שיעבוד "לוויתן" שווה ליצחק תשובה חצי מיליארד דולר

אישור השיעבוד אפשר לדלק קידוחים ולאבנר קבלת מימון ביניים מבנק HSBC, לצורך פיתוח נכסי הגז שלהן בישראל

הממונה על ענייני הנפט אישר השבוע את בקשת שותפויות החיפושים של יצחק תשובה, אבנר ודלק קידוחים, לשעבד את זכויותיהן בתגלית הגז "לוויתן" (22.67% כל אחת) לצורך קבלת מימון מבנק HSBC, בהיקף של 250 מיליון דולר לשותפות (סה"כ חצי מיליארד דולר). בחודש ינואר סירב הממונה לאשר את שיעבוד הזכויות, אולם לאחר שהשותפויות ערכו כמה התאמות בבקשה שהגישו אליו, הוא נאות לאשר אותה.

ההלוואה מ-HSBC תתבצע בשתי פעימות, תהיה צמודה לדולר ותישא ריבית שנתית משתנה אשר תשולם מידי רבעון, של ליבור לשלושה חודשים, בתוספת מרווח מדורג שנע בין 3.5% ל-4.5%. החזר ההלוואה יהיה עד יוני 2014.

ההלוואה היא למעשה "הלוואת גישור", ואינה מיועדת לקידוחי אקספלורציה. הכסף שיתקבל ישמש לפיתוח תגליות הגז הקיימות של השותפויות בישראל, ובהן פיתוח שדה "נועה", מאגר הלווין ב"ים תטיס" ומימון פיתוח מאגר "תמר", עד החתימה על הסכם המימון ארוך הטווח.

כיום מממנות השותפויות את חלקן בפיתוח תמר (כ-950 מיליון דולר) בעזרת הלוואת גישור בהיקף כולל של 380 מיליון דולר שנלקחה מברקליס ומ-HSBC ביוני 2010, שאותה הם צריכים להחזיר ביוני השנה.

בדרך להסכם ארוך טווח

אישורו של הסכם מכירת הגז בין המחזיקות במאגר "תמר" לבין חברת החשמל על-ידי דירקטוריון חח"י לאחרונה (הסכם שהיקפו הראשוני נאמד בכ-8 מיליארד דולר) פותח את הדרך לחתימה על הסכם מימון ארוך טווח מול שני הבנקים הזרים. אולם עדיין נדרשים כמה אישורים רגולטוריים לצורך ההסכם, כך שהאישור הסופי צפוי להינתן רק בעוד כמה שבועות. לאחר שזה יתקבל, יוכלו השותפויות לקבל את המימון ארוך הטווח, בהיקף כולל של כ-800 מיליון דולר.

בינתיים אשרו השותפויות מקבוצת דלק גיוס של 125 מיליון דולר כל אחת בהנפקת זכויות. בשותפויות לקחו בחשבון את קבלת הלוואת הגישור מ-HSBC, כך שהיקף הנפקת הזכויות לא צפוי להיות נמוך יותר בשל קבלת ההלוואה, אם כי אין הכרח שהן יחליטו לגייס את מלוא הסכום.

אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, ירון זר, התייחס היום לעניין, ואמר ל"גלובס" כי "ישראל צריכה חשמל, חברת החשמל צריכה גז, והאלטרנטיבה היחידה זה "תמר", ולכן בהיבט המימון אני פחות מוטרד. קשה לומר איך ומתי זה יקרה, אבל פרויקט תמר מאוד רווחי, ולא נראה לי שסוגיית המימון היא גורם שיעכב את פיתוחו".