פרס במטה פייסבוק: "הגולשים מכתיבים מציאות לממשלה"

נשיא המדינה בראיון בשידור חי עם שריל סנדברג בפאלו אלטו: "מי זה מארק צוקרברג? הוא סוציאליסט? הוא קפיטליסט? אין לו צבא ואין לו כלום - רק רעיון שפתח לכולם את העיניים וגרם לאנשים להיות משוחררים" ■ יוועד בהמשך עם צוקרברג בעצמו

נשיא המדינה שמעון פרס עורך הערב (ג') ביקור היסטורי במטה חברת פייסבוק בפאלו אלטו שבעמק הסיליקון. הביקור מתקיים על רקע ההנפקה הקרובה של החברה וכולל בין היתר הופעה נדירה של המייסד מארק צוקרברג ומספר 2 בחברה, שריל סנדברג, הממעטים להופיע בציבור לאחרונה. פרס התקבל לבמה ע"י בכירי פייסבוק שהגדירו אותו "אחד המנהיגים הגדולים ביותר של תקופתנו, אדם שתרם את כל כולו לשירות הציבורי ולדמוקרטיה".

הנשיא החל את הביקור במפגש עם סנדברג ומשפחתה ומקיים ראיון מצולם בשידור חי בהנחיית סנדברג לרגל השקת הדף האישי שלו בפייסבוק. סנדברג פתחה את השיחה עם פרס באומרה "נעשה היום הרבה דברים חשובים: נענה על שאלות, נדבר על המזרח התיכון אבל הרבה יותר חשוב מכל זה - נפתח את עמוד הפייסבוק שלך, בשעה טובה".

"כשהייתי ראש ממשלה בחיים לא שמעתי את המילה כן, וכשנהייתי נשיא אני לא שומע את המילה לא - זו חוויה חדשה ומדהימה", אמר פרס כשנשאל על ההבדלים בין תפקידו הנוכחי לתפקידו הקודם בישראל כראש ממשלה. "אני חושב שממשלות פשטו רגל. הן לא יכולות לתת יותר פקודות - אנשים באמצעות רשתות חברתיות הם שנותנות את הפקודות לממשלה. במצרים זה עם אבנים וכאן זה עם סקרים, אבל כל מה שקשור לביטחון עובר שינוי גלובאלי. זה כבר לא בידי ים של המנהיגים", דברי פרס.

סנדברג: הטכנולוגיה מאוד חשובה לישראל, וישראל בולטת כמדינה שלא רק אימצה את הטכנולוגיה והפכה להיות ה'סאטרט אפ ניישן' - למה לדעתך זה נכון?

פרס: "הסיבה הפשוטה לזה היא שאין לנו שום דבר אחר לעשות. הגענו למדינה, השכנים לא נחמדים מדי אלינו, אנחנו באמצע המדבר, מים אין לנו וגם בנהר שכבר יש לנו יש יותר היסטוריה ממים. יש לנו 2 ימים ואחד מהם הוא ים מת (ים המלח - ע.ר.) והשני גוסס - המשאב היחיד שלנו הוא האנשים. הנשים והגברים".

"פתאום יש פייסבוק וכל מה שקורה מגיע לכל מקום"

"כל חוואי נהיה מדען, כל קיבוץ נהיה מעבדת פיתוח", הגדיר פרס את תהליך התפשטות הטכנולוגיה בשנים האחרונות. "השלב הבא והמדהים היה לייצא את המשאב האנושי הזה - את המדע, את הטכנולוגיה. זה לא משהו שאפשר לכבוש עם צבא ועם כוח", אמר פרס.

"לפני כמה שנים לאנשים לא היה מושג מה קורה בעולם - פתאום יש פייסבוק ומה שקורה בכל מקום, משטר דיקטטורי או שחיתות, מגיע לכל מקום. מי זה מארק צוקרברג? הוא סוציאליסט? הוא קפיטליסט? אין לו צבא ואין לו כלום - רק רעיון שפתח לכולם את העיניים וגרם לאנשים להיות משוחררים", לדברי הנשיא.

עוד אמר פרס, כי "הטכנולוגיה היא מהפיכה, מהפיכה ענקית ומצויינת. אין לנו שום זכות לקחת מאף אחד את זכות הביטוי באמצעות הטכנולוגיה - גם לאנשים באיראן. זו זכות גם שלהם, הם קורבנות של המשטר שלהם. מגיעה לכם זכות מלאה לבטא את עצמם. הדבר הכי חשוב זה חופש, המתנה הכי גדולה היא להיות חופשי - אתה קם בבוקר ומספר מה קורה לך ויש לך אלפי עוקבים. אין חופש גדול מזה בנמצא".

"איראן היא המדינה היחידה בעולם שקוראת להשמדה של מדינה אחרת, של ישראל, שמכחישה את השואה - מי הפך אותם לכוח כזה קדוש? אין שום דבר קדוש בהם - והשאיפה הגרעינית שלהם היא נזק אמיתי וממשי". אמר פרס בתגובה לשאלות גולשים בנושא הגרעין האיראני. "קשה היום להיות דיקטטור במזרח התיכון בעידן שיש טכנולוגיה ופייסבוק - זה לא מומלץ", אמר פרס.

ביקורו של פרס משך רבים מעובדי פייסבוק שמילאו את החדר מפה לפה. רבים מהם בחרו להפנות שאלות לפרס, על הקשר שבין עמק הסיליקון לבין ישראל. "בישראל מבינים מה שמבינים כאן - שאדם בודד יכול לשנות את העולם. ומבינים גם שיהודי לא יכול להיות מרוצה - התרומה הכי גדולה של העם היהודי לעולם הוא חוסר שביעות הרצון. השאיפה התמידית ל'תיקון עולם'. לשינוי של העולם. ככה נהיינו עם תרומה חשובה. זה ב-DNA שלנו".

בתגובה לשאלה 'האם זה מזיק לישראל שרבים מהמהנדסים והיזמים בה באים לעמק הסיליקון' אמר פרס: "יש הרבה אקזיטים בחברות שלנו - אנחנו חייבים לייצר רעיונות ויוצרים משמעות ותועלת לעולם ובאמצעות הטכנולוגיה, הישראלים יוצרים תרומה משמעותית גם לשלום".

לבסוף התפנה פרס לדבר על דף הפייסבוק שלו: "היינו האנשים של הספר, הבוק, ועכשיו אנחנו יכולים 'טו פייס דה בוק' - לראות משהו בעיניים שלנו ולהגיב באופן מיידי - זו מהפיכה אמיתית שפייסבוק יצרה, לטובה, ואין לה שום תקדים".

לאחר הראיון עם סנדברג, הגיב פרס לשאלות גולשים מכל רחבי העולם שהתחברו לצ'ט כדי לשאול שאלות את הנשיא הישראלי.

אחד על אחד עם צוקרברג

מאוחר יותר יוועד ביחידות עם מארק צוקרברג עצמו ויודה לו על מה שהגדיר "האימפקט החברתי האדיר שלו - יותר מכל כוח פוליטי בשנים האחרונות".

מאוחר יותר היום יוועד פרס גם עם ראשי קרנות הון הסיכון הגדולות ביותר בארה"ב ומנהלי השקעות בכירים ויקרא להם להמריץ את השקעותיהם בישראל, אותה הוא מגדיר "עמק הסיליקון של המזרח התיכון".