נובל אנרג'י תניח צינור תת-ימי מבלוק 12 לאיי קפריסין

זאת בעלות 2 מיליארד דולר ■ הצינור הוא חלק מהמיזם להקמת מתקן שיאפשר לייצא גז ■ ישראל עוד לא הודיעה אם תתמוך

חברת נובל אנרג'י החלה בהכנות לקראת הנחת צינור תת ימי מבלוק 12 לאי קפריסין, כך מדווחים כלי תקשורת מקומיים בקפריסין. על פי הדיווחים, הצינור הוא חלק מהמיזם להקמת מתקן LNG בחוף הדרומי של קפריסין, מתקן שיאפשר להנזיל את הגז ולייצא אותו לשווקים באירופה ובאסיה. מדובר בצינור באורך של כ-300 קילומטר ועלותו צפויה להגיע ל-2 מיליארד דולר.

עלות הקמת מתקן LNG נאמדת ב-8-10 מיליארד דולר. על פי מומחים ופרשנים בישראל יש הצדקה כלכלית גבולית להקמת תשתית הנזלה ויצוא עבור כמות הגז שהתגלתה עד כה במימי קפריסין, ולכן יהיה צורך בכמויות גז נוספות - ממאגרים ישראליים או מתגליות עתידיות במימי קפריסין. ואולם ישראל עדיין לא הודיעה אם תתמוך בשותפות במתקן LNG קפריסאי או שתעדיף להקים מתקן כזה בשטחה - ההחלטה על כך צפויה להתקבל לאחר פרסום המלצות ועדה בינמשרדית בראשות שאול צמח לבחינת משק הגז. פרסום ההמלצות נדחה בחודש והן צפויות להתפרסם בסוף מארס.

על פי הדיווחים בתקשורת הקפריסאית, נובל חכרה את שירותי אוניית המחקר Odin Finder המניפה דגל איטלקי. האונייה כבר החלה למפות את קרקעית הים לאורך התוואי המתוכנן של הצינור, תוך שימוש בציוד חישה ומיפוי מתוחכם.

נובל דיווחה לאחרונה כי מאגר אפרודיטה בבלוק 12 עשוי להכיל 5.2 טריליון רגל מעוקבת (TCF) גז טבעי. המאגר נמצא צמוד לגבול האזורים הכלכליים של ישראל וקפריסין וחלקו עשוי לגלוש לשטחי רישיונות פלאג'יק של בני שטיינמץ וטדי שגיא.

כבר בוצע מיפוי

על פי הדיווחים בכלי התקשורת הקפריסאיים, האונייה כבר ביצעה עבודות מיפוי של קרקעית הים בין קפריסין לכרתים, במטרה לבדוק אפשרות של הנחת צינור בעתיד מקפריסין ליבשת אירופה דרך כרתים. מנהל המשרד של נובל בקפריסין, ג'ון טומיק, קרא לממשלה הקפריסאית לזרז את הקמתו של מסוף LNG שיאפשר לייצא את הגז שיופק מבלוק 12 ואולי גם ממאגר "לוויתן" הישראלי. במאמר שפרסם בעיתונות המקומית כתב טומיק כי מיזם ה-LNG יקדם את התחרות ויספק שוק עתידי לפיתוחי מאגרי גז נוספים במימי קפריסין.