בכיר ב-ECB: גוש האירו ייכנס למיתון בתקופה הקרובה

בנואה קרואה, החבר במועצת המנהלים הבכירה של הבנק המרכזי האירופי, טוען כי מחירי הנפט והמיסים הגבוהים שהטילו ממשלות רבות בגוש האירו פגעו בצריכה הפרטית

לאחר שבסוף השבוע יוון הגיעה להסדר חוב עם נושיה, היום (א') יוצא בבכיר בבנק האירופי המרכזי בהצהרות פסימיות במיוחד לגבי העתיד הכלכלי של גוש האירו. בנואה קרואה, החבר במועצת המנהלים הבכירה של ה-ECB טוען כי 17 מדינות גוש האירו ייכנסו למצב של מיתון עוד השנה ומחירי הנפט המאמירים רק תורמים להחרפת המצב.

קרואה אמר בראיון לעיתון יפני כי הצמיחה של גוש האירו האטה השנה בעיקר בעקבות מחנק האשראי של המערכת הפיננסית והקיצוצים הפיסקאלים הנרחבים שאליהם נדרשו מדינות אירופה המתבוססות במשבר החוב.

בנוסף, אמר קרואה כי מחירי הנפט והמיסים הגבוהים שהטילו מממשלות רבות בגוש האירו, פגעו בצריכה הפרטית, עניין שהוביל את הבנק המרכזי לעדכן את תחזיות צמיחה של גוש האירו כלפי מטה, ולהעלות את תחזית האינפלציה של גוש האירו. אולם, קוראה טוען גם למחירי הנפט הגבוהים תהיה השפעה אינפלציונית רק בטווח הקצר ובטווח הארוך יהיו אלה גורמים אחרים.

קרואה הוא אחד מששת חברי הוועד המנהל הבכיר של ה-ECB וחבר גם במועצת ה-ECB המחליטה על מדיניות הריבית של גוש האירו.

"רמת המחירים הגבוהה, ובפרט מחירי האנרגיה הפכה להיות אחד מהנושאים העיקריים שבהם דן הבנק המרכזי בימים האחרונים, זאת מאחר שבתקופה האחרונה התעסקנו יותר מדי במשבר החוב ובתוכנית החילוץ של יוון, והדחקנו את סיכוני האינפלציה שהחלו לצוץ כבר לפני כשנה, שהבנק המרכזי חתך את שיעור הריבית המרכזית", אומר קרואה.

כתוצאה מכך, האינפלציה הרימה ראשה ובפרואר עלתה לשיעור שנתי של 2.7% - מעל היעד שהציב הבנק המרכזי שעמד מתחת ל-2%. יו"ר הבנק המרכזי מריו דרגי, התייחס לסכנות האינפלציה בנאום שנשא לפני מספר ימים ואמר כי סביר להניח שרמת האינפלציה תישאר גבוהה במשך כל השנה והיעד האינפלציוני ל-2013 עומד על 0.9%-2.3%.

אולם, העובדה כי הבנק המרכזי עדכן את תחזיות הצמיחה של גוש האירו ל-2012 ל"מיתון מתון" ולא למיתון עמוק, הובילו אנליסטים רבים לטעון כי ה-ECB לא יפחית את שיעור הריבית המרכזית מתחת ל-1% וישאיר אותה ללא שינוי לפחות עד סוף השנה הנוכחית. נציין כי שיעורי ריבית נמוכים יכולים לעודד את הצמיחה והצריכה הפרטית אך עלולים להעלות את שיעור האינפלציה.