בדיקת "גלובס": בורקס מעדנות של תנובה יקר עד 120%

בדיקת "גלובס" והמרכז למחקרים צרכניים מגלה פערי מחיר גדולים במקרר המאפים הקפואים, שמגיעים עד ל-120% בין המותג היקר - מעדנות מבית תנובה - לבין מותגים קטנים שנמכרים בעיקר מחוץ לשופרסל ומגה ■ מעדנות: "הרשתות קובעות"

בורקס קפוא, מלווח קפוא וגם בצק עלים קפוא - בכל אחת מהקטגוריות האלה מוצרי מעדנות (של תנובה) יקרים מהמוצרים המתחרים. בדיקת "גלובס" באמצעות המרכז למחקרים צרכניים בהנהלת דוד עידן (ממשיכו של אתר פרייסל להשוואת מחירים ברשתות) מגלה פערים של עשרות ומאות אחוזים.

כך, לדוגמה, בצק עלים 1 ק"ג של מעדנות נמכר ברמי לוי ב-22 שקל, לעומת 15 שקל עבור בצק עלים של זוגלובק, 13 שקל עבור בצק עלים של "המותג", ו-10 שקלים לבצק של חברת שחף - פערים של 120% בין הזול ליקר.

מחירי המוצרים נבדקו בשופרסל דיל, במגה בול, ברמי לוי ובמחסני כמעט חינם במתחם מודיעין. חשוב לציין כי מוצרים הממותגים כזולים לא נמצאים בכל הרשתות, ולרובם נציגות בודדת ברשת אחת או שתיים.

יוזכר כי לפני חודשים ספורים פרסמנו ב"גלובס" סקירת מחירים בענף הירקות הקפואים, שממצאיה הצביעו על פערים של 100% ויותר בין המותג המוביל בקטגוריה, סנפרוסט, לבין מוצרי המתחרים, בהם פרי גליל. סנפרוסט, נזכיר, גם הוא של מותג של תנובה. בתגובתה אז ציינה החברה כי היא משתמשת בחומרי גלם איכותיים, וכי בכל מקרה ניתן למצוא אותם במבצע כמעט בכל רגע.

* בצק עלים: כ-10 מותגים שונים פזורים במדפי החנויות, בהם המותג הפרטי של הרשתות, מעדנות, שלושת האופים, זוגלובק, ינון, שחף, צנעני ותענוגות - כל רשת והמבחר שלה, כשרוב המותגים הזולים נמצאו בסקירה ברשתות מחסני כמעט חינם ורמי לוי. רוב המארזים מכילים 1 ק"ג בצק, והפערים במחיר משמעותיים.

לדוגמה: בצק עלים של אחד מ-4 היצרנים הקטנים הנ"ל נמכר בכ-12 שקל בממוצע - בעוד שהמוצר של מעדנות נמכר בכ-21 שקל ושל שלושת האופים בכ-19 שקל.

* בורקס קפוא: מוצרי הבורקס הקפוא כוללים מגוון יצרנים. גם כאן פערים בין המותג החזק בקטגוריה, מעדנות ואחריו שלושת האופים, לעומת מוצרים של יצרנים מוכרים פחות (תענוגות, שחף, ציפורי השרון) ומוצרי המותג הפרטי של הרשתות.

למשל, מארז בורקס תפוחי אדמה המכיל 800 גרם של מעדנות עולה כ-21.50 שקל ברמי לוי, מארז בורקס תפוחי אדמה של זוגלובק עולה כ-16 שקל, מארז של שלושת האופים נמכר ב-13 שקל ברמי לוי, מחיר זהה למוצר של המותג הפרטי (המותג), לעומת מחיר של 10 של לתוצרת של שחף. בשופרסל דיל בורקס תפוחי אדמה 800 גרם של ציפורי השרון עולה 13.50 שקל, לעומת 22 שקל למארז של מעדנות ו-17.50 שקל לזה של שלושת האופים. המותג הפרטי שופרסל נמכר ב-15.50 שקל.

מי מייצר את המותג הפרטי? לעתים מדובר בדיוק באותו יצרן שמייצר את המוצר הסמוך על המדף. יצרן הבורקסים של המותג הפרטי מגה והמותג הפרטי שופרסל הוא אותו יצרן: לה פסטיליה (מבית-שמש).

* מלווח: גם במחירי המלווח פערים: מארז 700 גרם של מעדנות עולה כ-15 שקל במגה בול, מארז עם כמות זהה של שלושת האופים עולה כ-14 שקל, בעוד שהמותג הפרטי של מגה עולה 13 ומכיל 1 ק"ג ולפיכך משקף פער של כ-40% לעומת מעדנות.

אגב, בדיקה בכיתוב שעל האריזה מגלה כי מלווח של מותג פרטי מגה מיוצר על-ידי חברת חמסי.

מי גוזר את הקופון?

מעדנות טוענת כי המחיר נקבע על-ידי הרשתות (ראו תגובה). עם זאת, חשוב להבין את תהליך התמחור של מוצר עד שהוא מגיע לקופה. השונות במחיר לצרכן נובעת מהרווח הגולמי שקובעת לעצמה הרשת על כל מוצר בחנות. שיעורי הרווח הגולמיים עומדים על 20%-35% בממוצע, תוך שונות בין מוצרים פופולריים ופחות פופולריים.

