את הכותרות מרקסטון כבר קיבלו

אך לנו יש תחושה שמדובר בעיקר במשאלת לב - שלא לומר פנטזיה - שתישאר על הנייר

קיץ 2007. עיניו של רון לובש בורקות, ידיו מתנופפות באוויר. "פריזמההיא כלה מבוקשת מאוד וכולם רצים אחריה, נכניס שניים שלושה שותפים בינלאומיים ומשמעותיים, גם עם גולדמן זקס אנחנו מדברים", הוא אומר לנו וממשיך בלהט: "לאחר מכן נקים את הפעילות הבינלאומית, נקרא לה פריזמה אינטרנשיונל".

הסוף ידוע, מהחלומות של לובש לא נותר דבר. שילוב של טעויות ניהוליות ומינוף גבוה מפיל את בית ההשקעות וקצת יותר משנה לאחר השיחה הזו פריזמה מתפרקת.

חורף 2012. כותרות ענק מבשרות לנו כי מנהלי מרקסטון, רון לובש, אמיר קס ודני גילרמן, יהיו נציגי קרן קרן בלאקסטון בישראל. ולא זו בלבד, אלא שבלאקסטון, בשיתוף עם אנשי מרקסטון, תשקיע בישראל מיליארד דולר(!) כשברגעים אלו כבר בוחנים אנשי מרקסטון ארבע עסקאות שצפויות להסגר בשבועות הקרובים(!!). היינו כחולמים.

כשהתאוששנו מהכותרות, התחילו להציק לנו כמה שאלות. למשל, האם בלאקסטון זקוקה לאנשי מרקסטון כדי שיאתרו עבורה עסקאות? האם סטיבן שוורצמן מבלאקסטון זקוק לרון לובש ממרקסטון כדי לדבר עם נוחי דנקנר? האם בבלאקסטון לא יודעים לקרוא עיתונים ולזהות לבד את הזדמנויות ההשקעה שייווצרו בעקבות מסקנות ועדת הריכוזיות? האם מנהלי בלאקסטון לא יודעים שפרטנר וכלל ביטוח על המדף? ומעל הכל, מדוע בלאקסטון, קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה והנחשבת בעולם, בוחרת כנציגיה בישראל דווקא את מנהלי מרקסטון?

תשואה שנתית של 0.9%

קרן מרקסטון, למי שלא היה פה בשנים האחרונות, חתומה - לצד אקזיטים יפים בחברות כמו נטפים, דפי זהב, וזרעים גדרה - גם על השקעות כושלות כמו אלרן, תומקאר, סטימצקי, וכמובן על השמדת הערך הענקית של פריזמה. כמעט מכל זווית שנבחר, השורה התחתונה של מרקסטון רחוקה מלהלהיב. מאז 2004, בה החלה מרקסטון לפעול, זרמו דמי ניהול של עשרות מיליוני דולרים למנהלי הקרן, אבל התשואה למשקיעים הייתה - איך נאמר זאת בעדינות - לא טובה.

לפני חודש חשף "גלובס" דוח של חברת המחקר האמריקנית Preqin שבדקה את תוצאותיהן של 5,700 קרנות השקעה בעולם.

מקרב הקרנות הפועלות בישראל דורגה מרקסטון אחרונה, עם תשואה שנתית של 0.9% בלבד מאז תחילת פעילותה. אייפקס, למשל, הניבה 9.6% לשנה ופימי 31%. מעבר לכך, יו"ר מרקסטון, אליוט ברודי, נאלץ לפני שנתיים להתפטר לאחר שהיה מעורב בשערוריית שוחד אדירת ממדים. לא פלא שרעיון הקמת מרקסטון 2 דעך בעודו באיבו.

עדיין לא השתכנעתם שמדובר בצעד מוזר? אז הנה עוד כמה תהיות: מאיפה בדיוק יביאו מנהלי קרן מרקסטון את הכסף להשקעה המשותפת (Co Invest) עם בלאקסטון? איזה גוף מוסדי בישראל ייתן ללובש וקס להשקיע עבורו? ואם אלו גופים זרים שמהם מתכוונים גילרמן ולובש לגייס כסף, מדוע הגופים האלה צריכים צד ג' שיתווך בינם לבין בלאקסטון?

אז במרקסטון יכולים בינתיים לחכך ידיהם בהנאה, מבחינתם המהלך כבר הצליח. הם קיבלו כותרות יפות ובהקשר חיובי. אבל לנו יש תחושה שכמו בפעמים הקודמות, מדובר בעיקר במשאלת לב - שלא לומר פנטזיה - שתישאר על הנייר.