פרי גליל: מענק מופחת והתחייבות להעסיק עובדים

התוכנית של משרדי האוצר והתמ"ת: בעלי המפעל יקבלו כ-10 מיליון שקל בלבד ויחויבו להעסיק העובדים 7 שנים ■ בכיר ל"גלובס": "זה הרע במיעוטו"

משרדי התמ"ת והאוצר גיבשו הצעה חדשה, שתאפשר לטפל במשבר שנוצר סביב מפעל פרי הגליל שבחצור הגלילית - בלי להחיל שינויים בחוק שיעלו למדינה מיליארדי שקלים.

על-פי ההצעה המתגבשת, שתובא בידי המשרדים לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה, המדינה תעביר למפעל סיוע כספי נקודתי, בתמורה להתחייבות מצד בעליו להעסיק את עובדי המפעל 7 שנים לפחות, מיום קליטתם.

ל"גלובס" נודע כי על-פי התוכנית החדשה, הבעלים של פרי הגליל לא יקבלו מהמדינה מענק של 18 מיליון שקל על-פי העקרונות של החוק לעידוד השקעות הון. מדובר בסכום שהבטיח בזמנו שר התמ"ת לשעבר, ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר, על אף שהמפעל לא עומד בקריטריונים, שכן אינו מפעל מייצא.

במסגרת הפתרון המתגבש, אף שפרי הגליל אינו מפעל מפסיד, המדינה תעמיד לו חבילת סיוע של פחות מ-10 מיליון שקל. "זה הרע במיעוטו", אמר ל"גלובס" בכיר שמקורב לסוגיה.

"בלי איומים"

בעלי פרי הגליל, אושיק אפרים וזכי שלום, תובעים מהממשלה את יישום ההבטחה השנויה במחלוקת; משלא הזרימה אליהם את הכסף - סגרו ביום שישי שעבר את המפעל באופן חד-צדדי, ובצעד מפתיע, והוציאו את 240 עובדיו לחופשה כפויה.

הפעילות בפרי הגליל התחדשה רק באמצע השבוע, כשוועדת הכספים של הכנסת השיגה את הסכמת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשינוי מהיר בחוק - באופן שיאפשר את הזרמת הכסף המובטח לפרי הגליל. במשרד האוצר רתחו מזעם, בנימוק ששינוי החוק מהווה כניעה של המדינה להתנהלות כוחנית מצד בעלי פרי הגליל. בכירים טענו, כי יישום החוק יעלה לקופת המדינה מיליארדי שקלים, יפגע קשות במטרות החוק לעידוד השקעות הון, וייצור תקדים שבעקבותיו מפעלים אחרים ידרשו שינויי חקיקה באופן שייטיב עמם.

חוק פרי הגליל שהתגבש השבוע, כולל גם הרחבת סמכויות של ראשי רשויות מקומיות בפריפריה לתת הנחות גדולות בתשלום ארנונה ומים למפעלים בתחומיהן, שמעסיקים יותר מ-100 עובדים, תוך קבלת שיפוי מהמדינה. החוק המוצע עתיד לעלות לדיון בהליך מזורז כבר ביום ראשון בישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה. חרף דיון זה, במשרדי האוצר והתמ"ת נחושים להביא את הצעתם בנפרד לאישור הממשלה בשבוע שלאחר מכן, וזאת משום שביום ראשון הקרוב, הממשלה לא תקיים ישיבה שבועית בשל נסיעתו המתוכננת של ראש הממשלה לארה"ב.

בכירים שמקורבים לסוגיה אמרו ל"גלובס", כי במקרה שבעלי פרי הגליל יתעקשו לא להסכים לחבילת הסיוע שיציעו משרדי האוצר והתמ"ת, ממשלת ישראל לא תנהל איתם משא ומתן. "הם מוזמנים להעתיק את פעילותם לנהריה, והמדינה תביא לחצור הגלילית מפעל אחר באמצעות חבילת תמריצים וסל הטבות שיעודד אותם להגיע. כבר מתקיימים מגעים מתקדמים בנושא. בסופו של דבר, מי שירוויח מזה הם תושבי חצור הגלילית, שיקבלו ודאות במקום עבודה חדש, בלי איומי סגירה ובלי מהלכים חד-צדדיים".

בתוך כך, עובדי פרי הגליל מתכוונים להגיע ביום ראשון הקרוב למשרד ראש הממשלה בירושלים, ולקרוא לשרים שמתכנסים לדיון בעניין שינויי החקיקה, שיאפשרו העברת המענק לבעלי המפעל - לתמוך במהלך, שלטענתם יאפשר להם להמשיך ולהתפרנס בכבוד.