פסגות: יוון תלך לעוד הסדר חוב, גם פורטוגל בדרך

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות: "קשה לראות איך יוון מצליחה להקטין את החוב שנותר לה מבלי להזדקק לתספורת נוספת בעוד כמה שנים"

חודש נוסף של שיפור משמעותי בשוק העבודה האמריקני הוא בהחלט סימן מעודד מבחינתם של השווקים. מדד ה-S&P 500 שרשם ירידות בתחילת השבוע נהנה מהנתון וסגר שבוע רביעי ברציפות בעלייה של 0.1% ו-24.7% מאז השפל האחרון באוקטובר 2011. בשורה התחתונה, אם לא יהיו זעזועים חיצוניים (כמו אסון הטבע ביפן או האביב הערבי בשנה שעברה) השיפור בשוק העבודה יימשך ויתמוך בצרכן האמריקני. כך כותב אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, בסקירתו השבועית.

בהתייחסות להסדר החוב מול יוון מציין גרינפלד כי יציבות ההסכם והסיוע ליוון מוטלת בספק. באפריל יתקיימו בחירות ביוון וכאשר עיתוני אתונה מלאים בהסברים כיצד הגרמנים הם האשמים בכל הבעיות היווניות, קל לראות תרחיש בו לאחר הבחירות המנהיגים החדשים מנסים להתנער מכל ההבטחות הצנע שניתנו לאיחוד האירופי בתמורה לסיוע.

תרחיש גרוע יותר הוא כזה בו מנהיג פוטנציאלי של יוון קורא ליציאה מגוש האירו ומצית את החששות מחדש. בתרחיש כזה (של יציאת יוון מהגוש) ההשפעות יהיו קשות הן בצד הכלכלה והן בצד השווקים הפיננסיים.

לדעת כלכלני פסגות גם פורטוגל לא תצליח לשלם את חובה ותאלץ להגיע להסדר. "אם יש משהו שניתן ללמוד מההסדר עם יוון זה שככל שמטפלים בבעיה מוקדם יותר כך הטיפול עולה פחות. מצד שני, זה שניתן ללמוד משהו לא בהכרח אומר שילמדו אותו".

גם לאחר המחיקה, יחס החוב/תוצר של יוון עומד על 160%, כאשר שיעור האבטלה עומד על כ-20% והמשק שאיבד כמעט חמישית מגודלו בחמש השנים האחרונות ממשיך להתכווץ. "קשה לראות איך יוון מצליחה להקטין את החוב שנותר לה מבלי להזדקק לתספורת נוספת בעוד כמה שנים".

הפעלת חוזי ה-CDS תביא על פי ההערכות להפסדים נטו של כ-3 מיליארד דולר, סכום נמוך יחסית. הסכום הנמוך נובע משני דברים: ראשית, בחודשים האחרונים נסגרו ע"פ הדיווחים המון חוזי CDS וזאת כנראה מתוך הערכות (שגויות בדיעבד) שייתכן וההסדר יצליח לצאת לפועל מבלי שהחוזים יופעלו. שנית מדובר בסכום נטו כאשר ההפסדים ברוטו צפויים להסתכם בכ-70 מיליארד דולר.

הפער בין הברוטו לנטו נובע כמובן מכך שלכל חוזה CDS יש צד שמכר אותו וצד שקנה אותו. אם גוף פיננסי מסוים מכר וקנה חוזים באותו היקף אז כמובן שהוא לא מפסיד בנטו. אבל אם בנק אחד כתב הרבה חוזים ומכר לבנקים אחרים, הבנק שצריך לשלם את הביטוח עלול למצוא עצמו בהפסדי ענק העלולים להביא לקריסתו ומכאן החששות הגדולים שהיו מהפעלת חוזי ה-CDS. "אם בנק קורס אז גם הבנקים שחשופים לו נפגעים והינה לנו למה בסוף השנה שעברה חזרו למשקיעים החששות מתרחיש ליהמן. לשמחתם של המשקיעים, ה-ECB דאג לרפד את הבנקים באירופה בכל כך הרבה מזומנים שהסיכוי לפשיטת רגל של בנק אירופי כיום היא נמוכה ביותר", מציינים בפסגות.