אקסלנס: "חברות הנדל"ן צפויות להציג הפסדים ברבעון"

בבית ההשקעות מעריכים כי העלאת מס החברות תגרום למחיקות חשבונאיות כבדות, שיאפילו על הצמיחה הצפויה בתוצאות התפעוליות במגזר

השפעת דוח ועדת טרכטנברג צפויה להכות בדוחות חברות הנדל"ן. מסקירה מיוחדת שהכינו בבית ההשקעות אקסלנס, שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי באקסלנס מעריכים שהעלאת שיעור מס החברות תגרום לחברות הנדל"ן לבצע מחיקות חשבונאיות משמעותיות (במסגרת עדכון מיסים נדחים).

"ההפסדים יאפילו על התוצאות התפעוליות, ויצבעו את שורת הרווח באדום. אנו צפויים לרבעון רביעי הפסדי של כמעט כל חברות הנדל"ן בענף", מעריכים באקסלנס.

האנליסטים אמיר ארד וליאת גלזר מבהירים, כי התוצאות התפעוליות של החברות בענף הנדל"ן המניב דווקא השתפרו במהלך שנת 2011, אולם התוצאה הסופית של המחיקות החשבונאיות תתבטא ברווח שנתי נמוך משמעותית בהשוואה ל-2010.

בחודש אוקטובר, בעקבות המחאה הציבורית, החליטה ועדת טרכטנברג לעצור את הפחתת מס החברות, שהייתה אמורה להגיע ל-18% בשנת 2016. במקום זה הוחלט להעלות את שיעור המס (העומד על 24%) החל מינואר 2012 עד לרמה של 25%. לכן, חברות רבות אמורות לרשום ברבעון האחרון של 2011 הוצאות מיסים על הכנסה באופן חד-פעמי.

באקסלנס מציינים גורמים נוספים שישפיעו על דוחות חברות הנדל"ן.

"המדדים הנמוכים, בשילוב ריבית נמוכה, ימשיכו לשחק לטובת החברות הממונפות. כל עוד המדד במשק נותר ברמתו המתונה, השפעת הפחתת הריבית תמשיך ותספק רוח גבית לתוצאות החברות - חשבונאית ותזרימית - גם אל תוך הרבעון הראשון", אומרים ארד וגלזר.

"התקררות בשוק המשרדים"

באקסלנס מספקים תחזית זהירה לגבי שנת 2012, ומציינים כי "היא תתאפיין בכמה מגמות וכיוונים, שיובילו בסופו של דבר להתקררות שוק המשרדים ולבעיות מהותיות יותר בשוק הנדל"ן המסחרי לקראת סופה של השנה".

"ההאטה בכלכלת ישראל תמתן את הרצון הקיים של חברות להתרחבות, וכתוצאה מכך תמתן משמעותית את הביקוש לשטחי משרדים. מצד ההיצע, בשנת 2012 אנו צפויים להשלמה של כמה פרויקטים ולהגדלת ההיצע.

שתי המגמות המנוגדות יפעלו ויצננו את שוק המשרדים של 2012. בשורה התחתונה, מגדלי משרדים שוממים וריקים - לא, יכולת מיקוח ועליית מחירים מתונה - כן", כותבים ארד וגלזר.

מבין חברות הנדל"ן השונות, באקסלנס מעדיפים את קבוצת עזריאלי וגב ים, שהן חברות הנדל"ן היחידות הזוכות להמלצת "תשואת יתר". "אלו שתי המניות היחידות שפער התמחור הנוכחי מצדיק".

חברת אמות מקבוצת אלוני חץ זוכה להמלצת "משקל שוק", והחברות נצבא ומבני תעשייה בהמלצת "החזק". לחברת מליסרון, שרכשה את חברת בריטיש ישראל, הורדה ההמלצה מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק".

"המניה השלימה זינוק משמעותי בחודשים האחרונים, ורמת המחירים הנוכחית מצדיקה הקטנת פוזיציה הדרגתית ממשקל יתר למשקל שוק", מסבירים באקסלנס את הורדת ההמלצה.

לגבי חברת אלוני חץ, מציינים האנליסטים, "המניה נותרת לא מעניינת מבחינת התמחור". באשר לגזית גלוב, מציינים באקסלנס: "המניה עודנה מעניינת, אולם פער התמחור כבר מצומצם, והיינו ממליצים על כניסה פחות אגרסיבית במחירים הנוכחיים".

ההמלצות של אקסלנס בשוק הנדלן
 ההמלצות של אקסלנס בשוק הנדלן