"פוטרתי מקופ"ח מאוחדת כי ניסיתי לשנות את נהלי העבודה"

אביטל ירקוני, מנהל מרפאות אשדוד של מאוחדת, תובע כ-420 אלף שקל בטענה כי פוטר כיוון שניסה לשנות את נהלי העבודה בקופה שזכו לביקורת של מבקר המדינה

"פוטרתי מעבודתי בקופת-חולים מאוחדת, בין היתר עקב ניסיוני לשנות את נהלי העבודה בקופה שזכו באחרונה לביקורת קשה מצד מבקר המדינה - כך טוען מנהל מרפאות אשדוד של קופת-חולים מאוחדת, אביטל ירקוני, בתביעת פיצויים בסך כ-420 אלף שקל שהגיש אתמול (ג') לבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע נגד מאוחדת ונגד חברי ועדת השימוע של הקופה, שהחליטו על פיטוריו. לחילופין, מבקש ירקוני מבית הדין כי יורה על החזרתו לעבודה במאוחדת.

ירקוני החל לעבוד במאוחדת ביולי 2010 בתפקיד מנהל מרפאות אשדוד, לאחר שוועדת קבלה של קופת-החולים מצאה אותו כמתאים ביותר לתפקיד מתוך עשרות מועמדים אחרים.

בנובמבר 2010 פרסם מבקר המדינה דוח ובו העלה חשדות חמורים באשר להתנהלות של קופת-חולים מאוחדת. הדוח הביא לזעזועים בהנהלה הבכירה של מאוחדת, ובראשם לפיטורי המנכ"ל לשעבר שמואל מועלם.

לפני כחודש זומן ירקוני לישיבת שימוע והודע לו על פיטוריו מעבודתו. בעקבות הפיטורים הגיש ירקוני את התביעה, ובאמצעות עו"ד כפיר זאב ממשרד נעמי לנדאו, הוא טוען כי קיים קשר בין פיטוריו לבין העובדה שהוא "אינו נגוע בתרבות הארגונית הישנה של קופת-חולים מאוחדת, שקריאה של דוח המבקר מלמדת עד כמה היא פגומה מיסודה ועד כמה היא דורשת הרס התשתית הישנה ובניית מערכות ניהול תקינות מחדש".

לדברי ירקוני, עם כניסתו לתפקיד, הוא שם לו למטרה את שיקום המערכות שעליהן הוא מופקד וביצוע טיפול יסודי בכל מערכת הניהול באשדוד - לרבות בכל הנוגע לשגרת העבודה של העובדים ושמירה על משמעת - והחל מיד בהחדרת נורמות התנהגות חדשות ומוסר עבודה.

"אולם דרכו לא היתה קלה", נטען בתביעה. "עם כניסתו לתפקיד מצא מר ירקוני גרעין של עובדות ותיקות, שלא אהבו, בלשון המעטה, את העובדה שהוצנח עליהן מנהל חדש מבחוץ, שאיננו מזוהה עם התרבות של קופת-חולים מאוחדת".

עוד טוען ירקוני בין היתר כי גם העובדה שהוא איפשר ליו"ר הוועד מרחב פעולה למען התארגנות העובדים וקידום זכויותיהם בקופה, הייתה לצנינים בעיני ההנהלה, שראתה בו אשם בהתארגנות העובדים ולכן גם מועמד לפיטורים.

בנוסף טוען ירקוני כי פיטוריו בטלים מבחינה פרוצדוראלית, כיוון שוועדת השימוע שהתכנסה בעניינו והחליטה לפטרו, פעלה בניגוד לנוהל הקיים בקופת-החולים, הקובע כי יו"ר ועד העובדים או סגנו יהיו חברים בוועדת השימוע - מה שלא התקיים בעניינו.

עוד נטען כי הליך השימוע התנהל למראית-עין בלבד, מבלי שניתנה לירקוני זכות הטיעון האמיתית להשמיע את טענותיו נגד כוונת הקופה לפטרו, וזאת מאחר שנודע לו כי מנכ"ל הקופה הציע את התפקיד שלו למנהלת אחרת באותו מחוז, חודשיים לפני מועד השימוע.

ירקוני מבקש גם פיצוי בגין הפרת חוק איסור לשון הרע על-ידי המנהלת הישירה שלו במאוחדת, שלטענתו היא זו שגם דרשה את פיטוריו. לדבריו, המנהלת הגיעה למרפאה באשדוד לאחר פיטוריו ומסרה לעובדים שהיו כפופים לו כי הוא לא ביצע את המטלות שהוטלו עליו ולא נשמע להוראותיה, ועל כן פוטר. לדבריו, האמירות הללו פגעו בשמו הטוב מאחר שהיו רחוקות מהמציאות ונעשו תוך סילוף מכוון של העובדות.

"דבר הפיטורים ביזה את ירקוני, השפיל אותו ושם אותו ללעג ולבוז מצד חבריו לעבודה ומצד לקוחות מאוחדת", נטען בתביעה.

ירקוני מוסיף וטוען כי בעקבות הליך פיטוריו הוא נדרש לעבור טיפול פסיכולוגי בעלות של 25 אלף שקל, אותו מימן מכיסו.