בובליל: "רוכשי הדירות חוזרים; המכירות עלו ב-5% בינואר"

נשיא התאחדות הקבלנים בוועידת הנדל"ן 2012: "כל עוד לא תהיה בישראל תשואה של 7%-8% לא תהיה כאן בנייה להשכרה"

"הביקושים לדירות הם די גבוהים, ובמהלך החודשים האחרונים אנחנו רואים חזרה של רוכשים לשוק הדירות. הנתונים האחרונים שקיבלנו לגבי היקף המכירות הם שחלה עלייה של 5% מדצמבר עד ינואר", כך אמר נשיא התאחדות הקבלנים (התאחדות בוני הארץ), נסים בובליל, בוועידת הנדל"ן המסחרי השנתית 2012, שנערכת במלון לאונרדו סיטי טאוור ברמת-גן.

בובליל התייחס לענף הנדל"ן המסחרי וקישר אותו לדיור בר-השגה: "אני מציע לכל מי שיושב פה להבין מדוע בכל נושא הבנייה בנדל"ן המסחרי אין את נושא הדיור להשכרה. מדוע במדינת ישראל אין בנייה להשכרה בהיקפים גדולים? התשובה היא שכל עוד לא תהיה בישראל תשואה של 7%-8% לא תהיה כאן בנייה להשכרה. כרגע, בהשכרה למגורים התשואה היא 3%-4% בלבד וזו לא תשואה מספקת. המדינה מנסה למצוא כל מיני פטנטים, אבל היא צריכה להבין שכל עוד לא תהיה כאן תשואה של 7%-8% פשוט לא תהיה בנייה להשכרה למגורים".

עוד אמר בובליל כי "קיימים עוד מיליוני מ"ר למסחר ומשרדים שנמצאים בתכנון. אבל למרות התוכניות ולמרות שהיזמים הרבים הולכים ומקדמים את אותן התוכניות, הרי שהמערכת הבנקאית, כפי שהיום מנוהלת, לא תעמוד בתוכניות הלאומיות ולא תעמוד בבנייה בהיקפים כאלה. אני לא רואה איך הבנקים יכולים לעמוד במשימה הזו ולכן אנחנו פועלים בכל כוחותינו לשנות את הוראת בנק ישראל ומנסים להסביר שאם יש משימות, יש לתת את הכלים כדי לעמוד בהן.

לדוגמה, אנחנו רוצים להשוות עצמנו לעולם המערבי ושם אין חוק מכר דירות. כשהיזם בונה באירופה, האובליגו נחשב רק לצורך הבנייה ואצלנו יש מכפלה: מכפילים את האובליגו של פרויקט בנייה למגורים פי שניים, פעם מחשבים את הרווח היזמי ופעם את ערבויות חוק המכר שאנו נותנים ליזמים ולכן פנינו לבנק ישראל ולאוצר ואני מקווה שבימים הקרובים או בשבועות הקרובים מישהו יתפוס את העניין ויקבל החלטה".

כן תקף בובליל את ראשי הרשויות המקומיות: "נושא הבנייה המסחרית הפך להיות ללהיט בעיקר בגלל הגידול באוכלוסייה, הרי אנחנו צומחים בקצב של 2% ואין לזה אח ורע. ראשי הרשויות דוחפים זאת קדימה כי הם מצליחים לגבות מהמסחר ומהמשרדים סכומי עתק בארנונה תוך מתן שירותים מינימאליים. הם מעדיפים בנייה מסחרית על פני בנייה למגורים ולכן נראה בנייה נוספת של בנייה למסחרי".

דנוס: "אם היווני לא יחזיר חובות - זה יחלחל לשוק המגורים בישראל"

גם נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, תקף את נושא המיסוי העירוני: "הנדל"ן המסחרי נותן הזדמנויות השקעה בלתי רגילות והבעיה היחידה היא התנהלות הרשויות במדינה. הן רואות את הנדל"ן המסחרי כאובייקט שממנו ניתן לגבות מסים ככל האפשר וכך פוגעים קשות בנדל"ן המסחרי. אני מאמין בשוק החופשי ולא ביציאה לקריאות לממשלה. יש מקומות שבהם צריך לראות את המעורבות של המדינה, אנחנו צריכים לא לבקש מהממשלה כל הזמן. אלא עלינו לבקש שהממשלה תשחרר את המשק ולא ההיפך, שתתנתק מהניהול. אין לכם מושג איזו תנועה של פופוליזם יש היום להתערב בעסקים וכמעט לחנוק אותם".

עוד אמר לין: "אנחנו לא מבינים שבישראל יש תהליכים שבגללם בכל המגזר העסקי לא נצליח לעשות עסקים וההכרה הזו לא מספיק מובנת. ב-10 שנים העבירו 30 תיקונים בדיני העבודה ומי שנמצא היום בתחום העסקי יש לו סיכוי להיות היום עבריין. כל הזמן מייצרים לנו עבירות פליליות שהן בסיכונו של מי שנמצא במגזר העסקי. עושים לך חוקי סביבה בכמות שאתם לא מספיק מכירים, הכבדות שונות וחוקים להגנת הצרכן, ואומרים לך שהצרכן בכלל לא אחראי כי האחריות רק על המוכר. אנחנו הולכים בכיוון שבו מכבידים ללא סוף על המגזר העסקי ומגיעים לנקודה שבה יתכן שבישראל יימאס לכולנו לעשות עסקים. את הסכנה הזו אנחנו לא מספיק מבינים ולא מספיק בולמים. צריך ליהאבק על הזכויות של המעסיקים. אנחנו מרשים לדברים האלה להתרחש, בואו נתעורר כולנו ונבין את הבעיות הבסיסיות".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס: "מצד אחד יש חוסר היצע למגורים ומצד שני בשוק הנדל"ן המסחרי אנחנו במצב שבו כל המומחים בענף יודעים שאנחנו הולכים לכיוון של עודפי היצע. מדברים על עוד 2 מיליון מ"ר של מסחר בתקופה של חמש שנים, וזה מצטרף ל-300 מרכזי מסחר. מתוכננים עוד 500 אלף מ"ר משרדים בשלוש השנים הקרובות".

עוד אמר דנוס: "אם בענף המסחר אנחנו רואים קונסולידציה בשוק הקניונים והבחנה ברורה בשווקים בין המסחר שמתבצע בקניונים לבין המסחר השכונתי ודעיכתו, הרי שבמשרדים מתקיימת מגמה הפוכה עם הרבה מאוד שחקנים קטנים שנכנסו. בעוד כמה שנים שוק המשרדים ימצא עצמו עם הרבה מאוד משקיעים קטנים ותחרות עזה ביותר. כל מי שמתכנן השקעה בנדל"ן למשרדים צריך להביא בחשבון את הדברים האלה. צריך להבין שהענף הוא ענף רגיש, כשמשווים אותו לענף המגורים. בעוד שברור שלדירות שנבנות בישראל תמיד יימצא מי שיאכלס אותן, הרי שבתחום המשרדים אנחנו לא שם. עודף היצע יכול להוביל למצב שבו אלפי משרדים יעמדו ריקים.

"במחקרים שאנחנו ערכנו מצאנו קשר ישיר בין היקף הייצוא של ישראל לרמות המחירים בשוק המשרדים והמשמעות היא שאם היווני יחליט לא להחזיר את חובו באירופה זה ישפיע על שוק המשרדים בת"א, ישאיר משרדים ריקים בארץ ובהמשך יחלחל לשוק המגורים כתוצאה מהיעדר עבודה ואבטלה. צריך להביט כיצד באירופה עומדים לפתור את הבעיות שלהם".