בכירים בגזפרום שוב ביקרו בארץ ובדקו שת"פ ב"לוויתן"

גזפרום היא החברה מספר אחת בעולם בתחום הגז הטבעי ■ חברותיה לליגת העל, כמו אקסון או רויאל דאץ', עדיין נרתעות מכניסה לשוק הישראלי, בגלל החשש לתגובת העולם הערבי

בכירים מחברת גזפרום שוב ביקרו בארץ בימים האחרונים במטרה לבחון שיתופי פעולה הנוגעים למאגרי הגז הגדולים שהתגלו במימי ישראל בצפון הארץ. נציגי החברה הרוסית נפגשו עם בכירים בקבוצת דלק ודלק אנרגיה שבשליטת יצחק תשובה, הפעם כדי לבדוק שיתוף פעולה במאגר לווייתן, שייתכן ויכלול רכישת גז טבעי או שותפות במאגר.

השאלה הגדולה היא מהן מטרותיה של חברת העל. החשש העיקרי בקרב יזמי הגז הישראלים שגזפרום מעוניינת לחסום את שאיפות הייצוא שלהם לאירופה. גם עם לוויתן, ישראל היא שחקן זניח בשוק הגז האירופי ביחס לענק הרוסי, אבל המחירים ואופי ההסכמים שייחתמו עם חברות ישראליות עלולים לייצר תקדימים מסוכנים מבחינת גזפרום.

גזפרום היא החברה מספר אחת בעולם בתחום הגז הטבעי. חברותיה לליגת העל, כמו אקסון או רויאל דאץ', עדיין נרתעות מכניסה לשוק הישראלי, בגלל החשש לתגובת העולם הערבי, אבל גזפרום לא נרתעת משום חרם. היא מונופול בתחום ההולכה של גז טבעי ברוסיה, המחזיקה בעתודות הגז הטבעי הגדולות בעולם.

כספקית הגז העיקרית של האיחוד האירופי, גזפרום לא תתקשה לשווק את הגז ולהקים את התשתית הדרושה להולכתו, שעלותה נאמדת בכ-6 מיליארד דולר. עם זאת, לכניסתה של גזפרום לשוק הישראלי יש גם משמעויות מדיניות ואסטרטגיות מרחיקות לכת. גזפרום אינה רק חברת אנרגיה ענקית, היא גוף שראשיו הם גם ראשי השלטון ברוסיה. נשיא רוסיה דמיטרי מדבדייב עמד בראש החברה לפני כניסתו לתפקיד.

חיטוט בעברה של גזפרום מעלה ממצאים מדאיגים. ב-2006 היא הפסיקה את אספקת הגז לאוקראינה בעיצומו של החורף לאחר שממשלת אוקראינה סירבה לדרישתה להעלות את מחיר הגז. כעבור שנה היא הציבה אולטימטום לבלארוס ואיימה לנתק את הגז אם זו לא תשלש את המחיר. שתי הממשלות היו מסוכסכות באותה תקופה עם ממשלת רוסיה - עובדה המעידה, לדעת פרשנים, על כך שפעילות החברה מוכתבת, מלבד שיקולים כלכליים, על ידי האינטרסים של מדיניות החוץ הרוסית.