רויטרס: 85% מהנושים הסכימו להשתתף בעסקת האג"ח

(עדכון) - CNBC מדווחת כי בכיר בממשלה היוונית אמר ש-75% ממחזיקי האג"ח כבר הסכימו להשתתף בעסקה, מה שאמור להבטיח את הצלחתה ■ "אחוז הנושים שפונים אלינו באופן התנדבותי גבוה מאוד" ■ התוצאות הרשמיות: מחר ב-08:00

עיני המשקיעים באירופה ובעולם כולו נשואים היום (ה') לעבר יוון, שתנסה להימנע מהכרזה טכנית על חדלות פירעון ולצלוח את תוכנית חילופי האג"ח שעליה להעביר במסגרת תוכנית החילוץ השנייה שלה.

על פי דיווח ברשת CNBC, 75% מנושיה של יוון כבר הבטיחו את השתתפותם בעסקה, מה שלמעשה אמור להבטיח את הצלחתה ואת מחיקתם של 100 מיליארד אירו מהחוב העצום של המדינה. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", שעור ההשתתפות גדול אף יותר מכך, ומגיע לכ-90%, ואילו רויטרס מדווח כי השיעור הוא 85%. בשעה 22:00 חלף המועד האחרון להשתתפות התנדבותית של מחזיקי האג"ח, ומחר ב-08:00 תפרסם הממשלה היוונית את התוצאות הסופיות, כך שרק מחר ידעו השווקים בוודאות מה עלה בגורל העסקה.

העניין המרכזי, כעת כשנראה כי מעל 75% אכן הסכימו להשתתף, הוא אם רף ה-90% ייחצה: אם לא, ייתכן שיוון תממש את האיום לא לשלם את החוב לנושים הסרבנים, מה שעלול להעלות את גובה ה"תספורת". אפשרות נוספת, וככל הנראה סבירה יותר, היא שיוון תשתמש בכללים להסדר כפוי.

"קצב התגובות להצעה הוא טוב. אחוז מחזיקי האג"ח שפונים אלינו באופן התנדבותי גבוה מאוד", כך אמר בכיר בממשלה היוונית לרויטרס. "זה הולך טוב, אנחנו אופטימיים".

לפי התוכנית, הממשלה היוונית תחליף את האיגרות הקיימות של נושיה באיגרות חדשות לתקופות זמן ארוכות יותר, כאשר בתוך כך המשקיעים יאלצו לספוג "תספורת" נומינלית של 53.5% - המהווה למעשה תספורת ריאלית של כ-70% על חובות הממשלה עבורם. תספורת זו הינה בהיקף כולל של 260 מיליארד אירו.

על מנת שעסקת חילופי האג"ח תצא לפועל, על הממשלה היוונית לקבל את הסכמתם של כ-75% לפחות מנציגי הסקטור הפרטי לעסקת החילופין - ולא, ייתכן ותאולץ להכריז על חדלות פירעון, או לכפות "תספורת" גם מצד הסקטור העסקי והממשלתי. כמו יש צורך בהצבעה של 66% לפחות מבעלי האג"ח.

"זה הכל יוון"

עסקת החילופין, יש לציין, הינה קריטית במסגרת חילוצה של יוון - שמצפה בקוצר רוח לקבל סיוע חיצוני על סך 130 מיליארד אירו (במספר "נתחים") מקרן המטבע, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי. הזרמת הסיוע החיצוני ליוון הינו חיוני, לאור העובדה כי ממשלת יוון צפויה לפרוע מול נושיה איגרות חוב בהיקף של 14.3 מיליארד אירו החודש (מארס).

"זה הכל יוון. כולם מחכים לכותרות, כדי לראות אם התרחיש הגרוע ביותר עדיין מונח על השולחן", דברי דניאל גרינהאוס, אסטרטג ב-BTIG. "יש אמנם רק 10% סיכוי שזה לא יצליח, אבל אם זה יקרה - זה יטלטל את השווקים".

האם יוון, הסובלת מחובות של 350 מיליארד אירו ויחס חוב-תוצר של 160%, תצלח את המבחן הקריטי היום? נחכה ונראה.