גולדמן זאקס: "אין צורך בתיאום תוכניות הקלה כמותית"

בבנק ההשקעות דוחים את הטענות שעדיף מהלכים מתואמים של הבנקים המרכזיים על פני מהלכים לא מתאומים ■ בבנק מעריכים שתוכנית הקלה כמותית שלישית של הפדרל ריזרב תושק בהמשך השנה

בנק ההשקעות גולדמן זאקס פרסם היום סקירה שלפיה הוא דוחה את המחשבה שפועלות לא מתואמות של המדינות בעניין תוכניות הקלה כמותית לא עוזרות לשפר את המצב הכלכלי העולמי ואפילו עלולות לפגוע בהם. בבנק טוענים שאין הבדל אם התוכניות היו מתואמות או לא הכלכלה העולמית תרוויח מאותן תוכניות.

בבנק טוענים שאומנם לא ניתן לצפות את ההשלכות של תוכניות לא מתואמות עם כלכלה מסויימת בגלל הפערים שיכולים להיווצר בשערי החליפין של המטבעות, אבל אם מסתכלים על המצב הכלכלי העולמי נראה שהכלכלה העולמית מרוויחה מאותן תוכניות. כך שההבדל היחידי בין תוכניות מתואמות לתוכנית לא מתואמות הינה ניטרול השפעת הפערים של שערי החליפין על הכלכלה.

בבנק לוקחים כדוגמא את האירועים שקרו מאז שנת 2007 - כשנה לפני התפוצצות משבר האשראי בארה"ב - ועד היום. הם טוענים שבמסגרת התקופה הזאת היו מספר פעולות שנעשו שהשפיעו על הכלכלה חלק מהפעולות הללו היו מתאומות וחלקן לא. במסגרת התקופה הזאת שער החליפין הנומינלי של האירו/דולר כמעט לא השתנה, גם התשואות על אגרות חוב לעשר שנים של ארצות הברית והאיחוד האירופי ירדו בצורה דרמטית.

"הדוגמא הזאת מראה את הטיעון שלנו שפועלות מתואמות ולא מתואמות מצד הבנק המרכזי האירופי והפדרל רזרב שנעשו במשך התקופה הובילו להקלה בלחצים על הכלכלה העולמית מבלי להשפיע יותר מדי על המחירים". נכתב בסקירה של גולדמן זאקס. "סבב של תכוניות הקלה יטיב עם המצב הכללי בעולם, המצב מאוד דומה למה שראינו אחרי השפל הגדול בשנות ה-30 של המאה הקודמת".

בבנק ההשקעות מעריכים שהפדרל ריזרב ישיק השנה תוכנית הקלה כמותית שלישית (QE3) המוערכת בהיקף של 50-75 מיליארד דולר בחודש.