עיריית ת"א החליטה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת

ההחלטה תלויה באישור הממשלה ■ ראש עיריית תל-אביב-יפו רון חולדאי, שתמך בהחלטה, אמר הערב: "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה ברבע מימות השנה לא פועלת תחבורה ציבורית בחג ובשבת"

בעיריית תל-אביב קיבלו הערב (ב') החלטה עקרונית לקדם את נושא הפעלת התחבורה הציבורית בשבת, צעד שהוצע על-ידי סיעת מרצ. ההחלטה צריכה לקבל את אישור משרד התחבורה בטרם תצא לפועל.

בהצבעה שנערכה היום בתום הדיון בסוגייה הסבוכה, הצביעו 13 חברי מועצה בעד, ואילו 7 התנגדו.

על-פי ההצעה, שעלתה לראשונה להצבעה, תבקש עיריית תל-אביב מהמפקח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה אישור להפעיל קווי אוטובוס או מוניות שירות במהלך השבת. הנהלת העיריה תכין תוכנית אותה תעביר לאישור המשרד. המפקח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה מוסמך על-פי חוק לאשר בקשות אלה במקרים בהם הדבר חיוני לדעת הרשות, כמו גם במקרים בהם התחבורה הציבורית משרתת אוכלוסיות לא יהודיות או צורך בהגעה אל בית-חולים - כנדרש בערים מרכזיות כמו תל-אביב.

חברת עיריית תל-אביב, תמי זנדברג (מרצ), יוזמת ההצעה: "מדובר במהלך היסטורי בעבור הציבור החילוני בישראל בכלל ובתל-אביב בפרט, שיביא להפסקת השבתת התחבורה הציבורית בשבתות. כבר שנים שהציבור החילוני מוחזק כבן ערובה על-ידי פוליטיקאים חרדים, שמבקשים להמשיך ולהגביל את חופש תנועתם של מיליוני אזרחים בכל שבוע למשך יממה. הגיע הזמן להתאים את הסטטוס-קוו למציאות העכשווית. לא יתכן שנמשיך לחיות על-פי הסדר מלפני למעלה מ-60 שנה. מרצ פועלת כבר שנים למען תחבורה ציבורית במשך כל ימות השבוע וגאה על הצעד החשוב הזה".

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, שתמך בהחלטה, אמר הערב: "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה ברבע מימות השנה לא פועלת תחבורה ציבורית בחג ובשבת. עלינו לשאול את עצמנו - מה עושה מי שאין ביכולתו לרכוש רכב פרטי ומבקש לבקר בשבת את משפחתו או לבלות בחוף הים? המצב היום, לצד העדרה של מערכת תחבורה ציבורית יעילה, פוגע בהתפתחות התקינה של המדינה וביכולת של הציבור לוותר על הרכב הפרטי היקר והמזהם", כך מדווח אתר חדשות ערוץ 2.

חברי המועצה הדתיים מתנגדים להפעלת התחבורה הציבורית בשבת. חולדאי כבול בהסכמים קואליציוניים, שעשויים לגרום לו לפעול בניגוד לדברים שאמר. אחד מהמתנגדים המרכזיים להצעה הוא חבר המועצה בנימין בבאיוף, המכהן מטעם ש"ס, שאף הגיש בקשה ליועץ המשפטי לממשלה למניעת ההצבעה בממשלה.