הנפט בשיא של 9 חודשים; סין הגבירה הייבוא מאיראן

(עדכון) - איראן הודיעה כי תפסיק את משלוחי הנפט למדינות אירופאיות נוספות מלבד בריטניה וצרפת, והמחיר לחבית זינק ל-105 דולר ■ סין הגדילה את הייבוא מאיראן ב-200 אלף חביות ביום

מחירי הנפט קפצו היום (ב') לרמתם הגבוהה מזה 9 חודשים - מעל ל-105 דולר לחבית. זאת לאחר שאיראן אמרה כי היא עוצרת את משלוחי הנפט לבריטניה וצרפת כתגובה לאמברגו הנפט שהטיל האיחוד האירופי על המדינה החל החודש יולי הקרוב.

בתוך כך, סוכנות ידיעות איראנית רשמית למחצה דיווחה היום כי טהרן שוקלת להרחיב את אמברגו הנפט שלה כלפי משלוחים לאירופה למדינות נוספות מלבד בריטניה וצרפת. ראש חברת הנפט האיראנית, אחמד קלבני, צוטט על ידי הסוכנות כאומר כי המדינה תפסיק למכור נפט למדינות שיקחו חלק בצעדים נגד איראן.

השר הממונה על הנפט באיראן, רוסטאם קסמי, הזהיר מוקדם יותר החודש כי טהרן עשויה להפסיק את משלוחי הנפט למדינות אירופאיות "עוינות", וכעת המדינה ממשת את האיום. יש לציין כי האיחוד האירופי מהווה 18% מייצוא הנפט של איראן.

אולם, לדעתם של אנליסטים, ההודעה של איראן לא תשפיע רבות על המלאים, שכן רק כ-3% מייבוא הנפט של צרפת הוא מאיראן, בעוד בריטניה לא ייבאה נפט מאיראן כבר חצי שנה.

"העלייה במחיר הנפט היא השתקפות של חששות לגבי עלייה במתחים בין איראן והמערב", אמרה אנליסטית הסחורות קרולין ביין. "ההפסקה של כמויות המשלוח הזעירות לבריטניה וצרפת טומנת בחובה סיכון קטן מאוד לאיראן".

עוד יצואנית נפט גדולה, סעודיה, שמהווה למעשה את יצואנית הנפט המובילה בעולם, חתכה את ייצור וייצוא הנפט שלה בדצמבר, כך על פי נתונים של ארגון JODI המספק נתונים רשמיים בשוק הנפט. ייצור הנפט במדינה ירד ב-237 אלף חביות נפט ליום.

ובמהלך מנוגד לרוחות הנושבות בעולם המערבי, סין הגדילה בחודשים האחרונים את ייבוא הנפט מאיראן ב-200 אלף חביות ביום, כך לפי נתוני הסוכנות האנרגיה הבינלאומית. על פי בכיר בסוכנות סין אף עשויה להגביר את ייבוא הנפט מאיראן בתקופה הקרובה.