אדם טבע ודין עתרה לבג"ץ נגד "רפורמת המרפסות"

טוענת כי לחברי הכנסת לא היה מספיק זמן לעבור על הסעיפים המתוקנים של הצעת החוק ■ הרפורמה המדוברת כוללת 600 סעיפים

רפורמת התכנון בהובלת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המכונה גם "רפורמת המרפסות", עוברת לבג"ץ. העמותה הסביבתית אדם טבע ודין הגישה לבג"ץ עתירה דחופה למתן צו על-תנאי להורות לוועדה המשותפת (פנים-כלכלה), המקדמת את הדיונים בסעיפי הרפורמה, לנמק מדוע לא תימנע מקיום הצבעות על סעיפי הרפורמה. זאת כל עוד לא הופץ לחברי הכנסת ולציבור נוסח הצעת החוק בשלמותו, לשם העברת הסתייגויות והערות.

כזכור, אתמול (ג') התקיים בוועדה המשותפת, שבראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הדיון שהיה אמור להיות האחרון בסדרת הדיונים בסעיפי הרפורמה, שמספרם כ-600, לקראת הצבעות על הסעיפים לצורך העברת הרפורמה בקריאה שנייה ושלישית.

אולם משתתפי הדיונים בוועדה נדהמו אתמול לגלות כי נוסח שכולל את השינויים המוצעים ברפורמה הועבר אליהם רק ב-4 לפנות בוקר, מה שלא הותיר להם זמן להתכונן וללמוד אותם.

בעתירתה לבג"ץ מבקשת עמותת אדם טבע ודין כי הוועדה המשותפת תנמק מדוע לא יועמד לחברי הכנסת פרק זמן סביר, שלא יפחת מ-30 יום, לצורך העלאת הסתייגויותיהם מנוסח הרפורמה המוצע, ולאחר שזה יוצג בפניהם בשלמותה.

בצד העתירה הוגשה גם בקשה לקיום דיון דחוף בעתירה, או לחילופין למתן סעד ביניים של עיכוב ההצבעות על הצעת החוק בוועדה המשותפת. זאת כדי שלא תסוכל יכולתו של בית המשפט לתת סעד אפקטיבי לטובת אדם טבע ודין.

בעתירתה כותבת עמותת אדם טבע ודין: "ידוע המשל של הפיל והעיוורים. חבורת עיוורים מבקשת לתאר פיל. כל אחד מהם מתאר את הפיל בהתאם לאותו חלק מגופו בו נתקל באקראי ואותו מישש. זה רואה אותו כחבל, זה כמשטח מחוספס, זה כעמודים איתנים וכן הלאה. ואילו חוקר טבע, לו עמד לידם, היה ודאי נאנח ואומר: גם לי, שכל החיה העצומה הזו לנגד עיניי, לא קל לעמוד על טיבה. אז למסכנים הללו ודאי אין כל סיכוי".

אדם טבע ודין טוענת כי משל זה מתממש בימים אלה בכנסת, עת מגיעה הצעת חוק התכנון והבנייה החדש, "מן החשובות, המורכבות והמשפיעות בהצעות החוק שנדונו בכנסת", לאחר יותר משנה וחצי של דיונים נטולי הכרעות או החלטות כלשהן אצל הוועדה המשותפת, לשלב ההצבעות לקראת קריאה שנייה ושלישית.

לטענת העמותה, בדיון אתמול ביקש כהן לדון בשינויים ובתוספות להצעת החוק, אבל רוב משתתפי הדיון טענו כי טרם הספיקו ללמוד אותם, ולכן נקבע דיון נוסף ל-27 בפברואר. אלא שכבר למחרת, ב-28 בפברואר, כבר יצטרכו חברי הכנסת להגיש הסתייגויות להצעת החוק, ויום לאחר מכן גם להתחיל להצביע עליהן.

כן טוענת העמותה כי השינויים והתוספות בהגדרות החוק אינם ברורים ומנותקים זה מזה, וכי סעיפים רבים בהצעת החוק מפנים להוראות משלימות בסעיפים שרחוקים מהם מרחק רב.

בעתירה נכתב: "כשמדובר בחוק בן למעלה מ-600 סעיפים, ביניהם לא מעט סעיפים רבתי שנוספו לאחר פרסום הצעת החוק ואף בגירסה האחרונה, ברור כי הדרישה מחברי הכנסת להכין הסתייגויות לפני שהנוסח הסופי של הצעת החוק מטעם הוועדה גובש ואף פורסם במלואו, הינו לא רק לעג לרש, אלא הפרה של ממש של העקרונות הדמוקרטיים המחייבים".