תביעה: מכר דירות ב-23 מיליון ש' - ו"שכח" לשלם למתווכת

המתווכת הביאה לפרויקט היוקרה לנוקס-נחמני את בעלי לידור כימיקלים, שרכש 5 דירות ■ כעת היזם מתכחש לסיכום בעל-פה

תיווכה בעסקת ענק ולא קיבלה דמי תיווך: בתביעה שהוגשה לאחרונה לבית משפט השלום בתל-אביב, טוענת שרית מחובר כי הביאה אל פרויקט היוקרה "לנוקס-נחמני" בתל-אביב את עדי ועמי לידור, בעליה של חברת לידור כימיקלים, שרכשו לפני כשנה 5 דירות בפרויקט בעבור 23 מיליון שקל.

מחובר תובעת את יזמית הפרויקט, לנוקס השקעות, שבבעלות איש העסקים הצרפתי איב ביג'ו, על 460 אלף שקל, 2% מהסכום הכולל של העסקה. פרויקט "לנוקס-נחמני" מוקם ב"בית ציפורן" שבצומת הרחובות נחמני ואחד העם במרכז תל-אביב.

מהתביעה, שהוגשה באמצעות משרד עורכי הדין זוזובסקי הרסון, עולה כי התובעת איננה מתווכת מורשה, ותביעתה אינה נסמכת על חוק המתווכים, אלא על פסיקה בנושא עסקאות תיווך אקראיות וחד-פעמיות.

ב-2008 קבע בית המשפט המחוזי תל-אביב בהחלטה תקדימית כי מתווך בעסקת נדל"ן זכאי לדמי תיווך, גם אם אינו בעל רישיון תיווך, ולא התקיימו שאר הדרישות הפורמליות בחוק המתווכים (ובעיקר הזמנת תיווך בכתב). זאת, משום שלא חל עליו חוק המתווכים הנוגע למי ש"עיסוקו בתיווך".

"תקבלי את המגיע לך"

לטענת מחובר, ביג'ו הבטיח לה במאי 2010, בנוכחות שני עדים, כי "את תקבלי את מה שמגיע לך כמקובל". לאחר שבועיים הביאה מחובר את עדי לידור למשרדו של ביג'ו. "פעולת התיווך שביצעה התובעת היא שהביאה להתקשרות עם הנתבעים בעסקת המקרקעין. ללא תיווכה, כלל לא היו מבצעים הזוג לידור, או מי מטעמם, את רכישת 5 הדירות", לשון התביעה.

בתגובה למכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים ששלחו באי-כוחה של מחובר, שלח עורך דינה של לנוקס מכתב למחובר בדצמבר 2011, ובו נכתב כי היא "לא 'תיווכה', ולא יכלה 'לתווך' בשום עסקה", משום שאינה מתווכת מוסמכת כדין. העובדה שמחובר "מכירה מי מלקוחות החברה, אם בכלל, אינה הופכת אותה לגורם כלשהו ב'עסקת תיווך'".

עוד כתבה לנוקס, כי "אין ולא היו מעולם כל הסכמות בעל-פה או בכתב" עם מחובר, "ועל כן אין בידה מסמך כלשהו כנדרש בחוק".

מחובר, כאמור, טוענת כי חוק המתווכים אינו חל עליה.

הנהלת חברת לנוקס השקעות סירבה היום (ד') להגיב.