ועדת השרים אישרה: כשהמדד יורד - הצרכן ישלם פחות

עפ"י ההצעה של ח"כ שי חרמש, הצמדה של עסקאות - ובהן משכנתאות והלוואות - למדדים השונים תהיה דו-כיוונית ותופיע ככזאת על גבי החוזה האחיד

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (א') הצעת חוק, לפיה עסקאות ובהן משכנתאות והלוואות יחויבו להיות מוצמדות למדדים השונים באופן דו-כיווני.

על-פי הצעת החוק של ח"כ שי חרמש, חבר ועדת כספים (קדימה), הצמדה של עסקאות למדדים - כגון מדד המחירים לצרכן, מדד תשומות הבנייה או מדד הצמוד למטבע זר - תהיה דו-כיוונית ותופיע ככזאת על גבי החוזה האחיד.

הפועל היוצא של הצעת החוק היא כי כשהמדד יעלה הצרכן ישלם יותר, אך כשהמדד ירד הצרכן ישלם פחות.

הצעת החוק גובשה על-ידי חרמש, בשיתוף עם צמרת האוצר, בנק ישראל ומשרד המשפטים וצפויה לעבור תהליך חקיקה מהיר.

"רוב-רובם של הצרכנים פשוט לא מבינים כמה כסף הם מפסידים במצב הנוכחי. מדובר בגן עדן עבור מי שמבקש לחלוב אותם", הסביר היום חרמש.

בדברי ההסבר להצעת החוק מוסבר כי "בחוזים אחידים רבים מופיע תנאי הקובע שער מזערי למדד אליו הצמידו (בדרך-כלל בגובה המדד ביום חתימת החוזה); המשמעות היא שאם עלה ערכה הריאלי של התחייבות כספית, אזי הצרכן ישלם יותר - אך אם ערכה הריאלי ירד, הצרכן מחויב לשלם על מוצר יקר יותר מערכו.

"במקרים רבים, כמו בהלוואות או משכנתאות, נתון הצרכן בנוסף גם ללחץ כספי, בעטיו הוא פונה לקבל את הכסף. את חוסר הסימטריה הזו מנצלים הגופים המעניקים את השירות, וקובעים באופן מפלה כי בממקרה שהמדדים עולים ישלם הצרכן על העלייה - אך במקרה ההפוך לא תשפיע הירידה על תשלום הצרכן".

לדברי חרמש, ההצעה נועדה לתקן אפליה מתמשכת ברבבות חוזים, עליהם חתומים אזרחי ישראל באין ספור עסקאות של הלוואות, משכנתאות, רכישות בתשלומים וכל התקשרות עסקית אחרת.

"חקיקה זו למעשה תגדיל את האיזון וההדדיות בין הספק הגדול והצרכן הבודד בכל שינוי ובכל מדד אליו הוצמדה העסקה. בחוזים האחידים שייכתבו מעתה ואילך, ייקבע באופן מפורש כי הצרכן ישלם לא רק יותר כאשר המדד עולה - אלא גם פחות כאשר המדד יורד", הסביר חרמש.

לדבריו, "בבואינו, הצרכנים, לחתום על הלוואה, משכנתא או התחייבות כספית ארוכת-טווח אחרת - אנו מתבקשים לחתום על חוזה אחיד, שהוא שם נרדף לספר עב-כרס, רצוף בסעיפים ותתי-סעיפים, שאין לנו את הידע כמו גם את הזמן להבין את משמעותם או להתמקח עליהם. כך שעוד לפני חתימת העסקה אנו נמצאים בעמדת נחיתות. לצערי הרב, חברות וספקים גדולים הפכו את כלי ההצמדה למדד לאמצעי לגריפת רווח נוסף מהצרכנים".