קח מדפסות ודיו, תן דירה שכורה

כלכלת הברטר מתרחבת בספרד

השעה היא עשר וחצי בבוקר חורפי צונן במרכז מדריד, והקמעונאית עמנואלה סנה פותחת את העסק שלה. החנות של סנה נמנית עם כמה חנויות יד שנייה שצצו בבירת ספרד במהלך המשבר הכלכלי. המקום מלא וגדוש עד התקרה בבגדים, ספרים, דיסקים ומכשירי חשמל.

אבל בניגוד לחנויות האחרות, החנות של סנה אינה מוכרת את החפצים הללו תמורת מזומנים, אלא פועלת במסגרת כלכלת ברטר בסחורות ושירותים שהולכת ומתרחבת במקביל לגלישתה של המדינה למיתון ולגידול באבטלה.

במסגרת המאמצים למצוא דרכים חלופיות לעשיית עסקים, החלו חנויות בספרד לחדש את השימוש בפזטה, והדבר ממריץ לקוחות לחטט בארונות ובמגירות בתקווה למצוא מטבעות שאולי נשכחו ב-2002, כשתושבי ספרד האמינו שהם מוותרים לתמיד על המטבע.

החנות משרתת מדי יום עד עשרים לקוחות ש"קונים" סחורות תמורת הנקודות שהם צוברים באמצעות הפקדת פריטים משלהם. השירות כרוך בתשלום של דמי מנוי צנועים. אנשים יכולים לקנות נקודות גם תמורת אירו, "אבל הנקודות שנרכשות באירו יקרות יותר בגלל שאנחנו רוצים לעודד עסקאות חליפין".

כבעלת חנות, סנה היא היוצא מהכלל בכלכלה מקבילה קטנה אך צומחת שמונעת בעיקר באמצעות כמה אתרי אינטרנט שממומנים מהכנסות פרסום ומציעים פלטפורמות לעסקאות חליפין מכל סוג: החל בשיעורי לשון והוצאת כלבים לטיול וכלה ברהיטים ומכוניות.

כלכלה מקבילה זו מעודדת גם הנחות בשוק הנדל"ן למגורים בספרד, שקרס ב-2007 בעקבות פקיעת בועת הנדל"ן והעמיס על הבנקים הר של נכסים רעילים. כתוצאה מכך הבנקים פחות מוכנים להנפיק משכנתאות ללקוחות חדשים.

סבינו ליבנה, שהחברה שלו, אטודטינטה, מוכרת מדפסות וציוד עזר באמצעות האינטרנט, נמנה עם הקהילה המתרחבת של חברות שמבצעות עסקאות חליפין בינן לבין עצמן.

ב-2010 שילם ליבנה באמצעות סחורות את דמי השכירות החודשיים בסך 600 אירו על משרדו במדריד. "התשלום התבצע בעיקר במדפסות ודיו, וגם כמה מחשבים", סיפר ליבנה. "בעל הבית השכיר לי את המשרד במחיר זהה למחיר שהוא גובה מהשוכרים האחרים שלו. נתתי לו את המוצרים בהנחה, אבל אף פעם לא מתחת למחיר העלות".

ליבנה ציין כי קיבל בשמחה את ההפסד, מכיוון שהעסקאות אפשרו לו להגן טוב יותר על תזרים המזומנים שלו. "אני חושב שבגלל בעיות נזילות יותר ויותר חברות ישתמשו בסחר החליפין, בייחוד בתעשיית השירותים", אמר ליבנה.

בששת החודשים האחרונים ביצע ליבנה כתריסר עסקאות חופשיות ממזומנים, בעיקר בגין שירותי פרסום ועיצוב אינטרנטי. מרבית העסקאות התבצעו באמצעות פורטל החליפין acambiode.com.

האתר, שהוקם בספרד ב-2001, מכסה את מרבית המדינות דוברות הספרדית, וכן את איטליה ופורטוגל. לאתר 310 אלף לקוחות ברחבי העולם. מדי חודש מצטרפים 2,000-3,000 לקוחות חדשים.

67 אלף המשתמשים בספרד סוגרים מדי יום בערך חצי תריסר עסקאות על טהרת סחר החליפין או עסקאות שחלקן מתבצע בסחר חליפין וחלקן במזומן. שווי העסקה הממוצעת עומד על 5,000 אירו, ופירושו של דבר הוא היקף עסקים שנתי של 10 מיליון אירו.

פעילות האתר התרחבה במהירות עם פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008, וכעת הוא רושם תנופת צמיחה נוספת שלהערכת מנהל האתר תימשך עד סוף תקופת ההאטה, מכיוון שמספר גדל והולך של חברות שומרות את המזומנים שלהן בעיקר להוצאות הדרושות להבטחת המשך פעילותן.

"בספרד אנחנו רואים הרבה יותר פעילות מאשר בשנים הקודמות", סיפר מנהל האתר. "סחר החליפין הוא דרך חלופית לממן רכישות כשיש בעיות נזילות, וזה מאפשר לך לשמור את המזומנים שלך לצרכים דחופים יותר".