גזפרום מוכרת גז למדינות אירופה במחיר כפול מישראל

על פי דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית, גזפרום גובה מחיר ממוצע של 11.75 דולר ליחידת חום ■ לשם השוואה, בעסקה שנחתמה בין שותפויות "תמר" לחברת החשמל עמד המחיר על 5.2-5.3 דולר ליחידת חום

11.75 דולר ליחידת חום (mmbtu) - זה המחיר הממוצע שגובה ענקית הגז הטבעי הרוסית גזפרום מלקוחותיה באירופה, כך דיווחה בסוף השבוע סוכנות הידיעות הרוסית RBC. מדובר במחיר כפול מהמחיר הממוצע בעיסקאות הגז בשוק הישראלי. בעיסקה האחרונה שנחתמה בין חברת החשמל לשותפויות "תמר" עמד המחיר על 5.2-5.3 דולר ל-mmbtu. בעיסקאות עם לקוחות קטנים יותר נרשמו מחירים של 6-7 דולרים.

יצויין כי גזפרום גובה סכום משמעותי גם על הולכת הגז לאורך אלפי הק"מ משדות הגז ללקוחות באירופה המערבית. גזפרום, הנחשבת לחברת הגז הטבעי הגדולה בעולם שואפת לייצא ב-2012 גז בכמות כוללת של 154 BCM שהם כחמישית מהיקף עתודות הגז המוכחות של ישראל.

גזפרום מתעניינת מזה זמן גם בשוק חיפושי הגז בישראל ובכלל זה במאגרי "תמר" ו-"לווייתן". עם זאת, בשוק האנרגיה מעריכים כי חברת הענק הרוסית לא תבקש בשלב זה לרכוש אחזקות ישירות ברשיונות חיפושים או בחזקות של מאגרים. ייתכן כי העניין הרוסי בישראל נובע מהחשש מפני תחרות עתידית על השוק האירופי. במקרה כזה ייתכן שגזפרום תבקש לרכוש את הגז הישראלי בעצמה.

RBC דיווחה בסוף השבוע כי מנכ"ל גזפרום אלכסיי מילר ומנכ"ל ענקית האנרגיה האיטלקית ENI פאולו סקארוני הגיעו לסיכומים בנושא ייצוא הגז לאיטליה. גזפרום הודיעה לאחרונה כי בכוונתה להעלות את מחיר הגז בהסכמים ארוכי טווח שיש לה עם לקוחות באיטליה, צרפת, סלובקיה ואוסטריה.

בנק סוסייטה ג'נרל הצרפתי העריך בסוף השבוע כי גזפרום הסכימה להעניק ל-ENI הנחה רטרואקטיבית של 6% במחיר הגז, החל מה-1 לינואר 2011. בשנה שעברה רכשה איטליה מגזפרום 26 BCM כך שהיקף ההנחה מוערך ב-490 מיליון דולר. הרווח (EBIDTA) של גזפרום ב-2011 עמד עם 60 מיליארד דולר. גזפרום מספקת כ-30 אחוז מתצרוכת הגז של אירופה.