סינית אחת עם פיפה: נגנית הכלי הסיני המיוחד מגיעה לארץ

נגנית הפיפה הסינית הונג-יאן ז'אנג, שתופיע השבוע לראשונה בארץ, מספרת על הכלי הייחודי שלה ועל הצורך לשמר אותו מול ההיפתחות הסינית למערב

השבוע יזדמן לאוהבי המוזיקה בארץ מפגש יוצא דופן עם נגנית הפיפה הסינית הונג-יאן ז'אנג (Hong Yan Zhang), בהופעת בכורה בישראל. הפיפה (Pipa) היא כלי פריטה מסורתי סיני עם ארבעה מיתרים, והונג-יאן ז'אנג נחשבת למובילה עולמית בנגינה בו.

ז'אנג, בת 44, מתגוררת בבייג'ין ומכהנת כפרופסור לנגינת פיפה בקונסרבטוריון המרכזי למוזיקה של העיר. בנוסף היא מופיעה בקביעות כאורחת עם תזמורות ברחבי העולם. בישראל היא תופיע במסגרת סדרת קונצרטים של תזמורת נתניה - הקאמרית הקיבוצית, שבמסגרתה ינגנו אמני כלי פריטה מישראל ומסין.

"הפיפה הוא כלי שדורש מיומנות גבוהה, כי הנגינה דורשת הפעלה של כל עשר האצבעות בו-זמנית", מספרת ז'אנג. "אנחנו קוראים לזה 'אצבעות רוקדות', כי זה הרושם הוויזואלי שנוצר".

- את מנגנת עם הגברה?

"לא. כיום הכלי נשמע בקלות גם באולמות גדולים. בעבר המיתרים היו עשויים ממשי, והצליל היה רך יותר. אבל היום המיתרים עשויים ממתכת, כדי לקבל צליל שיהיה חזק מספיק גם לאולמות מודרניים. זה מחייב אותי להרכיב בזמן הנגינה ציפורניים מלאכותיות, כי אחרת הייתי פוגעת באצבע".

הקשר בין ז'אנג לבין תזמורת נתניה נוצר בנובמבר האחרון, כשהשתתפה כסולנית בקונצרט של התזמורת הפילהרמונית של סין בבייג'ינג. על הקונצרט ניצח ירון גוטפריד, מנהלה המוזיקלי של התזמורת הקיבוצית, שהזמין את ז'אנג להופיע גם בארץ.

ז'אנג תבצע בסידרה קונצ'רטו לפיפה ותזמורת, שהולחן בסין שנת 1973. "זהו הקונצ'רטו הראשון שחובר לפיפא ותזמורת מערבית", היא מספרת. "הפיפה הוא כלי מסורתי, ובדרך כלל מנגנים בו לבד או עם הרכב כלים סיניים. כך שיצירה שמשלבת אותו עם תזמורת מערבית היתה חידוש גדול בזמנו".

בקונצרט יבוצעו, בין היתר, גם יצירות למנדולינה ותזמורת, בביצועו של נגן המנדולינה הישראלי המצוין אבי אביטל. בשיאו של הקונצרט ינגנו ז'אנג, אביטל והתזמורת עיבוד לשיר של נעמי שמר.

"הרעיון הוא להראות את הקשר בין כלי פריטה ממסורות שונות", אומרת ז'אנג. "זהו מפגש מזרח-מערב, גם מבחינת הכלים וגם מבחינת הסגנון המוזיקלי".

- את מרגישה כמו שגרירה מוזיקלית של סין?

"בהחלט. הקונצרט הוא חלק מחגיגות 20 שנה לקשר הדיפלומטי בין סין וישראל, ואני מוזמנת בהקשרים כאלו בקביעות. חשוב לי להסביר ולהעביר את המסורת הסינית לעולם".

הקונצרטים יתקיימו בין ה-10 ל-18 במארס ברחבי הארץ