עוד מכה לאיראן: סין, יפן והודו יקצצו 10% בייבוא הנפט

שלוש הענקיות מאסיה מתכוונות לקצץ ב-10% לפחות מאספקת הנפט האיראני ■ שלוש המדינות האסייתיות רוכשות ביחד 45% מייצוא הנפט הכולל של איראן

סין,יפן והודו צפויות לקצץ ב-10% לפחות בייבוא הנפט מאיראן בהמשך לסנקציות של העולם המערבי, כך מדווח היום (ג') "The Economic Times". הענקיות מאסיה נתקלות בקשיים לנהל קשרי מסחר עם יצרנית הנפט על רקע הסנקציות של ארה"ב ואירופה.

שלוש המדינות האסייתיות רוכשות ביחד 45% מייצוא הנפט הכולל של איראן. אם אכן יבצעו שלוש הענקיות מאסיה את ההפחתה בייבוא הנפט, תהיה זו בבחינת ההפחתה המשמעותית ביותר שתיאלץ איראן לספוג, מדובר בהפסד משמעותי מאוד. הפחתה זו מצטרפת לאמברגו של מדינות האיחדו האירופי על אספקת הנפט מאיראן.

יפן נמצאת במגעים עם ארה"ב לגבי מידת הקיצוצים הדרושים לביצוע ע"י יפן. על פי דיווחים במדינה, שני הצדדים יגיעו להסכמה באשר להפחתה של 11%. נציין כי ירידה בתצרוכת הנפט מאיראן עלולה לפגוע בכלכלה היפנית הנאבקת במשבר כלכלי. ההישענות של יפן על ייבוא הנפט עלתה מאז 2011 בעקבות רעידת האדמה הקטלנית, הצונאמי והאסון הגרעיני שפקדו את המדינה במארס 2011.

הממשלה ההודית דוחפת את חברות הנפט לבצע קיצוץ בשיעור של 10%, כך על פי מקורות המקורבים לעניין. גם הודו חוששת מאוד מחוסר הוודאות שבביצוע עסקים עם איראן.

סין צפויה לחתוך בשיעור של 10%-20% בייבוא הנפט האיראני, כך אמר גורם בכיר בתעשייה בסין המעורה בהסכם המתגבש לקיצוץ אספקת הנפט. יצויין כי סין כבר חתכה בייבוא הנפט מאיראן ברבעון הראשון של השנה כאשר התמקחה על חוזי האספקה לשנה כולה. על פי הערכות בסך הכל מדובר בהפחתה של 14% מאספקת הנפט מאיראן ב-2012.