"כלכלת ארה"ב תיפגע קשה במידה וישראל תתקוף באיראן"

אנליסט בכיר בגולדמן זאקס בראיון ל"גלובס": "כל עלייה של 10 דולר לחבית במחיר הנפט גורעת 0.25% מהצמיחה בארה"ב" ■ בישראל: הדלק בדרך ל-8 ש' לליטר

מחלונות בניין המטה של גולדמן זאקס בווסט סטריט 200 במנהטן אפשר לראות את המנופים הגדולים של גורדי השחקים הנבנים ליד הגראונד זירו. תזכורת יומיומית לאיומים הגיאופוליטיים על ארצות הברית. זהו יום שמש מפתיע באמצע החורף הניו יורקי, השמיים כחולים ללא ענן ומשרים אופטימיות, אבל בגולדמן זאקס פסימיים, אפילו פסימיים מאוד.

התחזית של מחלקת המחקר של בנק ההשקעות מספר אחת בעולם אינה מרנינה: בשנתיים הקרובות לפחות, הצמיחה בארצות הברית תישאר נמוכה והאבטלה תישאר גבוהה. זאת בלי לשקלל איומים גיאופוליטיים וגלובליים שהולכים וגדלים. ואלו אמירות שבהחלט צריכות להדאיג כי בעשורים האחרונים גולדמן זאקס הוכיח יכולת להיות בצד הנכון של כל משבר ולחזות את ההתפתחויות לפני כולם.

"האיום הגדול ביותר על הכלכלה האמריקנית הוא תקיפה ישראלית באיראן", אומר בשלווה אנדרו טילטון, אנליסט בכיר במחלקת המחקר של גולדמן זאקס. "יש אנשים שיטענו כי מחירי הנפט כבר משקפים את הקונפליקט במזרח התיכון, אבל אני לא חושב כך. תקיפה באיראן תהיה התרחיש הגרוע ביותר לכלכלה, כי אחרי תקיפה ישראלית באיראן תתרחש קפיצה חדה במחירי הנפט. קפיצה כזו תוביל להאטה בכלכלה ואפילו למיתון", הוא מסביר.

- אתה יכול לכמת את ההשפעות של עליית מחיר הנפט על הצמיחה?

"באופן גס, כל עלייה של 10 דולרים במחיר הנפט תקזז רבע אחוז מהצמיחה. זה לא לינארי כי הנזק מצטבר. כבר עכשיו הצמיחה בקושי מצליחה לשמר את שיעור האבטלה הקיים. אם מחיר חבית נפט יגיע ל-150 דולר, הצמיחה תיפגע מאוד ותרד לכ-1%, והאבטלה תקפוץ. אני לא רוצה לחשוב מה יקרה במחיר של 200 דולר".

צמיחה מתונה מאוד

את התחזית של טילטון למשק האמריקני אפשר לסכם במשפט אחד - המשק תקוע. תקוע בתוך צבת של מצב פיסקלי לא יציב, בעיות גלובליות ומחירי הנפט. להערכת טילטון, הצמיחה בשנתיים הקרובות תסתכם ב-2.1%-2.2%, ולכן האבטלה לא תרד אלא תישאר בטווח של 8%-8.4%. זאת בתנאי שהכלכלה לא תחטוף שוק אקסוגני.

- הפד מעריך שהצמיחה תהיה 2.7%, ואתם מעריכים אותה בפחות.

"התחזית שלנו שמרנית. אנחנו פחות אופטימיים מהפד ולכן סבורים כי האבטלה לא תרד. אבל גם אם הצמיחה תהיה גבוהה יותר, שיעור האבטלה לא יירד כיוון שיותר אנשים יחפשו עבודה וכוח העבודה יגדל".

