אמנות הפיתוי: כך מושכים אותנו לבזבז על סמארטפונים

ערוצי טלוויזיה לסמארטפון, תרגום סימולטני ושירותי מזכירות - בסלולריים היפנים זה כבר קורה ■ בקרוב אצלנו

מנקודת מבט צרכנית, הסמארטפון הוא קרוב משפחה ישיר של מכונות ההימורים בבתי הקזינו ושל משחקי המטבע שאורבים לילדים בקניון. כל אלה נועדו לפתות את המשתמש להשקיע סכומים קטנים, שמצטברים לסכומים גדולים, תמורת סיפוק מיידי ובר חלוף. במקרה של הסמארטפון מדובר בהורדות של עוד קליפ וידיאו, משחק זעיר או עוד יישום חסר ערך, שמקרבים את המשתמש במהירות לעבר חריגה ממגבלות חבילת הנתונים שאליה התחייב בדרך לחשבונות טלפון היסטריים.

בתהליך הפיתוי מושקעת מחשבה רבה: גירויים חזותיים וקוליים, פרסומות רצות, הצעות מבוססות מיקום וכדומה. ההבדל הוא שהפיתוי של מכונות המשחק והמזל מוגבל למיקום ולזמן מסוימים, ואילו הסמארטפונים מפתים את הצרכנים לצרוך משאבי רשת יקרים בכל מקום, 24 שעות ביממה.

הצרכן סבור שהוא בשליטה, אבל מהצד השני נמצאים אנשים חכמים, שתפקידם למצוא כל העת גירויים שיגרמו לו לחרוג מהמכסה ויגדילו את ההכנסה הממוצעת ללקוח.

רבים מרעיונות הפיתוי של מפעילי הסלולר מגיעים מהשוק היפני, שם שיכללו המפעילים את שאיבת משאבי הרשת לאמנות של ממש.

טלוויזיה לסמארטפון

הרעיון של צפייה בסרטי וידיאו וטלוויזיה חיים באמצעות הסמארטפון והרשת הסלולרית כמעט לא צבר תאוצה מחוץ ליפן, בעיקר בשל העומס שהוא מטיל על הרשת ובשל איכות הצפייה הבעייתית. הפתרון שתשיק רשמית המפעילה היפנית המובילה DOCOMO, הוא רשת טלוויזיה ייעודית לסמארטפונים ולטאבלטים.

הרשת, NOTTV, משדרת וידיאו ותכנים באיכות HD מלאה בתחום תדרים ייעודי, שנקלט בסמארטפונים וטאבלטים, שיוצאים לשוק. התכנים מתוכננים לאופי השימוש ולאופי המכשירים: הם כוללים תוכניות הפקה מקורית בתחומי בידור, ספורט, חדשות, קניות וכו', שאורכן הממוצע 10 דקות כדי לאפשר צפייה מזדמנת ברכב, ברכבת, בעבודה או בבית הספר, מבלי לקצר משמעותית את חיי הסוללה.

בתכנים, שמחולקים לערוצים, אפשר לצפות בשידור חי, להשתתף אינטראקטיבית או להוריד לזיכרון לצורך צפייה חוזרת. ה-NOTTV מציע איכות קליטה גבוהה משמעותית וממשק מלא עם הרשת הסלולרית של המפעיל. הצופים יכולים להגיב על התכנים בזמן אמת, לנהל ביניהם צ'אטים תוך כדי צפייה וכדומה.

בשלב הראשון משיקה דוקומו שני מכשירים תומכים: טאבלט עם מסך 7 אינץ', ששוקל 350 גרם בלבד, וסמארטפון עם מסך 4.5 אינץ' תומך תלת-ממד, ששניהם מציעים את כל הביצועים של דגמי אנדרואיד מהדור האחרון.

קונסיירז' סלולרי

מטלות שדורשות מהלקוח להתקשר למוקד מאויש, נחשבות לשואבות מצוינות של זמן אוויר, אולם זהו כסף קטן יחסית לאפשרות להסב את המטלות הללו לצריכת נתונים. לפיכך הגו היפנים ממשק הפעלה מבריק, שאותו הם מכנים "קונסיירז' אוטומטי": ממשק קולי, שבו מגיע המשתמש למטרתו באמצעות שיחה קולית עם פרסונה ממוחשבת. הממשק מופעל באמצעות אפליקציית ענן, שמסוגלת להבין שיחה ולסנן מבטאים.

המשתמש יכול לשאול בשפה רגילה "מתי יוצאות רכבות מתל אביב לחיפה". המחשב כורה את המידע מספקי שירותים רלוונטיים ומספק תשובה קולית. ניתן להכתיב דואר אלקטרוני, לכוון את השעון המעורר וכדומה.

תרגום סימולטני בטלפון

השירות יצטרף לשירות ענן שכבר החל לפעול בדוקומו: מתורגמן ממוחשב, הקולט את פרטי השיחה שמתבצעת בקרבתו בשפה זרה (בינתיים אנגלית בלבד) ומתרגם אותה כמעט סימולטנית לקול או לטקסט על המסך. לחילופין, בעל המכשיר מדבר ביפנית והוא משמיע לבן השיח את המסר באנגלית.