מחקר הכנסת: המע"מ בדלק עלה ב-49.3% בעשור האחרון

כך עולה ממסמך מחקר של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת ■ מהמחקר עולה כי הרווח העודף שהפיקה המדינה באמצעות המע"מ מעליית מחיר הבנזין ב-2011 עמד על 168 מיליון שקל

רכיב המע"מ במחיר הדלק לצרכן עלה בעשור האחרון ב-49.3%, הרבה מעבר לעליית מדד המחירים לצרכן, כך עולה ממסמך מחקר של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת שהוזמן על ידי ח"כ כרמל שאמה הכהן יו"ר ועדת הכלכלה. מהמחקר עולה כי הרווח העודף שהפיקה המדינה באמצעות המע"מ מעליית מחיר הבנזין במהלך 2011 עמד על 168 מיליון שקלים. כאמור בדיקת "גלובס" מראה כי הרווח מתחילת 2012 צפוי לעמוד על 358 מיליון שקלים בחישוב שנתי, בחישוב הכולל את עליית המחירים של 38 אגורות לליטר הצפויה הלילה.

מחלקת המחקר של הכנסת בדקה בין היתר את גובה מרכיב המיסוי בישראל במחיר הסופי של הבנזין והשוותה אותו למקובל במדינות אירופה. מרכיב המיסוי בישראל, העומד לפי המחקר על 55.3% ממחיר הבנזין נמוך מהממוצע במדינות אירופה העומד על 55.3%.

השוואת שיעורי התייקרות מחיר הבנזין בישראל לעומת אירופה מגלה כי מצבו של הצרכן הישראלי טוב יחסית. מחיר הבנזין בפברואר השנה מבטא התייקרות של 5.6% מאז ינואר 2011, לעומת התייקרות בשיעור ממוצע של 12.9% בתקופה המקבילה במדינות אירופה. יחד עם זאת, נתוני המחקר נאספו לפני ההתייקרות הצפויה במחירי הבנזין הלילה - שתביא להכפלת שיעור ההתייקרות הכולל ללמעלה מ-11%.

שאמה-הכהן נפגש היום עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, והציג בפניו חלופות שיכולות להביא להפחתת מחיר הדלק. לפני הפגישה אמר ח"כ שאמה הכהן: "ארה"ב, עם כל בעיות התקציב הקשות שלה ועם מחיר דלק שנמוך בעשרות אחוזים מהמחיר בישראל, שוקל נקיטת צעדי חירום כדי להביא להוזלת מחירים. רק בישראל חוזר האוצר על טעויות, ומפגין קשיחות קיצונית חסרת פשרות, שפשוט גורמת לכך שבכל תדלוק בתחנות יתודלק גם מיכל הבנזין של מחאת הקיץ הקרוב".