שלוש בעיות מדאיגות את טילטון: עליית מחירי הנפט, הבעיות באירופה והמצב הפיסקלי. "אם משהו לא יכול להימשך לנצח, הוא בסוף ייעצר", הוא אומר בהתייחסו למצב הפיסקלי של ארצות הברית, לגירעון ולחוב. "אי-אפשר להמשיך עם היקף הגירעון הקיים, אי-אפשר להמשיך ללוות לנצח. פשוט אי-אפשר. זה לא יקרה השנה, אבל המצב הנוכחי אינו בר-קיימא. בסופו של דבר הממשל יצטרך להפחית הוצאות או להגדיל מסים או שניהם במינון כזה או אחר".

- זה יפגע בצמיחה?

"בהחלט. קיצוץ יקטין את הצמיחה. המצב הפיסקלי הגרוע יבוא לידי ביטוי בעיקר ב-2013. גם חלק מקיצוצי המס יפוגו וזה יפגע מאוד בצמיחה".

- ולרוע המזל הממשל משותק בגלל מאבקים פוליטיים.

"פעם חשבנו שהפיצול בין הממשל לקונגרס, מצב שבו מפלגה אחת שולטת בממשל והאחרת בקונגרס, הוא טוב כי זה מגביל את הממשלה מלעשות דברים ולבזבז כסף. עכשיו מתברר שהפיצול הוא בעיה אפילו חמורה יותר. צריך לקבל החלטות, הרבה נושאים כלכליים לא מטופלים בגלל המצב הפוליטי, אי-אפשר לקבל החלטות והתהליך כולו משותק.

"למעשה, המצב הפוליטי גורם לדחייה בקבלת ההחלטות הנדרשות. כמו שראינו בקיץ, כשהיה ויכוח פוליטי קשה על תקרת החוב, בסוף התקבלו החלטות, אבל העיכוב פגע בכלכלה ויצר חוסר ודאות והשפעות שליליות".

- אחרי הבחירות לנשיאות יהיה יותר קל לקבל החלטות?

"בכלל לא בטוח. אם תהיה מפלגה אחת שתשלוט, יהיו החלטות יותר מהירות, אני מקווה, אבל המצב הבסיסי עצמו לא יציב. אי-אפשר להמשיך עם גירעונות בגודל כזה. ואם הפיצול יימשך, ימשיכו לקבל החלטות לטווח קצר בלבד".

"המצב באירופה גרוע יותר"

הצלע השלישית במשולש הדאגות של טילטון היא אירופה.

"המצב בארצות הברית גרוע אבל באירופה המצב גרוע יותר", הוא אומר. "באופן כללי אפשר להגיד שמדינות בעלות מטבע משלהן מתמודדות יותר טוב עם המשבר. לארצות הברית יש בנק מרכזי ומטבע משלה והיא יכולה לפעול, כך גם יפן ובריטניה. באירופה המצב שונה לגמרי, יש להם גירעון, הם לא צומחים, ההפך הוא הנכון, ועדיין שיעורי הריבית גבוהים. בכלל, הפער בין התנהגות הפד להתנהגות הבנק האירופי המרכזי (ECB) מאוד דרמטי".

- איך המשבר באירופה ישפיע על כלכלת ארצות הברית?

"ההשפעה הראשונית על כלכלת ארצות הברית היא פגיעה במסחר, בייצוא האמריקני לאירופה. אבל זו לא הבעיה העיקרית. הייצוא הוא חלק קטן מהתוצר של ארצות הברית, ולכן ההשפעה נמוכה. השפעה גדולה יותר תהיה למצב הפיננסי, למשל ירידת מחירי מניות, אבל ההשפעה הכי גדולה תהיה על זמינות האשראי".

- כלומר?

"בתרחיש שבו בנקים אירופיים יצטרכו להגדיל את ההון או שייווצר שם משבר נזילות, יהיה מחנק אשראי. יש הוכחה שזה מתחיל לקרות כבר עכשיו, בנקים אירופיים עוצרים הלוואות ומוכרים נכסים. מאחר שיש הרבה חברות אמריקניות שמקבלות מימון מבנקים באירופה, אז כשהאירופים מחזירים כסף הביתה כי יש להם בעיות משלהם, החברות בארצות הברית נפגעות".

מה צופים בגולדמן זאקס לכלכלת ארהב
 מה צופים בגולדמן זאקס לכלכלת ארהב