סטנלי פישר: "מוקדם מדי לומר שהגרוע מכל מאחורינו"

בראיון ל"בלומברג" אומר נגיד בנק ישראל: "אנחנו חייבים להמשיך לשמור על עירנות ולשאול כל הזמן מה עלול להשתבש, מתי והיכן, כי ברור שמשהו ישתבש מתישהו" ■ פישר תוהה מדוע התחזיות של הפדרל ריזרב פסימיות באופן יחסי

נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, מזהיר בראיון לסוכנות בלומברג כי למרות הסימנים המעודדים בכלכלות רמות בעולם בשבועות האחרונים, עדיין המצב מסוכן. "אנחנו חייבים להמשיך לשמור על עירנות ולשאול כל הזמן מה עלול להשתבש, מתי והיכן, כי ברור שמשהו ישתבש מתישהו".

פישר, המכונה בראיון "המנטור של נגידי בנקים מרכזיים" אומר כי "מוקדם מדי לומר שהגרוע מכל מאוחרינו. צריך להחזיר את כלכלת גוש האירו לצמיחה ועדיין קשה לראות איך לגרום לזה לקרות".

למרות שכלכלת ארה"ב נראית כיום "הרבה יותר טוב" וברור למדי שכהונת ברננקי הייתה "מוצלחת" פישר תוהה מדוע התחזיות של הפדרל ריזרב פסימיות באופן יחסי. "אני מעוניין לדעת מדוע התחזיות של הפד פסימיות יותר מאלה של הכלכלנים בסקטור הפרטי. ברננקי היה אמיץ כשהכריז כי יותיר את הריבית ברמה אפסית עד 2014".

לגבי יוון אומר פישר כי מצבה קשה מאוד גם לאחר קבלת הסיוע האחרון בהיקף של כ-130 מיליארד אירו. "המצב של העם היווני קשה מאוד ויש לי סימפטיה גדולה אליהם ולקשיים שהם חווים".

על הכניסה של נגיד ה-ECB מאריו דראגי לתפקיד אומר פישר כי "חשבתי שהוא יחכה קצת לפני הורדת ריבית אבל הוא כבר חתך את הריבית פעמיים. הוא אמיץ".

פישר התייחס בראיון גם למגמות בקרב הציבור החרדי. "בהחלט ניכר אצלם שינוי בהתייחסות לשוק העבודה. הגברים מתחילים לצאת וללמוד לימודים אזרחיים ואחר כך לצאת לשוק העבודה".

בסיום הראיון נשמע הנגיד מטורד אך גם אופטימי. "הבעיות שהכלכלה העולמית ניצבת מולם הם לא פשוטות אולם בעבר ארצות הברית תמיד פעלה לתקן ולהבריא את המצב ואני מצפה שזה יקרה גם הפעם".