לפני שפרצה מחאתה"פסק זמן", למשל, נמכר החטיף בשופרסל בכ-6.30 שקל, במגה ב-5.90 שקל, וברמי לוי ב-3.90 שקל.

אבל לא רק הרשת היא אשר קובעת את המחיר - יש סינרגיה הדוקה עם הספק, ולמעשה שניהם מגבים האחד את השנייה. על מחירון היצרן לכל מוצר שהוא משווק לחנויות, מוענקת הנחה אחרת לכל רשת. וכאן הגודל בהחלט קובע. ההנחות נעות בין 5% ל-10% ומאפשרות לספק להגדיל את הרווח הגולמי או לגלגל את ההנחה לצרכן.

לפי גורמים בענף, הרשתות הגדולות מכתיבות את המחיר לא רק לספק אלא לשוק כולו, ויתרה מכך, הספק מעלה את המחיר לרשתות הקטנות. כאשר הרשתות הגדולות דורשות לקבל הנחה על מוצר מסוים - מעלים את המחיר לכולם ומעניקים הנחה לרשת הגדולה.

רמי לוי: "יקר? אל תקנו והמחיר יירד"

רמי לוי שב ומזכיר את הכוח המצוי בידי הצרכן ואת התנהלות השוק בהתאם לבחירה שעושה הצרכן: "אם המחיר של מוצר מסוים יקר ולידו מוצע תחליף זול, בידי הצרכן מצויה הבחירה ובידיו הכוח להוריד את המחירים של היצרנים הגדולים - פשוט אם יפסיק לרכוש אותם. גם היום, עדיין הצרכנים שבויים בבחירת מותגים מובילים שגם עולים יותר כך שליצרניות הגדולות אין סיבה להוריד את המחיר".

עם זאת, אומר לוי, "נתוני המכירות מלמדים כי הצרכנים היום פתוחים יותר לנסות מותגים מקבילים וזולים יותר, אבל כאמור עדיין הביקושים אינם מעודדים את התחרות הרצויה".

הרבה מרגרינה, מעט מאוד מרכיבים מזינים

האם יש הבדלים באיכויות הבצק או המרגרינה? לדברי הקונדיטור מיקי שמו, יש הבדל. כל מאפי הבצק הקפואים מכילים מרגרינה מטעמי כשרות, עלויות והיכולת לעבד את הבצק בפס ייצור.

לדברי שמו, יש יצרנים שונים של מרגרינה, וההבדלים במחיר - ולפיכך באיכות - יבואו לידי ביטוי בעיקר בסוגי חומצות השומן וההרכב שלהן.

גם בקמח יש הרכבים שונים המעידים על איכות המוצר המוגמר, אלה מתבטאים בהיקף החלבונים והעמילן שבקמח. "ההבדלים באיכויות יבואו לידי ביטוי בטעם של המוצר וברכיביו התזונתיים", הוא מסביר וממליץ על הכנת הבצק בבית, "מה שיאפשר לבקר על הרכיבים בבצק, את השימוש בחמאה על יתרונותיה הרבים ביחס למרגרינה ולהפיק מוצר טעים ואיכותי יותר".

לילך חופי, דיאטנית קלינית, חברת עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, מזכירה כי מוצרים אלה המבוססים על בצקים, עשירים בשומן רווי, בשומן טראנס ובשיעורי נתרן גבוהים, כך שמבחינתה העדיפות הברורה היא להוציאם מחוץ לתפריט.

"כדאי לבחון לא רק את מה שיש במזון מהסוג הזה אלא גם את מה שאין: אלה מוצרים שעשויים מקמח לבן ולכן אינם מכילים סיבים, הם דלים בוויטמינים ובברזל, דלים בחלבון ובסידן ובכל מקור שהייתי מגדירה כבריא. מכאן שזו בהחלט לא הבחירה האולטימטיבית כארוחת ערב, ובכלל, יש הרבה אלטרנטיבות לארוחה מהירה ומזינה בהרבה".

חייבים בורקס? חופי ממליצה להעדיף בצק פילו המבוסס על שמן קנולה על פני בצק עלים המבוסס על מרגרינה העשירה בשומן טראנס או חמאה העשירה בשומן רווי ובכולסטרול - בעיקר בהכנה עצמית כשניתן לשלוט בכמות השמן.

ואם לא השתכנעתם, לפני שבוחרים את המוצר כדאי להציץ כל רשימת הרכיבים. המטרה למצוא את המוצר שמכיל כמה שפחות שומנים (שומן מוקשה או שומן טראנס) ונתרן. ככל שרכיב השומן ממוקם במקום גבוה ברשימת הרכיבים - זהו סימן לשיעורים גבוהים שמסתתרים בתוך הבורקס, טעים ככל שיהיה.

כמה עולים מאפים קפואים ברשתות המוזלות
 כמה עולים מאפים קפואים ברשתות המוזלות