שאמה-הכהן: "קליקת שוק ההון והטייקונים איבדו את הבושה"

יו"ר ועדת הכלכלה וחברי הכנסת מאיר שטרית ואריה אלדד הציגו את "חוק הקלון הכלכלי": "הצעת חוק זו מידתית ומרגע שהיא תאושר תיפסק החגיגה של תספורת חינם"

יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה-הכהן וחברי הכנסת מאיר שטרית ואריה אלדד הציגו היום (ג') את "חוק הקלון הכלכלי", הנוגע לפרקטיקת ה"תספורות" בשוק ההון.

שאמה-הכהן ציין כי "קליקת שוק ההון והטייקוניים איבדו את הבושה. הצעת חוק זו מידתית ומרגע שהיא תאושר תיפסק החגיגה של תספורת חינם. היום מאוד אופנתי לשאול איפה הכסף אנחנו יודעים איפה הכסף ומטרתנו להגן על הכסף".

שטרית אמר כי "מדובר על חוק מידתי שימנע מהטייקונים למשוך דיבידנדים לכיסם הפרטי בעוד הם חייבים כסף לציבור. עכשיו לממשלה אין תירוץ שלא לתמוך בחוק, שכן זה לא דבר שיפגע בגיוסי כספים בשוק ההון. לצערי במצב הנוכחי המדינה מפקירה את כספי הציבור לידי הטייקונים".

על פי דברי ההסבר לחוק, מטרתו כפולה: מחד, להטיל מעין "קלון כלכלי" על מנפיקי אג"ח שלא עמדו בהתחייבויותיהם, ולהגביל רכישת אג"ח שלהם על ידי המוסדיים על מנת להגן על ציבור חוסכי הפנסיה והגמל מפני מנפיקי אג"ח שלא עומדים בהתחייבויותיהם, וכדי להרתיע את מנפיקי האג"ח מביצוע "תספורות". מאידך, הענקת ביטחון רב יותר לחוסכים על ידי שיעבוד הדיבידנדים שמקבל בעל השליטה מחברות אחרות באחזקתו לטובת נושי החברה שבשליטתו.

"דיבדנדים אלו הם הסימפטום המובהק לכשל השוק, בו ביד אחת בעל השליטה מבצע תספורת לנושי החברה, וביד השנייה מושך דיבידנדים מחברה אחרת. על מנת להשיג מטרות אלה, מוצע לאסור רכישת אג"ח של חברות שביצעו 'תספורת' חוב באמצעות כספי קופות גמל וקרנות פנסיה, מרגע שלא עמדו בהתחייבות לפירעון, ובמקרה של הגעה להסדר חוב - במשך 10 שנים לאחר התספורת תחילת ההסדר", נכתב בדברי ההסדר.