כץ ועיני סיכמו על מתווה שימנע השבתת הרכבת; אדרעי רותחת: "שביתה מיד!"

(עדכון) - המתווה כולל מו"מ אינטנסיבי בשבועיים הקרובים ■ ביה"ד: אם לא יושג הסכם תוך שבועיים - העובדים יורשו לשבות אך לא בימי ראשון וחמישי ■ יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי לא הוזמנה להשתתף בשיחות - ורותחת על עופר עיני

סערה בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב: בשיא הדיון בבקשת עובדי רכבת ישראל וההסתדרות להשבית את הרכבת, הגיעו שר התחבורה ישראל כץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני למתווה שיאפשר כניסה למשא-ומתן אינטנסיבי בשבועיים הקרובים וימנע שביתה; אלא שיו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, זועמת כיוון שלא הוזמנה להשתתף בשיחות בין הצדדים.

עיני, כץ ובכירים נוספים ברכבת ובהסתדרות דנו בחדר נפרד והגיעו למתווה אותו יציגו לבית הדין כשיחודש הדיון בנושא. לפי המתווה, הצדדים ייכנסו למשא-ומתן אינטנסיבי בשבועיים הקרובים, במהלכו יוקפא הסכם מיקור החוץ של תחזוקת הקרונות החדשים, ובמקביל העובדים יתחייבו שלא להשבית את הרכבת. אם לא יושג הסכם סופי בין הצדדים תוך שבועיים, ההסתדרות תהיה רשאית להשבית את הרכבת.

ואולם, כאמור, אדרעי זועמת על כך שלא השתתפה בשיחות ונותרה מחוץ לתמונה. היא נסערת במיוחד, וחברים אחרים בוועד העובדים מנסים להרגיע אותה. אחד מנציגי ההסתדרות הזמין אותה לבסוף להיכנס לחדר הדיונים, והיא השיבה בזעם: "אני לא נכנסת פנימה - שעופר ייצא אליי החוצה".

אדרעי דורשת להשבית את הרכבת לאלתר, אלא אם יבוטל לחלוטין הסכם מיקור החוץ. בהסתדרות מנסים לפשר ולהסביר לה את המתווה שהושג. בתשובה לשאלת "גלובס" מדוע אדרעי כה כועסת, ענה עופר עיני: "את זה צריך לשאול אותה".

חדשות אחרונות בנושא המשבר ברכבת:

הרכבת מפריטה את תחזוקת הקרונות החדשים

גילה אדרעי זומנה על-ידי הנהלת הרכבת לשימוע לפני השעיה

מנכ"ל הרכבת: "אין יותר מקום לאלימות של גילה אדרעי"

בסופו של דבר, בית הדין אישר לעובדים להשבית את הרכבת בתום שבועיים של משא-ומתן (אם המשא-ומתן לא יבשיל לכדי הסכם), אך לא בימי ראשון וחמישי.

במהלך הדיון הבוקר ציטטה שופטת בית הדין מתוך פסק דין של בית הדין הארצי, בראשות הנשיאה נילי ארד, המחייב את הנהלת הרכבת שלא לחתום הסכם עם חברת בומברדייה ללא משא-ומתן עם העובדים.

יצוין כי הנהלת הרכבת דחתה את החתימה על הסכם מיקור החוץ מזה שנה וחצי בשל סכסוך העבודה עליו הכריזו העובדים, בראשות יו"ר הוועד גילה אדרעי.

לפני כחודשיים הפך בית הדין הארצי פסיקה של האזורי בעניין הרכבת וקבע כי ניתן לשבות בשל כוונה להוציא עבודות למיקור חוץ. בית הדין הארצי נתן חיזוק לפסיקה זו רק לאחרונה, בסוגיית עובדי הקבלן. המדינה, לעומת זאת, טענה בדיון כי מיקור החוץ של תחזוקת הקרונות החדשים אינו מהווה פגיעה בסוגיית "כתף אל כתף".

ההנהלה סירבה הבוקר לחשוף בפני ההסתדרות וועד העובדים את ההסכם שנחתם עם חברת בומברדייה ואת פרוטוקול ישיבת הדירקטוריון.

"היה כאן מהלך של גנב בלילה. אין תום-לב. אין התנהגות ראויה. מה מצפים מאיתנו? שנפרוס שטיח אדום? יו"ר ההסתדרות הודיע שהוא מנהל את המאבק. השר ביזה את עופר עיני בפומבי ועשה לו זובור, ויו"ר ההסתדרות הגיע ונכנס למשא-ומתן", אמר עו"ד שי תקן מטעם ההסתדרות.

