כל בית צריך שפה וספה

דניאלה אוהד מלמדת אספנים להשקיע בעיצוב ולהפוך למובילי טעם. ראיון אנין

בגלריה שלוש בתל-אביב ייפתח בחודש הבא קורס מיוחד שעוסק באספנות עיצוב, בהנחיית ד"ר דניאלה אוהד, חוקרת עיצוב ואמנות דקורטיבית, ישראלית המחלקת זמנה בין ניו-יורק לתל-אביב. אוהד מתייחסת להתמחות באספנות עיצוב כמו אל טעימת יינות. לפי תפיסתה ניתן לשפר את הטעם ולהפוך לצרכן אנין ומבין יותר. "אנחנו חיים בתקופה מאוד אקלקטית, ואת צריכה למצוא את השפה שלך, שתהיי שלמה איתה בתוך הבית שלך", היא אומרת בראיון ל"גלובס".

אוהד, המלמדת ביקורת עיצוב בבית הספר לאמנות חזותית בניו יורק (SVA), החלה לפתח בשנים האחרונות מסגרות לימוד לאספנים. בין שאר עיסוקיה היא מתחזקת וידאו-בלוג בענייני עיצוב, בו היא סוקרת בכל פעם מעצב או סגנון משפיע. החיבור עם החלל המרשים של גלריה שלוש בבית בן 100 בלב תל-אביב, נראה הולם במיוחד.

"אספנות של עיצוב היא נושא חדש יחסית בעולם. אספנים, כמו מעצבי פנים מובילים, הם 'taste makers'. אני לא מלמדת אנשים איך ללכת ולאסוף עיצוב, אלא באמת מה קורה היום בעולם בתחום העיצוב - כיצד נקבעים הטרנדים המשפיעים, בגלריות, במכירות פומביות, בתערוכות עיצוב".

- אספני אמנות פונים לאסוף עיצוב כיוון שזה מוצר משלים או מכיוון שזה יותר זול מאמנות?

"זה לא בהכרח יותר זול. העיצוב שנוצר לשם אספנות - פריטי מעצבים, פרוטוטיפים ומוצרים יחידניים - משפיע על עיצוב המוצר הכללי ועל אופנות וסגנונות שהופכים לרווחים בעולם. המעצב האמריקני ג'ורג' נקשימה, למשל, שעבד עם עץ שקצותיו שומרים על מראה טבעי. הרהיטים של ז'אן פרובה - עם אסתטיקה מאוד אופיינית של שנות ה-50. יש אנשים שהחלו לאסוף אותם ולהעריך את סגנונם, ואז במגזינים הכי נחשבים רואים את הסגנון וכל החברות המובילות מייצרות אותם ואחרים מחקים את הסגנון".

- למה החלטת לעבוד עם גלריה לאמנות?

"בגלל אהבת האסתטיקה. עד לפני 10 שנים יכולנו לראות אספני אמנות גדולים, שבביתם יש וורהול ורותקו אבל הרהיטים שלהם הכי פשוטים ובנאליים. אספני העיצוב החלוצים הם אלה שהכירו בחשיבות האסתטיקה גם של הפריטים השימושיים".

- מה את אומרת על פריטים של עיצוב-אמנותי, פריטים שהתפתחו בתהליך עיצוב אבל הם לא שימושיים?

"אז זה לא עיצוב. אולי זה פריט אמנות. עיצוב תעשייתי זה דבר מאוד מורכב. לפתח כיסא לחברת ויטרה לוקח שנים. הגלריות, לעומת זאת, נותנות למעצבים הרבה אפשרות למשחק וניסיונות בייצור מהדורות מוגבלות. בחלק מהפריטים יש רעיון עיצובי לא מפותח עד הסוף, אבל העיקרון של שימושיות חייב להישמר. אני לא רואה משהו של מארק ניוסון שאי אפשר להשתמש בו. להרבה מעצבים אין יכולת לעבוד לבד והגלריות למעשה שותפות בהפקה של מוצרים ייחודיים, משם צמח הכינוי 'דיזיין ארט' אבל בסופו של דבר זה דיזיין".

משך הקורס 10 שיעורים שמחולקים בעיקר לפי תקופות. השיעור האחרון יעסוק באספנות של עיצוב עכשווי "תחום שעומד בפני עצמו", אומרת אוהד. "היה אפשר לעשות על זה את כל הקורס. את השיעור הזה נעשה בתוך סטודיו של מעצב ישראלי, שיש לו נוכחות משמעותית בשוק אספנות העיצוב בעולם".

לדבריה, אספנים תורמים את חלקם לקידום העיצוב המודרני: "בכך שהם רוכשים, הם תומכים ביוצרים. הם גם מציגים את הפריטים הללו ביחד והשילוב של הדברים יוצר את השפה הייחודית שלהם".