התכווצות חדה ביצור: מדד מנהלי הרכש ירד ל-36.3 נק'

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לינואר ירד בכ-6.4 נקודות ■ זאת, על רקע ההאטה במשק וחשש מנהלי הרכש ממשבר החוב באירופה

התכווצות חדה בפעילות התעשייתית לאור ההאטה במשק: מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש ינואר 2012 שפורסם היום (ד') הצביע על ירידה בכ-6.4 נקודות לרמה של 36.3 נקודות. זאת, על רקע מגמת הירידה ביצוא התעשייתי החל מהמחצית השנייה של שנת 2011 אשר הואצה בתחילת השנה הנוכחית.

ירידות חדות נרשמו החודש ברכיב תפוקות היצור שירד ב-12.2 נקודות והגיע לרמה נמוכה של 35.5 נקודות, וברכיב הביקושים המקומיים שירד בכ-8.7 נקודות לרמה של 31.8 נקודות. מרבית רכיבי המדד המצביעים על פעילות הייצור רשמו החודש ירידה חדה, ואילו במלאים ובמחירים נרשמו החודש עליות, אך הם עדיין מתחת ל-50 נקודות - רמה המעידה על המשך ההתכווצות של פעילות היצור במשק.

בחודשים האחרונים התעצמו הירידות במדד מנהלי הרכש והוא נמצא כעת ברמתו הנמוכה מאז מארס 2009", כתבו כלכלני בנק הפועלים בהמשך לפרסום המדד. "הרמה הנמוכה אליה הגיע המדד משקפת מצב מדאיג יותר מזה שעולה מהנתונים שפורסמו. אנו נוטים לייחס זאת לכך שהפגיעה בענף התעשייה, שמהווה 20% מהתוצר העסקי, הייתה חריפה יותר משאר ענפי המשק".

עוד מייחסים בבנק הפועלים את הנתון המדאיג להאטה בצמיחה במשק בחודשים האחרונים, וכן לחששות מנהלי הרכש בחברות מהשלכות משבר החוב באירופה על המשק בתקופה הקרובה.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, עלה החודש והגיע לרמה 51.2 נקודות. ארה"ב מוסיפה לבלוט לחיוב ובינואר הגיע המדד ל- 54.1. המדד האמריקני לא היה מתחת ל-50 מאז היציאה מהמיתון במחצית 2009. גם במרבית מדינות אירופה נרשמה החודש עלייה במדד, אם כי ברובן הוא עדיין מצביע על התכווצות בפעילות.