חוב חח"י יגדל ב-2.5 מיליארד ש' בשל הגדלת פנסיה לעובדים

לפי ההצעה, שאושרה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, המשכורת הקובעת לחישוב קצבת הפנסיה התקציבית של עובדי חברת החשמל, גמלאיה ושאריהם, תעודכן אחת לשנה בהתאם לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן

מצבת חובותיה של חברת החשמל תגדל ב-2.5 מיליארד שקל נוספים כתוצאה מאישור החוק המעגן את הסדר הפנסיה החדש של עובדי החברה. גורמים במשק החשמל העריכו כי אישור ההצעה יאלץ את חברת החשמל לעדכן את מצבת חובותיה העומדת כיום על 64 מיליארד שקלים.

ל"גלובס" נודע כי אומדן עלויות ההסדר החדש נעשה על-ידי רשות החשמל למרות התנגדות האוצר. הצעת החוק הממשלתית אושרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. על-פי הסדר החדש המשכורת הקובעת לחישוב קצבת הפנסיה התקציבית של עובדי חברת החשמל, גמלאיה ושאריהם, תעודכן אחת לשנה בהתאם לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן ולא תוצמד לפעילים, כפי שנהוג עד כה. את אישור ההצעה הוביל ח"כ חיים כץ שהצליח להעביר את הדיון בה לוועדה בראשותו.

כתוצאה משחיקה בגמלאותיהם ומכיוון שמכאן ואילך תוצמד הגמלה אך ורק למדד, גמלאים שפרשו לפני שנת 2011 והגיעו לשיא מתח הדרגות יקבלו תוספת קבועה של 8% לפנסיה, או תוספת של 12% אם נותרו להם 1-3 דרגות להתקדם אליהן. לדרישת יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ, גמלאים שפרשו ונותרו להם 4 דרגות ומעלה להתקדם אליהן, יזכו לתוספת נוספת על המצוין לעיל, בשיעור של 6%. התוספת תשולם בתוך 4 שנים.

ברק שטרוזברג, סגן הממונה על השכר באוצר, ציין כי התוספת של 6% הנ"ל, אותה קבעה הוועדה ולא נכללה בהסכם המקורי, אינה דורשת עלות נוספת מכיוון שלפרק זמן מסוים יפחית משרד האוצר את תשלומי הרווחה השנתיים לגמלאים מ-400 שקלים בשנה ל-200.

בנוסף, בהצעת החוק המקורית שהוגשה לוועדה ביקשה הממשלה לאפשר לשר האוצר להחיל באמצעות צו הסכם כמו זה העוסק בגמלאות חברת החשמל, במקרים בהם יגיע להסכמות עם גופים נוספים, בהם נהוגה פנסיה תקציבית, על הצמדת קצבאות למדד (המדובר באוניברסיטאות, בנק ישראל, מפעל הפיס ובכוחות הביטחון). לאור דרישתו של ח"כ כץ נקבע כי כל צו כזה יחייב גם את אישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, על מנת לבחון ולוודא שהסכמים כאלה מיטיבים עם העובדים והגמלאים.

"כמי שבקיא בענייני פנסיה והסכמי עבודה, אין בלבי ספק שזהו הסכם המיטיב עם הגמלאים. עלותו של החוק אחרי שיצא מידי הוועדה זהה לעלות ההצעה שהוגשה על ידי הממשלה, ורק הוספנו לה בטוחות. נביא את הצעת החוק לאישור המליאה בהקדם", סיכם כץ את הדיון.