מייסד אמובי על האקזיט: "זה לקח לנו 7 שנים מחורבנות"

זוהר לבקוביץ' יקבל 22 מיליון דולר ממכירת אמובי לסינגפור טלקום ■ קרן סקויה תקבל כ-65 מיליון דולר בעקבות המכירה ■ אמובי נבחרה לחברת הסטארט-אפ המבטיחה של "גלובס" בשנת 2008

אקזיט נוסף בשנת 2012: ענקית הטלקום סינגפור טלקום הודיעה היום רשמית על רכישת הסטארט-אפ הישראלי אמובי (Amobee) תמורת 321 מיליון דולר במזומן. אמובי, שהוקמה ב-2005, מפתחת פתרונות לניהול פרסומות וקמפיינים ברשת הסלולרית. בחברה הושקעו לאורך הדרך כ-54 מיליון דולר מהקרנות סקויה, מוטורולה ונצ'רס, אקסל וגלובספן, וכן מהחברות סיסקו, וודאפון וטלפוניקה.

אמובי, שהוקמה על-ידי זוהר לבקוביץ', גיל שולמן, ושאול רורקה, מנוהלת מעמק הסיליקון, ומחזיקה מרכז מו"פ בישראל. התוכנה שפיתחה החברה מאפשרת להתאים פרסומות שרלבנטיות למשתמש בכל מדיה סלולרית, כגון סרטוני וידיאו, הודעות מולטימדיה, משחקים ומסרונים (הודעות סמס). אמובי נבחרה לחברת הסטארט-אפ המבטיחה של "גלובס" בשנת 2008.

אקזיט מהיר ומכובד

בחודש יולי האחרון פרש לבקוביץ' מתפקידו כמנכ"ל החברה. במקומו מונה טרבר הילי, סמנכ"ל חדשנות בטלפוניקה אירופה, ומי שניהל את חברת טלפוניית האינטרנט Jajah, עד מכירתה לטלפוניקה בסוף 2009. הבחירה בהילי נראתה נכונה לאור הניסיון שלו בתחום הטלקום, אולם מאחורי הקלעים היה ברור כי התפקיד המרכזי של הילי יהיה לדחוף את החברה כך שתגיע לאקזיט מהיר ומכובד. חודשים ספורים לאחר מכן, ניתן לומר שהילי עמד במשימה הזו באופן מרשים.

כאשר לבקוביץ' הודיעה על פרישתו מהחברה הוא מסר כי אמובי צריכה "למנות מנכ"ל שיכול לקחת את החברה קדימה". למרות שעזב את החברה, ההערכות הן שלבקוביץ' מחזיק ברשותו כ-7% ממניות מהחברה, מה שיזכה אותו בסכום של כ-22 מיליון דולר, זאת בנוסף לסכומים נוספים שאותם קיבל בעקבות מימושים שביצע בשנים האחרונות.

המרוויחה הגדולה, לצידו של לבקוביץ', היא קרן סקויה, בעלת המניות הגדולה שמחזיקה כ-20% מהחברה. קרן סקויה תקבל 65 מיליון דולר במסגרת העסקה. רשימת בעלי המניות הגדולים (ראו תרשים) כוללת גם את הקרנות אקסל וגלובספן, שהחזיקו 10%-15% בחברה ויקבלו 35-50 מיליון דולר. האחזקות של מוטורולה וסיסקו מוערכות ב-5%-10%, מה שיספק להן 15-30 מיליון דולר כתוצאה מהרכישה.

חברת סינגטל התייחסה היום לרכישה וטענה שהיא לא תשפיע בצורה משמעותית על הפעילות של אמובי, שתמשיך לפעול כיחידה נפרדת, תחת ההנהלה הנוכחית. בחברה מועסקים כיום 120 עובדים, 55 מתוכם במרכז הפיתוח בישראל שממוקם בהרצליה.

גיל שיינפלד, סמנכ"ל ההנדסה של החברה ומי שמנהל את מרכז הפיתוח המקומי, מספר שהמשך הפעילות המתוכנן יכלול גיוס גדול של עובדים בתקופה הקרובה.

