משרדי הממשלה: המכל בחיפה יסולק והאמוניה תיוצר בישראל

אחרי שנים של מאבק שמקיימים תושבים במפרץ חיפה וארגונים ירוקים למען העתקת מיכל האמוניה של חיפה כימיקלים, סוכמה העתקת המכל למקום אחר

אחרי שנים של מאבק שמקיימים תושבים במפרץ חיפה וארגונים ירוקים למען העתקת מיכל האמוניה של חיפה כימיקלים מחשש שהוא חושף את כלל תושבי האזור לסכנת חיים, הודיעו היום (ה') בצהריים שר התמ"ת, שלום שמחון והשר להגנ"ס, גלעד ארדן כי סכמו על העתקת המכל למקום אחר.

הסיכום בין השניים הושג באחרונה, שכן בימים אלה מבקר שר התמ"ת באוסטרליה. השניים הסכימו כי ינקטו במהלכים משותפים כדי שמשרדיהם יובילו את העתקת המכל למקום חלופי. בהודעה משותפת לעיתונות שהוציאו, נאמר כי הם יפעלו במהירות למציאת פתרון לסוגיה, וכי הם הנחו את מנכ"לי משרדיהם למצוא מתווה מהיר ככל שניתן כדי לאפשר הקמת מפעל תעשייתי בארץ, באופן שיבטיח את מזעור הסיכון לסביבה.

השניים הודיעו עוד כי המתווה הנדרש, ייקח בחשבון את התשואה למשק, את הדרישות הסביבתיות והבטיחותיות ואת משך הזמן הדרוש כדי לבחון אם יש הכרח במתן תמריצים מצד המדינה ליזם שיתעניין בהקמת מפעל כזה. יודגש כי הקמת מפעל לייצור אמוניה, יחסוך את הצורך ביבוא שלה באמצעות אניות- כפי שנעשה כיום.

בהודעה שפרסמו שני השרים נאמר כי המתווה להעתקת המכל אומץ על רקע הפוטנציאל לסיכון שקיים מפעילות שגרתית ומפעילות בעת חרום של המכל. עובדת היותו איום על הסביבה הומחשה במהלך מלחמת לבנון השנייה, עת טווחה חיפה ברקטות רבות ששגר חיזבאללה. בחיפה כימיקלים טענו כל העת מנגד כי מכל האמוניה ממוגן על-פי הסטנדרטים המחמירים ביותר בעולם וכי גם במקרה של פגיעה ישירה של רקטה- הנזק הסביבתי שיגרם יהיה מצומצם.

שמחון אמר היום כי "משרדי יפעל בשיתוף המשרד להגנת הסביבה למציאת המתווה הראוי שיתאים לצרכים התעשייתיים מחד ולמרכיבים הסביבתיים מאידך". ארדן אמר כי "פעילות מכל האמוניה לא יכול לבוא על חשבון בטיחות הציבור".