בדיקת "גלובס": המניות שהגורואים קונים בוול סטריט

ג'ורג' סורוס ודיוויד איינהורן קנו את מיקרוסופט שזינקה מספטמבר ב-20% ■ לא פחות מ-11 גורואים קנו את מניית גוגל ■ מניית דיסני נחתכה במהלך 10 החודשים הראשונים של 2011 בכ-30% - ו-8 גורואים ניצלו הזדמנות

אחת התופעות הבולטות בעולם ההשקעות, היא הנהירה אחר כל אמירה או פעולה של אלו המכונים "גורואים" - מנהלי השקעות שעשו את הונם העצום מפעילות בשוק ההון, ומהווים אורים ותומים למשקיע הפשוט.

הסיבה לכך פשוטה לכאורה - "המשקיע הקטן" סבור, כי אם טובי מנהלי ההשקעות בעולם בחרו להשקיע במניה מסוימת, סביר להניח שהם יודעים מה הם עושים, ומכאן: מה שטוב להם טוב גם לי. תחת הנחה זו הוקם לפני 8 שנים אתר gurufocus.com, העוקב אחר תיקי ההשקעות של למעלה מ-100 גורואים - רובם מנהלי קרנות הגידור הגדולות בעולם, המנהלות בממוצע עשרות מיליארדי דולרים ויותר.

"מיקרוסופט זולה"

תהיתם פעם איזו פוזיציה פתח ג'ורג' סורוס, למשל, על מניות גוגל ומיקרוסופט , ואיזה גורו עדיין מאמין במניית RIMM ? "גלובס" מספק הצצה למניות הכי נקנות ונמכרות על-ידי הגורואים במהלך החודשים האחרונים, ומסכם כמה הם הרוויחו או הפסידו על ההשקעה.

ענקית התוכנה מיקרוסופט, שמתחילת ספטמבר זינקה ביותר מ-20%, מועדפת על לא מעט גורואים. 12 מהם קנו אותה במהלך 5 החודשים האחרונים, וביניהם ג'ורג' סורוס ודיוויד איינהורן.

בין המשקיעים במניה בולט דונלד יאקטמן, מנהל קרן Yacktman. הקרן, שמנהלת כ-12 מיליארד דולר, מחזיקה במניות מיקרוסופט בהיקף של 1.04% מתיק ההשקעות שלה, ומרווחות עד כה על הנייר כ-16%. בסוף ספטמבר האחרון הגדיל יאקטמן את החזקות הקרן במיקרוסופט, תוך שהוא מציין כי לדעתו "המניה זולה, החברה נהנית מרוח גבית בפעילותה ויש לה הרבה מזומן", ולכן הוא מאמין שההשקעה תשתלם.

בקרן dodge&cox, המנהלת כ-70 מיליארד דולר, בחרו להגדיל את כמות החזקותיהם במניה בכ-18% במהלך דצמבר - פעולה שאחריה מהווה מיקרוסופט 0.55% מהתיק.

הרווח של הגורואים על השקעתם במניית מיקרוסופט מחודש ספטמבר ועד היום עומד על כ-17%, והם רכשו אותה במחיר ממוצע של כ-26 דולר.

המזומנים של גוגל

בתחילת השבוע אישרו הרגולטורים בארה"ב את רכישת מוטורולה על-ידי גוגל תמורת 12.5 מיליארד דולר - עסקה שלפי הערכות האנליסטים, צפויה לחזק את גוגל לאחר שמנייתה איבדה יותר מ-6% מתחילת השנה.

עם זאת, גורואים כמו ג'ורג' סורוס וג'ון גריפין, שרכשו את המניה במחיר ממוצע של כ-552 דולר במהלך ספטמבר, כבר מורווחים 10% על השקעתם. מבין 11 הגורואים שבחרו במניית גוגל, ניכר כי רוברט קאר, מייסד קרן הגידור Joho Capital, מביע בה אמון רב במיוחד.

סביר להניח שקאר עושה זאת בשל התרחבות הפעילות של גוגל במחשוב הענן, אך בעיקר בשל קופת המזומנים העומדת על כ-42 מיליארד דולר, ומתחזקת ב-3-4 מיליארד דולר מדי רבעון. נציין כי קאר נוטה להחזיק בפוזיציות בחברות הקשורות לטכנולוגיות חדשות, ועל פי לוח התוצאות של האתר, המניות שהוא מחזיק הן בעלות הביצועים הטובים ביותר בקרב הגורואים. הקרן שלו, שמנהלת כ-500 מיליון דולר, הקצתה למניות גוגל לא פחות מ-7.36% מהתיק.

אחריו ניצב ג'וליאן רוברטסון, גורו ההשקעות הוותיק שלמעשה קאר היה אחד מתלמידיו. רוברטסון הגדיל את הפוזיציה שלו בכ-17% במהלך ספטמבר, כך שהיקף מניות גוגל בקרן הגידור שלו, Tiger Management, מהווה כ-1.11% מהתיק.

הדיבידנד של דיסני

מניית דיסני נחתכה במהלך 10 החודשים הראשונים של 2011 בכ-30%, ובתחילת אוקטובר אשתקד אף הגיעה לשפל של 29 דולר. שמונה גורואים ניצלו את החולשה במניה, ומיהרו לקנות אותה כבר במהלך ספטמבר במחיר ממוצע של 34 דולר. אז נכון - הם לא זיהו את הנקודה הנמוכה ביותר, אך הם מורווחים על הנייר יותר מ-18%. לכך נוסיף, את הודעת החברה בסוף חודש נובמבר על הגדלת הדיבידנד השנתי ב-50%.

בין הגורואים הללו בולט מייסון הוקינס, שמנהל את הקרן Southeastern Asset Management כבר 37 שנים. הוקינס נחשב למשקיע ערך, ובמהלך 15 השנים האחרונות רשמו קרנות הנאמנות שבניהולו תשואה שנתית ממוצעת של כ-15%. באחרונה הגדילה הקרן שלו את הפוזיציה במניה ל-1.07% מהתיק.

מהלך דומה עשה גם ארנולד ואנדברג, כאשר קרן Century Management החליטה לרכוש מניות דיסני בהיקף של 0.73% מהתיק.

ויש גם הפסדים

ענקית הרכב האמריקנית פורד רשמה ב-2011 גידול נוסף בנתח השוק שלה בארצות הברית, זוהי השנה השלישית ברציפות, יחד עם עשרה רבעונים רצופים של רווח תפעולי.

ארבעה גורואים, ביניהם רונלד מולנקמפ, שהקרן שלו - Muhlenkamp Fund, הקצתה כ-5% מהתיק לטובת המניה, החליטו במהלך ספטמבר לחסל את החזקותיהם בה, תוך שהם גורפים רווח של 12% על ההשקעה. בתחילת אוקטובר הגיעה המניה לשפל של כ-9 דולר, אך מאז הספיקה לעלות בכ-34%.

הגורואים אולי טובים בלזהות הזדמנויות, אבל ברור שלא כל השקעותיהם מכות את השוק, וגם הפסדים הם חלק משגרת עבודתם. ג'ורג' סורוס, למשל, מכר במהלך ספטמבר את מניית פוטאש, כשהוא מופסד עליה 17% (המניה, אגב, עלתה מאז בכ-10%); ואילו דונלד יאקטמן, שקנה בספטמבר את מניית RIMM והפסיד עליה 46% על הנייר, החליט בדצמבר להגדיל את החזקותיו בה. בכך הוא קיזז את ההפסד שלו בחצי בערך, וזה עומד כעת על 23% בלבד.

גורו
 גורו