שינוי ארגוני בסינגטל

עבור סינגפור טלקום, מדובר ברכישה הבינלאומית הבולטת מאז 2007. החברה, שהיא ספקית שירותי התקשורת הגדולה באזור אסיה פסיפיק, פועלת ב-25 מדינות ויש לה 434 מיליון משתמשים. החברה רשמה מכירות של כ-14 מיליארד דולר ב-2011, והיא נסחרת לפי שוי של 40 מיליארד דולר בבורסה הסינגפורית.

רכישת אמובי מגיעה על רקע שינוי ארגוני משמעותי שעליו הודיעה החברה הסינגפורית במקביל להודעה על העסקה. לפי ההודעה, תפעל מעתה חברת הטלקום לפי חטיבות עסקיות ולא על-פי אזורים גיאוגרפיים. הרכישה, מפרטת סינגטל, אמורה לסייע לחברה כדי להיכנס לתחום הפרסום הנייד.

בשיחת ועידה שנערכה הבוקר מסרה סינגטל כי השינוי נדרש כדי שהחברה "תוכל להתאים את עצמה" להזדמנויות בשוק. "החלטנו שכדי להצליח לנצל את הטכנולוגיה של אמובי, צריך לרכוש אותה. אנחנו חושבים שהשוק לפרסום הנייד מוכן למהפכה", טענו בסינגטל, "אנחנו רואים הזדמנויות של 7 מיליארד דולר כתוצאה מהכניסה לתחום". בנק ההשקעות גולדמן זאקס ליווה את סינגטל בעסקה.

האנליסטים שהשתתפו בשיחת הוועידה העלו סימני שאלה ביחס להערכת השווי המפולפלת שלה זכתה אמובי, אשר נראית נדיבה במיוחד אם מביאים בחשבון שמכירות החברה הסתכמו ב-2011 בכ-30 מיליון דולר וההון העצמי שלה עומד על כ-600 אלף דולר בלבד. "אין לכם הרבה ניסיון ברכישות כאלו", הקשו האנליסטים, "האם אתם בטוחים שלא שילמתם יותר מדי?".

בסיגנטל הגיבוו לדברים ואמרו שהם מתייחסים לרכישת אמובי כאל הטמעה של טכנולוגיה חדשה בחברה ו"כדוגמא לאיך שאנחנו מתכוונים לגדל חברה להיות מנצחת גלובלית בתחום הדיגיטלי". אשר להערכת השווי, בסינגטל טוענים כי "זה לא שונה מהדרך שביצענו עסקאות אחרות. הסתכלנו על הערכות שווי שנעשו בתחום, כגון רכישת AdMob על-ידי גוגל ורכישת Quattro על-ידי אפל, והמכפיל היה פחות או יותר דומה".

לבקוביץ' בפייסבוק: "זה לקח לנו שבע שנים מחורבנות"

"אני מרגיש נפלא", זו הייתה תגובתו הקצרה של זוהר לבקוביץ' בשיחה עמו היום. בדף הפייסבוק שלו, לבקוביץ' פירט מעט יותר. "שבע שנים לקח לנו - שליש מחיי הבוגרים. שבע שנים מחורבנות של עבודה אינסופית, מתח, הקרבת המשפחה והחיים הפרטיים, ביקורת מכל צד ומטוסים. הרבה מטוסים. אקונומי אגב", כתב לבקוביץ'. הסכום שיקבל לבקוביץ' מהעסקה יאפשר לו לטוס בעתיד במחלקה הראשונה.

בשיחת הוועידה היום הזכירו אנשי סינגטל כי רכישת AdMob על-ידי גוגל תמורת כ-750 מיליון דולר, הייתה מעין בנצ'מרק למחיר הראוי במקרה של אמובי. במקרה הזה התחזית של לבקוביץ' לגבי העתיד התגלתה כמדויקת: "הבחירה של גוגל לקנות את AdMob זו הצהרה שיש כאן שוק אמיתי וגדול. היא הציבה לנו ולחברות אחרות בתחום הפרסום בסלולר תג מחיר גבוה", אמר ב-2009, בראיון לאחר העסקה.

אמובי
 אמובי