הכחשה בסגנון אירופאי

מכר הקים מפעל בצרפת ונהנה מהלוואות נדיבות מהבנקים. זהו זה החגיגה נגמרה

הכוכב התורן במסגרת תכניתנו חי בללה לנד הוא חוזה מנואל ברוסו, נשיא מועצת אירופה."אני חושב שאנחנו עוברים ממצב של משבר למצב של צמיחה" אמר ברוסו בפסגת האיחוד האירופי בסוף השבוע בבריסל.

להזכירכם - בגרמניה ובאנגליה התפרסמו השבוע נתונים המצביעים על האטה, בספרד שבר שיעור האבטלה שיא כשהגיע ל-23.3%, וגם בגוש האירו כולו ממשיך שיעור האבטלה לצמוח.

זה מדאיג במיוחד משום שמדובר בשיעור המבטא ממוצע בכל האוכלוסיה, ובקרב שכבת הגיל הצעירה, שיעור האבטלה גבוה משמעותית.

דירוג האשראי של יוון הורד לדרגה הנמוכה ביותר וכלכלני מודי'ס קובעים בפסקנות כי יוון למעשה פשטה רגל. כלכלנים רבים רואים בתכנית ההלוואות של הבנק המרכזי מתכון לאסון כי למעשה מדובר בהדפסת כסף שרק דוחה את הקץ ועלולה בהיעדר מרפא לכלכלת אירופה לגרום להתמוטטות פיננסית,אולם ברוסו כבר מדבר על צמיחה.

השאיפה לצמיחה טובה לכשעצמה אולם לשם כך יש לנקוט בצעדים שבשלב זה אין כל סימן לכך שהם ננקטים. חשוב מאד היה לראות בשבוע שעבר כמה כסף ילוו הבנקים באירופה מהבנק המרכזי והכי חשוב, מה יעשו בו. הבנקים לוו סכומי עתק ומיד הפקידו אותם חזרה. זו בדיוק הבעיה.

במקום להעניק הלוואות לעסקים ומפעלים שיתניעו את גלגלי הכלכלה המקרטעת ויביאו לשיפור בנתוני הצמיחה ולקיטון האבטלה מעדיפים הבנקים לשפר את מאזניהם ובפועל להזרים כספים לבנקים להשקעות ולגופי הגידור.

הסיפור המדהים הבא ימחיש יותר מכל את מה שקורה באירופה. לפני כמה שנים הקים אדם שאני מכיר מפעל בצרפת. הבנקים שמחו להעניק לו הלוואות והמפעל מצליח ומעסיק הרבה ידיים עובדות. לא מזמן קיבל מכתב מהבנק המלווה (אחד הגדולים בצרפת) כי אין באפשרותו לחדש את ההלוואה עקב מצוקת נזילות. זה כל הסיפור.

קברניטי גוש האירו מהרהרים בוודאי בינם לבינם באפשרות לנקוט באותם צעדים שנקטה ארה"ב - תכניות הרחבה כמותית, הדפסות כספים. לכאורה מדובר במדיניות שיכולה להביא אסון אבל העובדה היא שהכלכלה האמריקאית נעה בכיוון חיובי, ואולי מה שעובד שם יכול לעבוד גם עבורם. "נפטרנו מטרישה", הם בוודאי סחים לעצמם, "לא מפחדים יותר מאינפלציה. אפשר להדפיס ולפזר".

לאירופה יהיה קשה לגייס את תמיכת השווקים המתפתחים כשהיא נוקטת בתכנית שמשמעותה עבור הכלכלות של השווקים המתפתחים תחרות בלתי הוגנת.

לפני חודש, כשהכריז ברננקי את הכרזתו בנוגע לריבית, הערכתי שזו תפתח מחדש את מלחמת המטבעות.

ישראל ניצלה זמנית מהסערה שהתחוללה במטבעות השווקים המתפתחים (שחלקם התחזקו ב-10% תוך שבועות ספורים), כי ירדה זמנית מסדר היום של הבנקים הזרים הפעילים בשווקים המתעוררים וזאת עד שתתפזר עננת איראן. אולם ברזיל, מקסיקו, צ'ילה ואחרות היו הקורבנות המידיים.

הצטרפות אירופה למהלך דומה כבר גוררת תגובות חריפות כאשר הראשונה להכריז על מהלכי נגד הינה כמובן ברזיל.שר האוצר שלה גואידו מנטגה שטבע את המושג מלחמת המטבעות כבר הכריז שברזיל לא תשב בחיבוק ידיים.

הוא הצביע בצדק על הפגיעה הכפולה הן ביצוא והן בתעשייה המקומית עקב היבוא שהופך זול מתמיד. כאקט ראשון הורחב תוקף המס על הלוואות שנלקחו בחו"ל משנתיים לשלוש. בנוסף מאיימת ברזיל על צעדי רגולציה נוספים וכשברזיל מאיימת, כולם מקשיבים. ברזיל כבר נהנית מהכנסות רבות כתוצאה ממיסוי עסקות הספקולנטים, יסכית מר שטייניץ וישמע.

אולי אם היה נוקט בצעד דומה היה ממלא את הבור בתקציב שייווצר לא עלינו עקב הפחתת המס על הדלק שהנחית עליו נתניהו.ברזיל לא תהסס לנקוט בצעדים נוספים ולהערכתי ברזיל לא תישאר לבד וכך צפוי לנו אביב חם בשוק המט"ח העולמי.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.