ארה"ב הכניסה את מדינת הוותיקן לרשימת יעדי הלבנת ההון

באותה רשימה שפרסמה בסוף השבוע המחלקה הבינלאומית למלחמה בסמים והלבנת הון של ארה"ב, מצויות יותר מ-190 מדינות, ביניהן, פולין, אירלנד, בולגריה ומצרים

ארה"ב הכניסה את מדינת הוותיקן, בפעם הראשונה בהיסטוריה, לרשימה המפוקפקת של היעדים החשופים ביותר להלבנות כספים. כך דווח היום (ה') ב"רוייטרס".

באותה רשימה שפרסמה בסוף השבוע המחלקה הבינלאומית למלחמה בסמים והלבנת כספים של ארה"ב, מצויות יותר מ-190 מדינות, ביניהן, פולין, אירלנד, בולגריה ומצרים. הרשימה מתייחסת לאותן מדינות שבהן מבנה המערכת הפיננסית הוא הפגיע ביותר עבור הלבנת כספים, זאת לפי הקריטריונים הבינלאומים למלחמה בהלבנות הון.

כאמור, הרשימה של אותן מדינות מורכבת מ-190 מדינות המחולקות ל-3 קטגוריות. בקטגוריה הראשונה נמצאות המדינות עם הסיכון הנמוך ביותר, כגון ארה"ב, איטליה, וספרד שם המערכת הפיננסית חשופה במדה מסוימת לאפשרות של הלבנת הון על ידי גורמי פשיעה, בשל ההון הרב המועבר במדינות אלו.

הקטגוריה השניה היא של המדינות עם סיכון בדרגה בינונית, כלומר מדינות שבהן קיימים חוקים ותקנות האוסרות על הלבנת הון אך הן לא מפוקחות כראוי. בקטגוריה זו נמצאת גם מדינת הוותיקן. הקטגוריה השלישית היא של המדינות עם הסיכון הגבוה ביותר להלבנת הון, למשל מצרים, הונגריה ורומניה.

"מאחר והון רב מועבר במערכת הפיננסית של מדינת הוותיקן, ובהיעדר אכיפת התקנות הבינלאומיות לאיסור הלבנת הון, ניתן לומר שהמדינה חשופה להבלנות הון מצידם של ארגוני פשיעה בינלאומיים", אומרת סוזן פיטמן, מהמחלקה הבינלאומית למלחמה בסמים והלבנת הון של ארה"ב.

הוותיקן שהכיר בעובדה זו עוד לפני פרסום הרשימה "השחורה" של ארה"ב, החליט להוציא לפועל עוד השנה "תוכנית רחבה למניעת פשעים פיננסים". כך למשל במסגרת התוכנית, אימץ האפיפיור, יוחנן פאולוס השני, אימץ תקנות וחוקים פנימיים במטרה להילחם בהלבנות הכספים.

אולם הוכחה לפגיעותה של המערכת הפיננסית של הוותיקן התקבלה ב-2010, אז נחשפה פרשת הלבנת כספים גדולה, במסגרתה הרשויות האיטלקיות הקפיאו כספים השייכים לוותיקן בהיקף של כ-33 מיליון דולר, זאת בשל החשד כי מקורם של כספים אלו הוא בהלבנת הון של המאפיה האיטלקית.