"השורטיסטים והדובים יחכו - אפל תזנק ל-1,000 דולר"

קודי ווילארד, כותב בלוג הכלכלה והמניות הפופלרי, מסקר את כל ה"טוב, הרע והמכוער" בחברת אפל ■ מעריך שהחברה "מפוצצת במזומנים", תחלק בקרוב דיבידנד ותמשוך אליה משקיעים ומנהלי קרנות נוספים

ענקית המחשבים והאלקטרוניקה אפל שברה שיאים חדשים בתקופה האחרונה וחצתה את רף ה-500 דולר למניה לפני כשבוע, כך שהמשקיעים שלה יכלו לסכם בהנאה תשואה של 500% ב-5 שנים. כעת, בוחן קודי ווילארד, בעל בלוג הכלכלה והמניות הפופלרי "המילה של קודי", את "הטוב הרע והמכוער" בכל מה שקשור לחברה עם השווי שוק הגדול בעולם.

תחילה, הטוב

אפל עדיין נחשבת לאחת המניות הזולות בשוק והיא עדיין החברה עם שיעורי הצמיחה הגבוהים והמהירים ביותר בעולם, מציין ווילארד."האייפד 3 שעליו תכריז החברה בקרוב יהיה גדול ומשוכלל יותר מקודמיו כך שגם הוא צפוי לשבור שיאי מכירות כפי שעשו האייפון 4S והמכשירים האחרים של החברה. לכן, האייפודיים העתידיים שתפתח החברה יהיו מנועי צמיחה מרכזיים עבורה ובשורה התחתונה יהוו עבורה פרת מזומנים". ווילארד מציין שמלבד מכשירי האייפד החברה תכריז בקרוב גם על האייפון 5 שעל פי כל ההערכות יהפוך ללהיט בקרב חובבי הגאדג'טים.

ווילארד מציין כי הגורם השני שתומך בחברה ומצעיד אותה קדימה הוא קופת המזומנים הענקית שלה. "בפעם הראשונה שרכשתי את אפל ב-2003 מחיר המניה שלה עמד על 7 דולרים, אך כבר אז היא הייתה 'מפוצצת במזומן' ויחס המזומנים שלה עמד על 8 דולרים למניה. כיום יחס המזומנים שלה עומד על 100 דולר למניה ואני מעריך שבקרוב מאוד היא תחליט, בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה, על חלוקת דיבידנד. עובדה זו תמשוך אליה מנהלי השקעות וקרנות רבים ש'רודפים' אחר מניות דיווידנד".

עם קופת מזומנים של יותר מ-100 מיליארד דולר, ניתן לומר שהגיע הזמן שהחברה "תפנק" את המשקיעים שלה בדיבידנד שמן, שעל פי הערכות תכריז עליו החברה בחודש יולי הקרוב.

בנוסף, ווילארד מציין כי השילוב בין מניה שמחלקת דיבידנד וגם קצב הצמיחה שלה הוא המהיר בשוק, הוא השילוב המושלם עבור מנהלי השקעות אך גם עבור המשקיעים הפרטיים שמחפשים חברה יציבה והשקעה לטווך בינוני-ארוך.

הרע

אחד הגורמים שמערורים חשש בליבו של ווילארד הוא התנהגות המניה בחודש האחרון. כלומר, המניה טסה כ-25% בתוך חודש, ממחיר של 420 דולר בסוף חודש ינואר למחיר של 520 דולר בפברואר, זאת מבלי לתקן בצורה משמעותית אפילו פעם אחת. "לכן, מה שעולה מהר גם יורד מהר", מציין ווילארד. יחד עם זאת, ווילארד טוען שכעת המניה נסחרת סביב ה-510 דולר והוא לא מצפה ממנה לרדת בצורה חדה בזמן הקרוב כך ש"השורטיסטים והדובים יכולים לחכות בצד בינתיים, אך התיקון הוא בלתי נמנע".

בנוסף, ווילארד טוען גם כי העובדה שהחברה עדיין לא הכריזה על דיבידנד עלולה להיות לרעתה ומשקיעים רבים שנכנסו אליה בשמועה על חלוקת דיבידנד עתידית, עלולים להעניש אותה ולברוח מהמניה במדה והחברה לא תכריז בקרוב על חלוקת רווחים.

התביעות הרבות שבהן החברה מעורבת, אם בצד התובעת ואם בצד הנתבעת, למשל התביעות של סמסונג, HTC, בלקברי ומיקרוסופט, עלולות להוות מכשול שיפריע להתנהלות התקינה של החברה.

המכוער - זכויות העובדים

הצד המכוער של החברה, טוען ווילארד, הוא בענייני העבודה וזכיות העובדים של מפעליה ברחבי אסיה. "אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור והחברה עלולה להיפגע מכך בעתיד". כאמור, רבים מהמפעלים בסין שמייצרים עבור אפל רכיבים עבור מכשיריה הואשמו בעבר כי העובדים שלהם הועסקו במשך שעות ארוכות וללא זכויות בסיסיות.

לבסוף, ווילארד מספק תחזית אופטימית לגבי עתידה של אפל. "לדעתי אפל מתקדמת בצעדי ענק אל עבר מחיר של 1,000 דולר, והיא תגיע לשם להערכתי לכל היותר עד שנת 2015. זה לא אומר שהיא תגיע למחיר היעד הבומבסטי הזה בקו ישר, יכול להיות שהיא תיסוג קצת לאחור, אף בסופו של דבר תגיע ל-1,000 דולר".