תכירו את N-11: הכלכלות שיכולות לפרוץ בעשורים הבאים

בין ה-Next Eleven של גולדמן זאקס: מצרים, בנגלדש, וייטנאם ואינדונזיה ■ וגם: כיצד ניתן להשקיע שם?

ג'ים אוניל, יו"ר חטיבת ניהול הנכסים של גולדמן זאקס, טבע ב-2001 את ראשי התיבות המפורסמות BRIC, שכידוע מייצגות את קבוצת הכלכלות המתעוררות ברזיל, רוסיה, הודו וסין. השימוש התכוף בביטוי, הגביר את תשומת הלב שבו זכו המדינות, והגדיל את הפופולריות שלהן בקרב משקיעים ברחבי העולם.

ביטוי נוסף שיצא בשנים האחרונות מבית היוצר של אוניל וגולדמן הוא N-11, קיצור של Next Eleven. מדובר בכלכלות שעשויות להוות את קבוצת ה-BRIC החדשה: בנגלדש, מצרים, אינדונזיה, איראן, מקסיקו, ניגריה, פקיסטן, פיליפינים, טורקיה, וייטנאם ודרום קוריאה. מדינות אלו נבחרו לפי מספר קריטריונים, ובראשם התפתחות קצב העיור, שיעור האוכלוסייה הצעירה, הגידול בשכר הממוצע והתרחבות שכבות המעמד הבינוני באוכלוסייה.

הוגי הביטוי מעריכים, כי מאפיינים אלו מצביעים על סיכוי גדול לפריצה קדימה של המדינות הללו בעשורים הקרובים, ולהתפתחות מהירה של התוצר הלאומי שלהן. לאור העניין שיצרה N-11, נסקור בקצרה את המדינות הפחות מוכרות שמרכיבות את הקבוצה.

בנגלדש:

המדינה החלשה ביותר בקבוצה. למעלה מ-30% מתושביה נמצאים מתחת לקו העוני. חלק גדול מהתוצר של המדינה נובע מחקלאות מקומית ומהכנסות אזרחים שהיגרו לחו"ל, בעיקר למדינות המפרץ. עם זאת, הכלכלה גדלה בקצב מרשים של 6%-7% בשנים האחרונות, וניכר שיפור משמעותי בתשתיות התחבורה, התקשורת והאנרגיה.

מצרים:

אי-ודאות רבה אופפת את עתידה הפוליטי-חברתי של המדינה הערבית הגדולה בעולם. מבחינה כלכלית, האוכלוסייה בערים המרכזיות היושבות לאורך דלתת הנילוס היא משכילה ומשגשגת, אך מרבית התושבים מתגוררים מחוץ לערים - סובלים מעוני, תשתיות ברמה נמוכה ומערכת חינוך של מדינת עולם שלישי.

אינדונזיה:

אחת ההבטחות הגדולות ברשימה, עם אוכלוסייה של למעלה מרבע מיליארד תושבים. כלכלת המדינה נהנית מהשקעות רבות שמקורן במדינות מערביות, הנותנות את אמונן בעתידה. למרות שמאז המשבר האסייתי ב-1997 הממשלה הלאימה חלק גדול מהסקטור הפרטי, היא השכילה להביא את הכלכלה לגידול מרשים בתוצר, ולרמות אבטלה נמוכות.

וייטנאם:

עברה בשנות ה-80 של המאה שעברה ממשק ריכוזי הנשלט בידי הממשלה למשק פתוח למחצה עם נטייה סוציאליסטית. מאז כלכלתה נמצאת במגמת עלייה, עם גידול מתמיד בתוצר לנפש והתקדמות מרשימה במדדי התחרותיות והפתיחות למשקיעים זרים במדינה. וייטנאם היא יעד פופולרי למיקור חוץ של חברות יצרניות במערב, שכן היא נחשבת לאלטרנטיבה זולה יותר מסין להקמה ולתפעול של מפעלי ייצור.

פיליפינים:

המדינה שנחשבה ברבע האחרון של המאה הקודמת לילד החולה של אסיה, חזרה בגדול למפת הכלכלה העולמית בעשור האחרון. מאז אמצע שנות ה-90 המדינה הכפילה את התוצר לנפש, הודות לתהליכי מעבר מכלכלה המבוססת על חקלאות לכלכלה המבוססת על תעשייה ושירותים מתקדמים. תקציבי החינוך ותשתיות הכבישים מהווים קרוב ל-50% מתקציב הממשלה. כלכלני גולדמן זאקס חוזים שהמדינה תגיע למקום ה-14 בדירוג העולמי של היקף התוצר עד שנת 2050.

ניגריה:

הנציגה האפריקנית השנייה בקבוצה, היא יצואנית הנפט הגדולה באפריקה, המייצרת 2.3 מיליון חביות נפט ביום. המדינה הענקית, שמאכלסת 150 מיליון תושבים, אמנם נחשבת לנחשלת ומרבית תושביה משתכרים שכר מינימום של מעט יותר מ-100 דולר לחודש; אך כלכלנים חוזים שיפור בתנאים הכלכליים במדינה, שיביאו לגידול שנתי בתמ"ג של למעלה מ-8% בשנים הקרובות, כתוצאה מהעלייה במחירי הנפט, וכן הודות לרפורמות כלכליות שונות שיישומן החל בעשור האחרון.

כיצד משקיעים?

ניתן להשקיע בכל מדינה בנפרד באמצעות תעודות וקרנות סל, העוקבות אחר מדדי המניות של מדינות N-11. עם זאת, למדינות כמו איראן, בנגלדש וניגריה אין אפשרות לחשיפה ישירה.

דרך נוספת היא רכישת קרן סל (ETF), שנבנתה במיוחד לצורך השקעה בקבוצה, EasyETF BNP Paribas Next 11 Emerging, המספקת חשיפה לקוריאה, טורקיה, אינדונזיה, פיליפינים, מקסיקו ומצרים. פתרון חלופי אחר הוא קרן נאמנות אמריקנית של הוגי הביטוי גולדמן זאקס, אשר משקיעה בכ-75-100 חברות בקבוצה N-11, להוציא את איראן שאסור להשקיע בה כיום כתוצאה מהסנקציות הבינלאומיות המוטלות עליה.

*** הכותבים הם מנהל פיתוח עסקי בפסגות קרנות נאמנות ואנליסט מדדים בפסגות תעודות סל. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