"נקבעה נורמה שלא יהיו עובדי קבלן כתף אל כתף, וזה מה שמנסה הנהלת הרכבת לעשות, וההסכם עם בומברדייה יאפשר מצב כזה ברכבת", הוסיף תקן. "אנחנו מבקשים מבית הדין, נוכח הצעד הכוחני שננקט נגד העובדים, להסיר את הצו הארעי, ומבקשים שההחלטה תינתן היום בהקדם האפשרי".

תקן הוסיף כי: "ההנהלה הלכה למקום אפל וחתמה על הסכם. זה לא רק שאנחנו לא מוכנים למיקור חוץ, ההנהלה באותה נשימה לא מוכנה לוותר על הכנסת מיקור חוץ. נותנים למיקור חוץ את העתיד ומשאירים לעובדים את העבר. במצב הדברים הזה הרי שזה יהיה סופה של העבודה המאורגנת ברכבת".

כץ: "היחסים עם עיני טובים"

"היחסים ביני לבין עופר עיני טובים", אמר היום שר התחבורה ישראל כץ, בראיון לגלי צה"ל. "אולם עופר עיני טעה בעניין השבתת הרכבת בשבוע שעבר - לא מדובר בסוגייה הזהה לסוגיית עובדי הקבלן. אני קורא ליו"ר ההסתדרות ומבקש: אל תאפשר לוועד לשבות".

כץ התראיין לנוכח איומי השביתה המחודשים של ועד עובדי הרכבת בראשותה של גילה אדרעי, וזאת לנוכח המהלך החד-צדדי של הרכבת להפרטת עבודת תחזוקת הקרונות - עליו נודע אתמול בערב.

אחרי כץ, עלה לשידור יו"ר ההסתדרות עופר עיני, שהתייחס גם הוא להסכם בין ההנהלה ובומברדייה: "זה צעד חפוז ומיותר, בזמן שאני הצעתי לכץ לנהל משא-ומתן ללא תנאים מוקדמים. אי-אפשר לנהל משא-ומתן כשכץ קובע מראש את התוצאות של המשא-ומתן. הדבר הזה לא יועיל לרכבת".

עיני הוסיף כי "לצערי, אני חושב ששר התחבורה כץ עשה נזק לרכבת ולציבור. אני משוכנע שמדובר בהתערבות פופוליסטית בגלל לחץ תקשורתי".

בתגובה לאיומו של כץ (פירוט בהמשך) כי יסגור את הרכבת, ציין עיני: "שר התחבורה לא יכול לסגור את הרכבת. אני לא מאמין בתפיסה הזו שאפשר לסגור הכול ביום אחד. כל הצדדים צריכים לרדת מהעצים שהם טיפסו עליהם ולהגיע לדרך המלך. גם הנהלת הרכבת, גם שר התחבורה וגם העובדים צריכים לקחת אחריות".

עיני חזר שוב על המשפט השגור בפיו, כי שביתה זו לא מטרה, זה אמצעי: "שר התחבורה כץ עשה אתמול מהלך דרקוני, ובכל זאת אין שביתה היום. אנו נמצה את הדיון בבית הדין, ואני מקווה שהוא יאפשר לנו לממש את הזכויות הבסיסיות של העובדים לשבות".

"תחזוקת הקרונות - מפגע בטיחותי"

"תחזוקת הקרונות הינה מפגע בטיחותי, והמשא-ומתן על הסוגייה מתקיים כבר שנה וחצי. יש דחיפות רבה בהסדרתו", ציין כץ. "לאחר שההסתדרות והוועד הבהירו שאינם חפצים במשא-ומתן, הנחיתי את ההנהלה לחתום על ההסכם (עם חברת בומברדייה)".

לדברי כץ, "זהו רק חלק מהמאבק שמתחולל ברכבת. אנו צריכים לוודא שניתן שירות טוב לנוסעים, והולכים להכפיל את היקף פעילות הרכבת בשנים הקרובות".

באשר לאפשרות כי יסגור את הרכבת לנוכח שביתה נוספת של הוועד, ציין כץ: "אני לא חפץ לסגור את הרכבת, זו לא המטרה. אולם אם יתחיל רצף של שביתות - אנחנו לא נהסס לסגור אותה ולפתוח אותה מחדש. הוועד הזה רוצה למנוע מהחברה להתפתח ולמלא את תפקידה כדי לשלוט, ולדבר הזה אני לא יכול לתת יד".