רוביני תוקף את בעלי האג"ח היווניות: "תפסיקו להתלונן"

הפרופ' לכלכלה שזכה לכינוי "נביא הזעם", תוקף את נושי יוון שמתלונן על תוכנית חילופי האג"ח הממשלתיות במסגרת תוכנית החילוץ היוונית

בעלי האג"ח היווניות מלינים שלא בצדק על תוכנית חילופי האג"ח עליה הסכימה הממשלה היוונית עם הגופים המוסדיים באירופה - כך סבור פרופ' נוריאל רוביני, המנהל חברת ייעוץ השקעות על שמו.

רוביני, אשר זכה לכינוי "נביא הזעם" לאחר שחזה את משבר המשכנתאות ב-2008, סבור כי על בעלי האג"ח היוונית להיות שמחים בחלקם לקראת יישומה של תוכנית חילופי האג"ח היווניות, שצפויה לצאת לפועל היום.

לדברי רוביני, לנושיה של יוון, יש מספר סיבות להיות מרוצים מהעסקה שהוגשה - במסגרתה יחליפו את האג"ח שברשותם באיגרות חדשות, תוך ספיגת "תספורת" נומינלית של 53.5% - בהיקף של 100 מיליארד אירו - וזאת כנגד סיוע חיצוני שתקבל הממשלה בהיקף של 130 מיליארד אירו, מקרן המטבע והאיחוד האירופי.

רוביני מסביר כי האג"ח החדשות אותן יקבלו המשקיעים יונפקו תחת החוק הבריטי, ולא היווני, ולפיכך במקרה של חדלות פירעון יוונית (תרחיש שרוביני סבור שיקרה) - המשקיעים לא ייאלצו להמיר את השקעתם לדראכמה יוונית חדשה, אשר סביר שתסבול מפיחות משמעותי בערכה.

בנוסף, מזהיר רוביני שוב כי יוון עלולה שלא לעמוד בהחזרי החובות שלה, שנהפכים לא-ברי קיימא בחלוף בזמן, ולפיכך תתקשה להחזיר את כספי החילוץ שתקבל - בהיקף של 130 מיליארד אירו. במצב זה, כאמור, לא יסבלו המשקיעים מפיחות בערך האג"ח ויהנו מביטחונות עליהן מהגופים המוסדיים באירופה.

"על נושיה של יוון להפסיק להתלונן", כותב רוביני. "הם אמנם יספגו מעט הפסדים, אולם אלה הפסדים מוגבלים ובפועל - האג"ח החדשות שיקבלו יהיו שוות יותר מערך האיגרות שהם כבר מחזיקים בידם".