הערכות: דרגי ילווה לבנקים באירופה חצי טריליון אירו מחרתיים

המערכת הפיננסית של אירופה החבולה תזכה לקבל ביום ד' זריקת עידוד מהבנק המרכזי בארופה בדמות הלוואות נרחבות לבנקים ■ סקר "רויטרס": הבנקים יקבלו מהבנק המרכזי של אירופה 492 מיליארד אירו

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) ייצא השבוע בסבב נוסף של הלוואות לבנקים באירופה, לא מדובר בפיתרון למשבר החוב ממנו סובלת היבשת אך יש בצעד זה הקלה מסויימת. הבנק המרכזי יזרים למערכת הפיננסית החבולה כסף ויאפשר לה לקנות זמן עד אשר הפיתרון הפוליטי יגיע והפוליטיקאים יימצאו מזור למשבר העמוק הפוקד את היבשת ומאיים על הכלכלה הגלובלית.

ה-ECB צפוי כבר ביום רביעי (ד') להציע לבנקים הלוואות בריבית נמוכה. על פי סקר "רויטרס", הבנקים יקבלו מהבנק המרכזי של אירופה 492 מיליארד אירו, סכום הקרוב להיקף ההלוואות הכוול שנרשם בסבב ההלוואות הראשון (בחודש ינואר) עם 489 מיליארד אירו.

"איני סבור כי פעולה זו יש בה היכולת לפתור את הבעיות אך היא עשויה להוביל איתנו לדילוג על הנקודה החמורה והשפלה ביותר של המשבר", אמר ריקרדו ברבירי, כלכלן ראשי לאירופה ב-Mizuho International בלונדון. לדבריו, הבנקים יוכלו כעת להלוות יותר ליצואנים וליזמים קטנים - מה שעשוי להועיל מאוד לכלכלה. "יהיה זה מאכזב אם לא תהיה כל אפקטיביות יעילה להלוואות, אך כמו תמיד יידרש מעט זמן עד שההשפעות החיוביות יבואו לידי ביטוי", אמר.

למרות הצעדים של הבנק המרכזי יש מי שסבור כי קשה יהיה לחשוב על אירופה ללא מהלכים מהסוג הזה, עדיין הערכות הרווחות מדגישות כי מהלכים אלה רחוקים מלהוות פיתרון ולכן על המשקיעים בגוש האירו לשמור על זהירות.