הרהורים גרעיניים

האם כה נורא שאיראן פצצה גרעינית? האם זה באמת מסכן את העולם ואותנו?

בכל מה שקשור לאיראן, אני מתקשה לקבוע עמדה - כמו כולנו, או לפחות רובנו, אני מניח. ככה זה כשהפרטים אינם ידועים, וגם אלה שידועים שנויים במחלוקת. ככה זה כשכל יום מתפרסמות ידיעות על ההוא שמתנגד לתקיפה, והאחר שתומך.

בנימין נתניהו אמר בימים אלה בוושינגטון, כי מוטב טילים איראניים על תל אביב, מאשר פצצה בידי איראן. ראש הממשלה אמור לדעת על מה הוא מדבר, וככל שיש בידינו פחות מידע, או ככל שאנחנו פחות מבינים - כך אנחנו נאלצים לסמוך עליו, שהוא כן יודע וכן מבין. על פניו, המשוואה של נתניהו נראית בהחלט הגיונית, ככל שהיא אכזרית.

טילים תמיד עדיפים, אם אפשר להשתמש במילה עדיפות בהקשר הזה, על פצצת גרעין. השאלה היא, אם אלה באמת האופציות, ואין בלתן. האם אי אפשר בלי טילים ובלי גרעין?

עם איראן אין מאזן אימה?

במילים אחרות: האם זה באמת כל כך נורא, שבידי איראן תהיה פצצה גרעינית? האם זה באמת מסכן את העולם ואותנו? לפי שעה, רוב העולם עונה על שאלה זו במקהלה: בטח שזה נורא, אסור שזה יקרה. אבל ככל שאני מחפש, אני לא מוצא הסברים שמשכנעים מעבר לכל ספק סביר, או אפילו סתם ספק.

אחרי הכול, העולם כבר די מלא בגרעין. בנוסף למעצמות הגדולות, יש גם לצפון קוריאה - האם מדינה זו ומנהיגיה אחראים יותר מאנשי השלטון האיראני? הרי מנהיגי צפון קוריאה, זה הנוכחי ואביו לפניו, נראו ונשמעו, גם בלשון הווה, כאנשים לא לגמרי מאוזנים. גרעין בידיים שלהם, זו מחשבה שצריכה להפחיד נורא. אז למה העולם לא ממש נבהל? בגלל איזה מאזן אימה, אני מניח. אבל כדי שמאזן אימה יעבוד, צריך שהמנהיגות תהיה שפויה ושקולה. והיא אינה כזאת.

מה עם פקיסטן?

אני מניח, שאת סין כבר אפשר להכניס לקטגוריה של המדינות השפויות. אבל מה עם פקיסטן - המדינה המוסלמית השנייה בגודלה בעולם? לא עושה רושם שהיא עושה רושם מיוחד על מישהו, בוודאי לא רושם מפחיד. פרט להודו, אולי, אבל גם זה במשורה.

ברור לגמרי, שמוטב איראן ללא פצצה, מאשר להיפך. אבל אם מאזן אימה מרגיע את העולם לגבי מדינות אחרות - אז לאיראן יש המון סיבות מצוינות לחשוש ממלחמה גרעינית אתנו. אם למנהיגים שלהם יש שיקול דעת לפחות כמו לצפון קוריאנים או לפקיסטנים, אז אין סיבה לחשוב שהם ינהגו בפחות זהירות.

אני יודע, שזה נשמע כהבעת דעה מצדי נגד תקיפה באיראן. אבל שוב - אני באמת לא יודע. אולי באמת יש סיבות לחשוש מאיראן, יותר מאשר ממדינות גרעיניות אחרות. אבל אם זה כך - אנא, הסבירו לנו, כדי שנוכל לדעת בביטחון (ככל שזה ניתן), אם עדיף לנו לחטוף מטחי טילים מאיראן - או שמא רצוי לשקול שוב את הדוקטרינה הזאת.