה'תספורות'. גם כעת, כשמסתכלים על הדוחות האחרונים אפשר לראות שיש עודף נכסים משמעותי על ההתחייבויות, כך שלחברה יש בסיס להתמודד עם האתגרים העומדים בפניה".

פעילות אסטרטגית חדשה

אחרי המימושים שביצעה נותרו בידי גאון אחזקות, שבשליטת משה גאון, עוד שני נכסי נדל"ן מניבים, אחד ברמת גן והאחר בפרנקפורט, גרמניה. נכס נוסף, שבשוק מעריכים כי נבחנת מכירתו, הוא חלקה במניות בית ההשקעות מיטב. לדברי הוכמן, מכירת ההחזקות במיטב לא עומדת היום על הפרק, "יש לנו בארסנל הרבה אופציות, ומיטב היא יופי של חברה".

על אף הכישלון של רשת אייס, ההפסדים הכבדים בגאון אחזקות ותשואות האג"ח המאמירות, הוכמן סוגר את השנה הראשונה שלו בקבוצה בסיפוק. "אני מסכם שנה מאתגרת ולא נבהל מהקשיים. אני מאוד אופטימי לגבי העתיד".

בימים אלה פועל הוכמן להוציא לפועל אסטרטגיית פעילות חדשה לקבוצה, שבמרכזה פעילות האגרו בתחום משק המים, תשתיות מים וניהול פרויקטים בתחום זה. "ברור לנו שהתרומה היחסית שלנו בעולם הקמעונאות לא יכולה להיות גדולה", הוא אומר, "אנחנו לא חושבים שיש לנו ערך מוסף בתחום הקמעונאות, ולאורך זמן לא יהיה לקבוצה מה לעשות בתחום. ההחלטה להיכנס לאייס הייתה כמעט לפני עשור, וצריך להתאים את האסטרטגיה לשינויים בכלכלה ובמשק.

"היום גאון עושה שינוי ומתמקדת בתחום אחד שיהיה הליבה שלה, ובאסטרטגיה לייצר מזומנים שישרתו את החוב", מוסיף הוכמן, "מנוע הצמיחה של גאון זה תחום האגרו והטיפול במים. הכוונה היא לקחת את ה גם לכיוון הבינלאומי, ולהיות חברה שעוסקת בניהול ובקרת מים, פרויקטים של טיפול, הובלה וסינון. לישראל ולגאון יש מוניטין בתחום. כבר קיבלנו פניות בנושא.

לא מאמין שהדואר יהיה "אגרקסקו 2"

הוכמן הגיע לגאון אחרי חמש שנים כמנכ"ל דואר ישראל, שם הוביל מהפכה עם הכנסת שירותים חדשים רבים ושיפור רמת השירות. למרות זאת, ניתן היה ללמוד על מצבה העגום של חברת הדואר מפרסום ב"גלובס" בתחילת השבוע, לפיו תתקשה החברה לעמוד ב-2013 בהחזרי האג"ח שהנפיקה (400 מיליון שקל). זאת לאחר שהציגה הפסד מצטבר של כ-200 מיליון שקל בשנתיים האחרונות.

הוכמן, שהתפטר מתפקיד המנכ"ל בסוף 2010, אומר היום כי "בתור אחד שניהל ועשה שינוי מוצלח בדואר, לפחות בשלוש השנים האחרונות לכהונתי התרעתי שמבנה הרפורמה שנעשה בשוק הדואר הוא מוטעה, ועלול להביא לקריסת שירותי הדואר הניתנים על ידי המדינה. לצערי אנחנו שם.

"אין הרבה ארגונים בישראל עם 700 נקודות קצה, וצריך לייצר לו סביבה רגולטורית ולבנות לו מודל פיננסי נכון. אני לא מאמין שזה יהיה 'אגרקסקו 2', ובניהול נכון החברה תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. היא צריכה סיוע אבל יש לה יכולות".

מחזיקי אג"ח אייס עשויים להפסיד את מלוא השקעתם

מהלך המכירה של רשת אייס אוטו דיפו נכנס לישורת האחרונה. יותר מחמש הצעות הוגשו לרכישת השליטה ברשת ה"עשה זאת בעצמך" שקרסה כשהיא נקייה מחובות. חלק מההצעות עברו את רף ה-100 מיליון השקלים. מכירת החברה בסכום כזה תהווה "תספורת כסאח" למחזיקי האג"ח, שספק אם יראו החזר כלשהו על השקעתם, שכן מדובר בנושים שאינם מובטחים.

כלל חובות הרשת מגיעים לכ-450 מיליון שקל, שמהם 241 מיליון שקל לספקים, 90 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ו-85 מיליון שקל לבנקים. נכסי הרשת כוללים בעיקר ציוד קבוע, מלאי ומוניטין. תמורת המכירה תתחלק בין הנושים השונים לפי היקף החוב ודרגת הנשייה, כאשר ראשונים הם הבנקים, שהם נושים מובטחים, אחריהם הספקים ולבסוף מחזיקי האג"ח..

בחודש שעבר הורה ביהמ"ש על מתן צו הקפאת הליכים לחברה, ועל מינויים של עו"ד אמיר פלמר ורו"ח בועז גזית לתפקיד הנאמנים בתקופת ההקפאה. הרשת, שבשליטת גאון אחזקות ושלמה זבידה, מעסיקה 1,350 עובדים ב-44 סניפים בפריסה ארצית. עיקר פעילותה מתרכז בתחום ה"עשה זאת בעצמך" (DIY), וכולל חנויות שמציעות מוצרים לשיפור הבית. בנוסף, מפעילה אייס את רשת אוטו דיפו, שמספקת אביזרים ושירותים לרכב, וכן את חנויות "נרות בשינקין".

בין הגורמים שגילו עד כה עניין ברשת, או בחלקים ממנה, נמנים שלמה שמלצר (בעלי קבוצת הליסינג שלמה), דוד לובינסקי (יבואן פיג'ו וסיטרואן בישראל), חגי שלום (בעלי רשת טיב טעם), גיא אדרי והאחים רן וגל בלינקס (מייסדי רשת המרכולים AM:PM), צמיגי נעמן (יבואנית צמיגי KUMHO בישראל) וקבוצת משקיעים מאנגליה.